۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۶۰۵۹۴۷
آیت الله ممدوحی در گفت‌وگو با رسا:

مبلغان در منابر ماه رمضان مردم را نسبت به تهدیدات دشمن آگاه کنند

مبلغان در منابر ماه رمضان مردم را نسبت به تهدیدات دشمن آگاه کنند
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه شرایط امروز با گذشته فرق کرده و دشمنان برنامه های متعددی برای ما دارند، گفت: مبلغان این تهدیدها را برای مردم تبیین کنند.

آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ماه مبارک رمضان و حضور مبلغان و روحانیان در مناطق تبلیغی اظهار داشت: ما در این رابطه چند مسأله داریم؛ اولا مبلغ خوب باید اولین بار خودش را در نظام اعتقادی راسخ و محکم کرده باشد و به باورداشت خدا رسیده باشد.

وی افزود: در این صورت حرف و سخن یک مبلغ قهرا مؤثر است، چراکه باور دارد و حرف می‌ زند و عده ای برای این که تبلیغ را وظیفه خود نمی دانند و اعتقاد راسخی که دارند حرفشان صرفا لقلقه زبان است و خیلی تأثیر ندارد.

آیت الله ممدوحی با اشاره به ویژگی های دیگر تبلیغ خوب یادآور شد: دومین مسأله مهم آن است که یک مبلغ دارای سواد کافی نسبت به آیات و روایات و اقوال بزرگان بوده و خودشان نیز مؤدب به آداب الهی باشند.

وی مخاطب شناسی را ویژگی دیگر مبلغ دانست و تأکید کرد: مبلغ و روحانی باید جامعه را بشناسد و مردم را آنچنانی که هستند تقسیم کند و بر اساس سطحی که دارند به آنها مطالبی را ارائه کند، بین انسان های سطح پایین و افراد فرهیخته فرق گذاشته و برای هرکدام به فراخور حال صحبت کند.

نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: چنین آدمی قطعا موفق است و می‌ تواند با کمترین هزینه و وقت آثار زیادی در بین مردم داشته باشد؛ یعنی اگر در یک شهرستان باشد تحولی ایجاد می‌ شود، به ویژه در ماه مبارک رمضان که روزه نیز خودش یک روحانیت و معنویت خاصی دارد.

وی با بیان این که روزه داری و کف نفس یک نحوه انقطاع از دنیا است، گفت: انسانی که همیشه به فکر خوردن و آشامیدن بوده الان خدای تعالی او را از بسیاری لذائذ منع کرده و به طرف الهیت سوق داده است، از این رو این فضا نیز برای مبلغان بسیار قابل استفاده است.

آیت الله ممدوحی تأکید کرد: یک مبلغ باید به توانایی خود اضافه کرده و مردم را همین طور که دارای معنویت هستند به خدا دعوت کند، البته برای این کار لازم است مردم را بهتر و با انگیزه بیشتر به طرف خدا دعوت کند، کما این که در طول تاریخ بعد از گذشتن غیبت صغری علمای بزرگ ما مردم را نگاه داشتند و آنها را تربیت کردند.

وی با اشاره به تفاوت؛ تبلیغ امروز با گذشته تصریح کرد: فرقی که امروز دارد این لوازم جدیدی است که آمده و ارتباط های سریعی است که بین مردم ایجاد شده است از این رو روحانی که می‌ خواهد صحبت کند باید ضرر و منفعت ها را برای مردم بگوید و مردم را از برنامه های سوئی که دشمنان برای ما تدارک دیده اند دور نگاه دارد./1330/ج

ارسال نظرات