۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۶۰۵۸۳۹
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

راستگویی مهمترین صفت مومن است

راستگویی مهمترین صفت مومن است
حجت الاسلام شاه فضل راستگویی را مهمترین صفت انسان مومن دانست وگفت: متأسفانه امروز بازار راستگویی کساد است وانسان‌ها در تنگنا‌ها از راستگویی فاصله می‌گیرند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل دوشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیه ۱۴ سوره مبارکه آل عمران، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید، برخی از امور از جمله همسر، فرزند و زیورآلات را برای مردم زینت دادیم.

وی افزود: زینت‌هایی را که مردم دوست دارند همه مربوط به دنیا است و نمی‌توان آن‌ها را با خود به آخرت برد از این رو خداوند در این آیه می‌فرماید، ‹‹ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا َاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ›› مال دنیا ازهمین دنیا است و مال دنیا ذخیره‌ای برای آخرت نخواهد شد، اما اگر منزلگاه و مقصد خوب می‌خواهید باید از خدا بگیرید.

وی افزود: خداوند در آیه بعد می‌فرماید، ‹‹قُلْ أَ أُنَبِّئُکُمْ بِخَیْرٍ مِنْ ذلِکُمْ›› همه زیبایی‌ها و لذت‌های دنیا را خوب ببینید تا من بهتر از آن را نشان شما بدهم، ‹‹لِلَّذینَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ›› آن هم بهشتی که برای شما فراهم کرده ام، ‹‹رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصیرٌ بِالْعِبادِ›› که رضایت خدا در آن است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند می‌فرماید، ‹‹الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّار›› این بهشت نصیب کسانی می‌شود که ایمان به خدا آورده اند، از این رو یکی از دغدغه‌های انسان مومن نجات از آتش جهنم است.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: خداوند در آیه ۱۷ آل عمران چندین ویژگی مومنان را از جمله کسانی که اهل صبر هستند را بیان کرده است که یکی از معانی صبر تحمل در برابر اتفاقات است، بنابراين صبر در برابر مصیبت و صبر در برابر معصیت و صبر در برابر عبادت از مهمترین صبر‌ها است.

وی ثواب صبر در معصیت را بیشتر دانست و افزود: اگر انسان در برابر لذت‌هایی که گناه است و هیچ مانعی برای انجام آن وجود ندارد از انجام آن خودداری کند بیشترین ثواب را برایش به همراه دارد، صبر در برابر معصیت ۹۰۰ برابر و صبر دربرابر عبادت ۶۰۰ وصبر در برابر مصیبت ۳۰۰ برابر ثواب دارد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: برخی منظور از ‹‹اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ›› را روزه می‌دانند و یا یکی از مهمترین مصدایق صبر روزه است و نهایتا صبر انسان روزه دار در پایان ماه مبارک رمضان باید بیشتر شده باشد و اطرافیان او احساس کنند صبورتر از گذشته شده است.

حجت الاسلام شاه فضل راستگویی را از مهمترین صفات انسان مومن دانست وافزود: متأسفانه امروز بازار راستگویی به شدت کساد است و انسان‌ها در تنگنا‌ها از راستگویی فاصله می‌گیرند و به دروغ روی می‌آورده و دروغ خود را نیز با پوشش مصلحت توجیه می‌کنند.

وی افزود: دروغ از آفات دین است وکسی که عبادت خدا را می‌کند و دروغ هم می‌گوید عبادت او پذیرفته نشده است در حالیکه اگر نماز و روزه پذیرفته شده باشد مانع از دروغ می‌شود و دروغگویی یکی از صفات زشت انسان است که در این آیه بعد از صبر به صداقت اشاره شده است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند در این آیه صفت بعدی ‹‹القانتین›› کسانی که اهل دعا ومناجات و ذکر هستند بیان کرده است و اینگونه نیست که اگر دل انسان پاک باشد نماز و دعا نخواند، بلکه باید اهل دعا و مناجات نیز بود ضمن اینکه برخی نیز قنوت را مطیع و فرمانبر دانسته اند.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: صف بعدی که خداوند عنوان کرده است ‹‹المنفقین›› است که انسان برای رسیدن به بهشت باید اهل انفاق نیز باشد واز همه جالب‌تر این است که اکثر عبادات ما آمیخته به انفاق است و برای روزه زکات فطره قرار داده است و بسیاری از عبادات همراه با هزینه است.

وی افزود: آخرین صفتی که خداوند در آیه ۱۷ سوره آل عمران برای انسان بیان کرده، ‹‹الْمُسْتَغْفِرینَ بِالْأَسْحارِ›› است، کسانی که برای به دست آوردن نعمت‌های خداوند به دنبال رسیدن به بهشت هستند باید اهل استغفار آن هم استغفار در سحر تا نتیجه بخش باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: حضرت آیت الله بهجت می‌فرماید، بدون نماز شب رسیدن به مقامات بالاتر امکان پذیر نیست چرا كه ساعات سحر از جمله ساعاتی است که روح انسان آبیاری می‌شود، اما اگر ساعات سحرگاهی را از دست بدهیم هیچ جایگزینی برای آن تعریف نشده است از این رو ماه رمضان فرصتی است که زمینه عبادت در سحر فراهم است./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات