۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۶۰۵۹۲۳
استاد حوزه علمیه:

یقین و محبت پایه دینمداری است

یقین و محبت پایه دینمداری است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یقین و محبت پایه دینمداری است، گفت: علما نقش مهمی در دینداری و بی دینی امت‌ها دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فربهی استاد حوزه علمیه، امروز در دانشگاه تهران گفت: امام صادق(ع) می فرمایند: هر کس قرآن در دست او باشد و گمان کند کتابی بهتر از قرآن وجود دارد آن کتابی که عظیم است را حقیر شمرده و آن چیزی که حقیر است را در مقابل قرآن عظیم شمرده است.

وی با اشاره به اینکه یقین و محبت پایه دینداری است عنوان کرد: انسان به هر میزان یقین به درستی یک دین داشته باشد پایبندی و التزام  او به آن دین نیز بیشتر می شود؛ بنابراین یقین پایه دینمداری است.

حجت الاسلام فربهی در ادامه با اشاره به اینکه پایه دیگر دین محبت است، اظهار داشت: انسان به هر میزان خداوند، پیامبر و قرآن کریم را دوست داشته باشد به همان مقدار از دستورات آنان تبعیت می کند؛ از این رو انسان با تقویت محبت و یقین می تواند دینداری خود را گسترش دهد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسانهای متدین بیش از آن که با کلامشان دیگران را به دین دعوت کنند با عمل، رفتار و اخلاقشان می توانند مردم را به دین دعوت کنند؛ پیامبر اکرم(ص) چون انسانی خوش خلق بودند مردم اطراف ایشان جمع شدند در غیر این صورت از اطراف حضرت پراکنده می شدند.

وی با اشاره به اینکه در پاره ای از دستورات دین اجبار و الزام وجود دارد، گفت: برای مثال اسلام به والدین تاکید می کند کودکانشان را به  رفتارهای دینی مجبور کنید و این الزام و ‌اجبار در حیطه تربیتی قابل تحلیل است.

حجت الاسلام فربهی با طرح یک شبهه مبنی بر اینکه برخی اسلام را دین شمشیر معرفی می کنند، اظهار داشت: در بسیاری از این شبهات دستور و‌ تصویری که از اسلام ارائه می شود با آن چیزی که وجود دارد بسیار متفاوت است.

استاد حوزه علمیه در پاسخ به شبهه مطرح شده ادامه داد: آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که اشاره به حکم جهاد ابتدایی می کند که نشان می دهد علما و حاکمان در گمراهی و آگاهی مردم بسیار نقش دارند از این رو پیامبر اسلام بعد از بعثت با گفتگوی منطقی پادشاهان سایر کشورها را به اسلام دعوت می کردند.

وی با بیان اینکه اعتقاد گزارشی از یک‌ واقعیت است، اظهار داشت: مساله دین و‌ اعتقادات در اصل گزارش از یک واقعیت است و‌ چون انسان نمی تواند منکر حقیقت باشد حق ندارد دین را که یک واقعیت است براساس تمایلات نفسانی منکر شود.

حجت الاسلام فربهی ادامه داد: اگر انکار دین پیامد اجتماعی داشته باشد و مردم به سوی بی دینی دعوت شوند در این هنگام بر دینداران لازم می شود با تبیین دین و‌ دعوت سردمداران کفر به دین حق، مردم را از بی دین شدن نجات دهند و این پاسخ همان شبهه است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 6
 
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات