۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۶۰۵۹۷۸
آیت الله سبحانی:

دستورات اسلام و قرآن مطابق با حقوق حقیقی بشر است

دستورات اسلام و قرآن مطابق با حقوق حقیقی بشر است
حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه اسلام درصدد نجات بشریت از ذلت و پستی است، گفت: دستورات اسلام منافاتی با حقوق بشر ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در سومین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در نمازخانه مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد، به تفسیر آیه 41 سوره توبه پرداخت و گفت: تأکیدی که این آیات قرآن کریم بر مسأله جهاد دارد، در جای دیگری از قرآن کریم به چشم نمی خورد، زیرا در جنگ تبوک راه طولانی و دشمن نیز قوی بود.

وی ادامه داد: با توجه به سیاق آیه شریفه درمی یابیم که خداوند از آن جهت در جنگ تبوک دستور به جهاد همگانی داده است، که دشمن بسیار قوی بوده است؛ خداوند متعال در این آیه همه افراد اعم از ضعیف و قوی را مورد خطاب قرار داده و از همه خواسته است تا به وسیله اموال و جان های خود در جهاد شرکت کنند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه اسلام درصدد نجات بشریت از ذلت و پستی است، خاطرنشان کرد: جهاد زمانی معنا پیدا می کند که مردم کفر را رها کرده و روی به خداپرستی بیاورند؛ بت پرستی در اسلام بسیار مذموم است، زیرا این کار مقام و منزلت انسان را تنزل می دهد، از همین جهت اسلام که در پی عزت بخشیدن به بشریت است با بت پرستی و شرک مخالفت می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: گاهی برخی ناسیونالیست ها از سر کینه توزی می گویند اسلام در نتیجه حمله اعراب به ایران آمده است، بنابراین اسلام با «لااکراه فی الدین» منافات دارد؛ در پاسخ باید گفت به کار بردن لفظ «حمله عرب» غلط است، بلکه اسلام آمد و آتش پرستی را محکوم کرد و خواست به انسان ها عزت ببخشد؛ آیا فرود آوردن سر در برابر  آتش کار درستی بود؟ این کار مقام بشریت را تنزل می داد و اسلام در پی عزت بخشیدن به انسان ها بوده و هست.

وی افزود: افلاطون، سقراط و ارسطو مصلحانی بودند که نسخه هایی از خود به جای گذاشته اند و مردم می توانند به سخنانشان گوش فرا دهند یا ندهند؛ این در حالی است که انبیای الهی مأموریت داشتند که نسخه شفابخش را از جانب الهی دریافت کرده و پیام خداوند را به گوش جهانیان برسانند؛ از آن جهت که ثروتمندان و سردمداران شرک اجازه نمی دادند که سربازان اسلام مردم را نسبت به پیام های الهی آگاه کنند، خداوند جهاد را مقرر فرمود تا به وسیله آن موانع برطرف شود؛ پس از رسیدن پیام الهی به گوش همگان، انتخاب با خود مردم است، بنابراین اسلام منافاتی با «لااکراه فی الدین» ندارد.

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: منطق اسلام اینگونه است که حجت را بر همگان تمام می کند و پس از اتمام حجت اختیار شکرگزاری و یا کفر ورزیدن را در اختیار خود مردم قرار می دهد؛ هنگامی که حجت تمام شد، همگان در انتخاب دین خود آزادند، اما حکومت باید ازآنِ اسلام باشد؛ غیر مسلمانان در ذمه اسلام هستند و امنیتشان را سربازان اسلام تأمین می کنند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: کسانی که در جنگ تبوک از رفتن به جهاد اعراض کردند، از این جهت بود که جهاد را برای انگیزه های مادی می خواستند و می دانستند که راه تبوک دور است و احتمال به دست آوردن غنائم بسیار کم است، برای همین از رفتن به جهاد سرباز زدند.

وی در پایان با بیان اینکه دستورات اسلام منافاتی با حقوق بشر ندارد، گفت: انسان با توجه به آیات الهی در می یابد که قرآن کریم کتابی مطابق حقوق حقیقی بشریت است و منافاتی با حقوق بشر ندارد./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات