۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۶۰۵۹۲۲
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

ترجیح دادن خواست خدا بر هوای نفس سودمندترین تجارت است

ترجیح دادن خواست خدا بر هوای نفس سودمندترین تجارت است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ترجیح دادن خواست خدا بر هوای نفس سودمندترین تجارت است، گفت: انسان مومن نیازمند غیر خدا نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه، امروز در جلسه معرفتی ماه مبارک رمضان که در مسجدامیر(ع) برگزار شد، گفت: انسان از زمان پدید آمدنش تا به امروز در امور مادی و معیشتی دنیوی خواسته هایی را دارد که این خواسته ها اگر بخواهد عملی شود به صلاحش نیست.

وی افزود: تاریخ حیات نیز این به صلاح نبودن را ثابت کرده است زیرا بسیاری از مردم بیش از برخورد با عذاب دنیایی پروردگار، از پاسخ دادن به خواسته های درونی‌شان پشیمان شدند و با توبه واقعی آن را جبران کردند اما امت‌هایی نیز با دیدن آثار عذاب در دنیا از اجابت کردن آن خواسته ها پشیمان شدند اما چون وقت آن پشیمانی گذشته بود آن پشیمانی دیگر فایده نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان حدیثی از امام محمدباقر(ع)، ابراز کرد: امام محمد باقر(ع) می فرمایند: خداوند پنج سوگند سنگین نسبت به کسانی که خواسته های مادی خودشان را با خواسته های الهی مقایسه می کنند و خواسته خود را بر خواسته پروردگار ترجیح نمی دهند، می خورد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در اصل افرادی که خواسته دنیوی خود را بر خواسته خداوند ترجیح می دهند با اسلحه خواسته های مادی به مبارزه با خداوند بر خواسته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه خواسته خداوند برای انسان سراسر سعادت و خیر است، بیان داشت: کسانی که خداوند، انبیاء و ائمه اطهار(ع) را بهترین دوست و رفیق خود می دانند تحقق خواسته آنان را مقدم بر خواسته درونی خودشان قرار می دهند و از عملی کردن خواسته خودشان صرف نطر می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به اینکه قدرت الهی به گونه ای است که هرگز  متحمل شکست نمی شود، گفت: از ابتدای خلقت تا به امروز تاریخ هیچ قلدری را نمی شناسد که توانسته باشد خداوند متعال را که توانمند بی نهایت است شکست بدهذد.

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: خداوند می فرماید: قسم به عزت و شکوهم، قسم به بزرگی و زیبایی بی نهایتم و قسم به مقام بی همتایم اگر مومنی خواسته مرا حاکم بر خواسته خود کند خودم در وجود او حال بی نیازی بوجود می آورم که نسبت به انجام گناه و یا عمل باطلی احساس نیاز نکند.

وی افزود: عمر دنیا کوتاه و مسیر آن بسیار باریک است بر این اساس انسان باید در زندگی دنیوی مراقب اعمال خود باشد تا دچار خسران و زیان نشود. برای مثال انسان رشوه گیر که خواسته خود را بر رضایت الهی ترجیح می دهد در قیامت در آتش ظلم خویش  می سوزد اما انسان هایی که اندیشه اخروی دارند هرگز خواسته های خودشان را بر خواسته خداوند مقدم نمی دانند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: خداوند همه آسمان و زمین را عهده دار رساندن روزی کسی می گرداند که در عالم دنیا خواسته الهی را بر خواسته خود ترجیح دهد و این تجارتی پر سود است که سود آن قابل مقایسه با هیچ تجارتی در دنیا نیست؛ بنابراین کسانی که در ماه مبارک رمضان روزه می گیرند خواسته خداوند را بر خواسته نفسانی خود که میل به خورد و آشامیدن دارد ترجیح می دهند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 13
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات