۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۰۵۹۴۶
حجت الاسلام والمسلمین‌ قرائتی:

خداوند براساس اعمال، با انسان برخورد می کند

خداوند براساس اعمال، با انسان برخورد می کند
رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: اگر کارها برای خدا باشد، دشمن برای فرد دوست می شود و اگر کارها برای خدا نباشد، دوست او دشمن می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین‌ محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، شب گذشته در حرم مطهر رضوی به تفسیر آیات قرآن در خصوص فضائل اخلاقی پرداخت.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن در مورد خوردن و مصرف کردن، گفت: خداوند در قرآن بارها کلمه «كُلُوا» را به کار برده است اما در کنار آن وظایفی را برای مومن تعیین کرده است از جمله فرموده است: «وَ كُلُوا وَ اشرَبُوا وَ لـا تُسرِفُوا»، بخورید اما اسراف نکنید.

حجت الاسلام والمسلمین‌ قرائتی افزود: خداوند می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ»، خوردید شکر خدا را به جا بیاورید؛ همچنین خداوند در قرآن تأکید می کند که وقتی مصرف کردید، کار خوبی انجام دهید، طغیان نکنید حق فقرا را بدهید و انفاق کنید.

کارشناس مذهبی با بیان این که اسراف کردن از گناهان کبیره است، اظهار کرد: اسراف از گناهان کبیره است و گناه کبیره انسان را فاسق می کند و باید توجه کرد که در هر چه اسراف کنید، زمانی به همان نیازمند می شوید حتی در جنگ نیز اسراف نباید شود و نیاز به اخلاق است اما در یمن این همه انسان کشته شد اما دکترای کره زمین صرفه نکردند.

وی با اشاره به این آیه از قرآن که خداوند می فرماید:«وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى»، ابراز کرد: خداوند در این آیه از قرآن می فرماید:«هر کسی از یاد من غافل شود نابود می شود.»، این آیه شامل همه از جمله اروپا و آمریکا می شود که چه قدر پول در عراق، افغانستان و لبنان هزینه کردند اما به هیچ چیز نرسیدند البته ما هم ضرر کردیم ولی ضرر آن ها بیشتر بود.

حجت الاسلام والمسلمین‌ قرائتی در ادامه به نظر قرآن در مورد تجارت اشاره و تصریح کرد: خداوند در قرآن انواع تجارت ها در دنیا را بیان می فرماید که تجارت در جایی سود ندارد، راکد است، به ضرر فرد است و غیره.

مفسر قرآن با اشاره به این آیه از قرآن که می فرماید:«إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنْ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ»، گفت: حدیث دنیا بازاراست و در این بازار ما فروشنده هستیم و انتخاب مشتری با ما است که با خدا و یا غیر خدا معامله کنیم و با توجه به آیات قرآن خداوند جال و مال را می فروشد به بهشت می خرد همچنین جنس را گران خرید، جنس معیوب را هم می خرد و عیب آن  را به رخ نمی کشد که این ها از امتیازهای معامله با خدا است.

وی با بیان این که  قرآن می فرماید: «فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِینَ» بعضی ها سود نبردند، افزود: برخی وقتی ثروتی کسب کردند، خود را برنده می دانند در حالی که باید دید در قبال این کسب ثروت چه چیزی را از دست داده اند از جمله این که جمال و جوانی از دست داده و ثروتی کسب کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین‌ قرائتی خاطرنشان کرد: قرآن در یک جا تجارت را خسارت و زیان بار می داند و می فرماید: «أُوْلَئِكَ هُمْ الْخَاسِرُونَ»؛ اگر کاری برای خدا نباشد حتی اگر فرد متخصص هم باشد، این تحصص را در اختیار جنایتکاران قرار می دهد در حالی که خداوند آن را چند برابر از وی می خرد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: تمام حرکت های ما می تواند ثواب باشد که اگر کارها برای خدا باشد، دشمن برای فرد دوست می شود و اگر کارها برای خدا نباشد، دوست او دشمن می شود.

کارشناس مذهبی با اشاره به نکوهش بخل در قرآن گفت: خداوند در قرآن می فرماید: «وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‌»، «وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى‌»، «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‌» خداوند در این آیات می فرماید:«من در زندگی کسانی که بخیل هستند، گره می اندازم.»

وی افزود: خداوند براساس اعمال و کارهای ما با ما برخورد می کند و در قرآن می فرماید:«إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم»، خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و نیز می فرماید:«فَاذْكُرُوني‏ أَذْكُرْكُمْ» مرا یاد کنید، شما را یاد می کنم همچنین می فرماید:«اگر آبروی کسی را ریختید، آبروی شما را می ریزم.»/864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات