۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۰۵۹۵۱
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

انسان با استغفار از گناه به رشد و کمال می رسد

انسان با استغفار از گناه به رشد و کمال می رسد
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه ترک گناه زیباترین مقوله دین و قرآن کریم است، گفت: توبه بازگشت عبد به سوی مولا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته به مناسبت دهه اول ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بی تردید قالب مطالب قرآن کریم مربوط به فرمان برداری و نافرمانی انسان می شود.

وی با اشاره به اینکه خداوند در اوج زیبایی است و هر چه را خلق می کند زیباست، عنوان کرد: عمده مباحث قرآن کریم که درباره گناه بیان شده نیز زیبا است بنابراین انسان نباید در محضر خداوند از اعتراف به گناه پرهیز کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه ترک گناه زیباترین مقوله دین و قرآن کریم است، اظهار داشت: یکی از عجیب ترین عجایب خلقت آن است که انسان دچار معصیت می شود و با توبه و استغفار از گناه خود بر می گردد بدون آن که خللی به نظم عالم هستی وارد شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان با استغفار از گناه به رشد و کمال می رسد، گفت: یکی از زیباترین بخش دین آن است که خداوند نام خطا و نافرمانی انسان را گناه گذاشته و در کنار همین گناه مقوله ای به نام توبه را قرار داده تا انسان از این طریق رابطه خود را با خداوند تقویت و اصلاح کند.

وی زیباترین لحظه عالم بعد از نزول وحی را مروبط به لحظاتی دانست که اولیای الهی با خداوندمتعال به مناجات می پرداختند، گفت: اولیای الهی با اینکه معصوم بودند اما در مناجات با خداوند مدام با اشک و ناله خود را گناهکار می دانستند و طلب بخشش و استغفار می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه گناه موضوع اصلی قرآن کریم و کلام انسان در مناجات با خداوند است، اظهار داشت: زمانی که انسان گناهکار در محضر خداوند به گناه خود اعتراف می کند و از انجام آن ابراز ناراحتی و پشیمانی دارد زیباترین لحظه است.

استاد حوزه علمیه درخصوص رابطه بین عبد و مولا، ابراز کرد: مولای مقتدر، خالق عالم هستی و عبد، سراسر نقص و وابستگی است و مهمترین چالش رابطه عاشقانه بین مولا و عبد مربوط طاعت، توبه و معصیت می شود.

وی افزود: زیباترین کلام مولا آن است که عبد را امر کند و بگوید در صورت انجام ندادن عذاب خواهی شد اما اگر اطاعت کنی تشویق شده و پاداش خواهی گرفت؛ بنابراین انسان خود و خداوند را باید در موضع عبد و مولا ببیند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه فرمان دادن به عبد عشق بازی خداوند با بنده است، گفت: ائمه اطهار(ع) هیچگاه آماری از تعداد عبادت‌هایی که برای خداوند انجام داده بودند نام نمی بردند اما در مناجات به شمارش گناهان اقدام می کردند چون می دانستند خداوند از گناه کسی خوشحال نمی شود اما از استغفار مومنان لذت می برد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: اصل دعا استغفار بوده و چالش اصلی رابطه بنده با خداوند طلب مغفرت است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات