۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۳
کد خبر: ۶۰۵۹۷۲
آیت الله مصباح یزدی:

ارزش های اخلاقی در اسلام همه شئون زندگی انسان را در بر می گیرد

ارزش های اخلاقی در اسلام همه شئون زندگی انسان را در بر می گیرد
آیت الله مصباح یزدی با بیان این که دایره ارزش های اخلاقی در دین وسیع ترین دایره در مکاتب دنیا است، گفت: ارزش های اخلاقی در اسلام همه شئون زندگی انسان را در بر می گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نخستین جلسه درس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که واژه اخلاق در گفت وگوها کاربردهای متفاوتی دارد، گفت: معمولا کلمه اخلاق در بین مردم در زمینه خوش اخلاقی و بد اخلاقی استفاده می شود و محور آن رفتار اجتماعی انسان ها نسبت به یکدیگر است.

وی افزود: منظور از خوش اخلاقی و بد اخلاقی در بین مردم کیفیت برخورد انسان ها با یکدیگر است، این کاربرد اخلاق تنها در روابط اجتماعی مطرح می شود و با مفاهیم و ارزش هایی اخلاقی که در علوم و ادیان مطرح است هماهنگی کامل ندارد، ممکن است کسی از نظر مفهوم عرفی خوش اخلاقی یا بد اخلاق محسوب شود اما از نظر دین به گونه ای دیگر باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ممکن است که خوش اخلاقی و بد اخلاقی عرفی در جاهایی منطبق با دین باشد اما کلیت ندارد، اظهار داشت: ممکن است برخوردی از نظر عرفی خوش اخلاقی باشد اما از نظر دین اینگونه نیست، این موضوع درباره بداخلاقی عرفی نسبت به دین هم وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از بحث های عمیق از دیرباز تاکنون مسائل و بحث های علمی درباره اخلاق است و مکاتب گوناگونی در این زمینه وجود دارد، یکی از پر اختلاف ترین مباحث علمی و فلسفی در دانشگاه های دنیا مباحث اخلاقی است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که سالانه ده ها کتاب و مقاله در غرب درباره اخلاق نوشته می شود، ابراز داشت: باید بیشتر به علم، تحقیق و مطالعات بیشتر بها دهیم و تصور نکنیم که علم در امتحان و مدرک خلاصه می شود، یکی از مباحث مهم علوم عقلی و فلسفی در کشورهای غربی موضوعات اخلاقی است.

وی عنوان کرد: بخش هایی از علم اخلاق که جنبه مبنایی دارد فلسفه اخلاق است و مسائلی که مربوط به عمل می شود و عنوان خاص رفتاری دارد اخلاق هنجاری نامیده می شود؛ اخلاق به خودسازی، ارتباط با خدا و ارتباط با دیگران ارتباط پیدا می کند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: از قدیم الایام تا کنون اختلافات بسیار زیاد و جدی درباره ملاک خوبی یا بدی اخلاق وجود دارد، برخی از فیلسوفان می گویند ملاک خوبی لذت است و کارهایی که سبب لذت می شود خوب است، عده ای دیگر می گویند انسان نباید اخلاق را منحصر در لذت کند بلکه انسان باید خوب درک کند و بداند  که غیر از شهوت و غضب نیازمند فهم و درک است که عقل انسان باید خوبی ها و بدی ها را در اخلاق درک کند و نیت انسان باید تابع عقل آن باشد.

وی اضافه کرد: برخی می گویند افعال خوب و بد انسان تابع نیت او است، گاهی هم از اخلاق دینی صحبت می شود که مسأله اطاعت الهی و قرب الی الله مطرح است، در این مورد نیت شرط است اما نه نیت اطاعت از عقل بلکه نیتی که سبب قرب الهی شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که دایره ارزش های اخلاقی در دین وسیع ترین دایره ارزش های اخلاقی در مکاتب دنیا است، گفت: ارزش های اخلاقی در اسلام همه شئون زندگی انسان را در بر می گیرد، ویژگی دیگر اخلاق دینی این است که تنها به لذت یا اطاعت عقل تکیه نمی کند.

وی افزود: ارزش های اخلاقی در اسلام دارای مراتب است و یک ارزش ملاک خوبی ها و بدی ها خواهد بود که قرب خداوند متعال است، نیت های انسان هم دارای مراتبی است که انسان باید با معرفت مسیر صحیح را انتخاب کند.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 13
 
محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
دقایقی از ساعاتِ رازآمیزِ روزه داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید وآن هم چیزی نیست جز « تفکر».
باخود وخدای خود خلوت‌کنید.
1
0
تاشکندی
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
رمز ماندگاری در ضیافتِ الهیِ رمضان، کیمیای« حُسن خلق » است.
با فرزندان؛ خویشان و دوستان خود با اکسیر حُسن خلق ومهربانی برخورد‌کنید.
همیشه خصوصاً در این ماه خوش برخورد باشید.
لحظه عصبانیت و خشم شما همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهیست.
1
0
علیا تورانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
در سراسر ماه رمضان، توجه شما به روزه دارِحقیقی وانسان کامل یعنی وجود ذیجود حجة بن الحسن (عج)نباید قطع شود.
روزه و نماز وبندگی شما از کانال آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار می یابد.
1
0
جبلی
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
از فرصت‌های نورانی این ماه خصوصا شب زنده داری نهایت استفاده را ببریم.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
دولت می‌خواد وزرات بازرگانی رو دوباره احیا کنه و وظایف قانونی تنظیم بازار وزراتخونه‌های "جهاد کشاورزی" و "صنعت، معدن و تجارت" رو بگیره و بده به وزارت بازرگانی!
با این کار نه‌تنها این وزارتخونه‌ها نمی‌تونن برای تقویت تولید و تولیدکننده‌ی داخلی برنامه‌ی خوبی بریزن بلکه دیگه اختیار تنظیم بازار محصولات خودشون رو هم ندارن.
وزارت بازرگانی کارنامه‌ی خوبی تو تنظیم بازار نداره چون یارانه‌ی مردم رو می‌گیره و باهاش کالا وارد می‌کنه و تولید داخلی رو در نظر نمی‌گیره.
اگه یادتون باشه اون سال‌هایی که وزارت بازرگانی داشتیم همیشه تولیدکننده‌های کشاورزی و صنعتی با واردکننده‌ها دعوا داشتن، چون وزارت بازرگانی بدون توجه به مقدار تولید داخلی، واردات می‌کرد و می‌ریخت تو بازار.
1
0
رحمت خدا بر جویندگان علوم اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
سخنان علامه مصباح یزدی درباره تعامل دین و علم را منتشر نمایید لطفا
0
0