۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۰۵۷۷۷
آیت الله سبحانی:

فضای مجازی بلای جان کشور و جوانان شده است

فضای مجازی بلای جان کشور و جوانان شده است
حضرت آیت الله سبحانی با انتقاد از وضعیت فعلی فضای مجازی تأکید کرد که این فضا در حال حاضر بلای جان کشور و جوانان شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در نخستین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، با اشاره به فضیلت ماه مبارک رمضان گفت: رسول گرامی اسلام(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان خطبه ای ایراد فرمودند، حضرت امیرمؤمنان(ع) در وسط و یا پایان این خطبه عرضه داشتند «بهترین عمل در ماه رمضان چیست؟»، ایشان فرمودند «الورع عن محارم الله»، بنابراین اگر در ماه رجب و شعبان توفیق گناه نکردن را پیدا نکرده ایم، باید در این ماه بکوشیم تا مرتکب گناه نشویم.

وی ادامه داد: اگر در این ماه مبارک گناه نکرده و تا 10 روز پس از آن نیز نفس خود را پاک نگه داریم، بدون شک معنویاتمان بالاتر خواهد رفت، زیرا در روایات داریم که هر کس 40 روز خود را از گناه دور نگه دارد، درهای حکمت به رویش باز خواهد شد.

حضرت آیت الله سبحانی به تفسیر آیه 38 سوره توبه پرداخت و عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در جریان فراخواندن مردم به جهاد، هیچگاه مسیر و هدف را مشخص نمی کردند؛ شاید این کار بدان جهت باشد که ایشان می خواستند دشمن را غافلگیر سازند؛ اما در جنگ تبوک مسیر و هدف را مشخص ساختند و جمع کثیری از مردم علاقه به رفتن نداشتند، زیرا به دنیا رضایت داده بودند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: بر اساس آیات قرآن کریم رضایت به دنیا و رها ساختن آخرت کار ناپسندی است، زیرا دنیا در مقابل آخرت چیزی نیست؛ همه دنیا 70 یا 80 سال است، اما آخرت با همه جلوه های زیبایش جاودان است.

وی بیان کرد: در جریان جنگ تبوک، جمعی به دنبال پیامبر اکرم(ص) از شهر خارج شدند، اما منافقان ایستادند تا در غیبت پیامبر اسلام(ص) کودتا کنند، از همین جهت نبی مکرم اسلام(ص) حضرت علی(ع) را در مدینه گذاشتند تا مراقب اوضاع باشند؛ منافقان برای از صحنه به در کردن امیرمؤمنان(ع) دست به شایعه پراکنی زدند و گفتند «روابط میان علی(ع) و پیامبر(ص) تیره شده است، برای همین پیامبر(ص)، علی(ع) را با خود به جنگ نبرده اند»، حضرت امیرمؤمنان(ع) این خبر را به پیامبر اکرم(ص) رساندند و رسول گرامی اسلام(ص) نیز حدیث منزلت را به مردم یادآور شدند تا توطئه دشمن خنثی شود.

حضرت آیت الله سبحانی با انتقاد شدید از وضعیت فعلی فضای مجازی در کشور، از شایعه پراکنی به عنوان سلاح قدیمی دشمنان اسلام یاد کرد و گفت: امروز نباید به شایعه ها اعتنا کنیم؛ فضای مجازی بلای جان کشور، مردم و پسران و دختران شده است؛ دشمن با شایعات می خواهد علاقه ما را به جمهوری اسلامی کاهش دهد.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به شبهات وهابیت در زمینه «شفا گرفتن»، تصریح کرد: در مدینه کنار بارگاه ملکوتی پیامبراکرم(ص) بودم، شخصی به بوسیدن ضریح اشکال می کرد و می گفت «الحدید لا یفید»؛ من در جواب گفتم قمیص یوسف از پنبه بود، اما نفس یوسف از دور برای چشمان یعقوب اثرگذار واقع شد؛ کسانی که دارای مراتبی هستند می توانند در عالم تکوین اثربگذارند؛ شکی نداریم که از ضریح کاری برنمی آید، اما اراده پیامبراکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) مؤثر واقع می شود.

وی آیه 39 سوره توبه را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه اگر مسلمانان از جهاد روی گردانی کنند، مورد غضب الهی قرار خواهند گرفت، افزود: پیامبر اسلام(ص) در جریان تبوک خطاب به کسانی که سست اراده بودند فرمودند اگر جهاد نکنید، عذاب الهی نازل می شود و خداوند سربازانی نازل خواهد کرد که کار مرا انجام دهند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به واژه «قوم» در آیه مذکور تأکید کرد: بر اساس روایت، هنگامی که از پیامبر اکرم(ص) سؤال کردند «مراد از "قوم" در این آیه کدام قوم است؟»، پیامبر اکرم(ص) به سلمان فارسی اشاره کردند و فرمودند «مراد قوم این(سلمان) است».

وی خاطرنشان کرد: اگر این روایت درست باشد، ما ایرانیان مصداق آیه 39 سوره توبه هستیم؛ ایرانیان از زمانی که اسلام آورده اند، در خدمت اسلام بوده و هستند؛ با مشاهده اسناد تاریخی درمی یابیم که اکثر محدثان، فقها و محدثان ایرانی بوده اند؛ افتخار ما ایرانی بودن نیست، بلکه این است که ایرانیان توانسته اند به اسلام خدمت کنند../841/پ201/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 12
حسین ثالث موید
ارسال نظرات