۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۶۰۶۰۱۴
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

جزییاتی از برنامه جامع حوزه | برای اجرا به حمایت و هدایت مراجع نیازمندیم

جزییاتی از برنامه جامع حوزه | برای اجرا به حمایت و هدایت مراجع نیازمندیم
معاون آموزش حوزه با اشاره به دیدار طلاب با رهبر انقلاب و تأکید ایشان بر اجرایی شدن برنامه جامع حوزه گفت: نظام جامع حوزه، برنامه ای تدریجی الحصول و در بستر زمان است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دیدار طلاب حوزه های علمیه با رهبر معظم انقلاب در روز گذشته و ارائه گزارش برنامه جامع حوزه از سوی آیت الله اعرافی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار تأکید زیادی بر اجرایی و عملیاتی شدن این برنامه داشتند.

وی افزود: برنامه جامع حوزه یک برنامه ذو ابعاد است که شامل درختواره و برنامه هایی می شود که در ذیل نظام جامع حوزه تدوین شده یا در حال تدوین است و یک نکاه کلان کلی است که تمام نیازهای جامعه و نظام و حتی بین الملل در آن وجود دارد.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان این که حوزه برای همه نیازهای روز جامعه باید برنامه داشته باشد، گفت: برنامه جامع حوزه برنامه ای طویل است که همه ابعاد در آن دیده شده که البته بخشی از آن از سال ها قبل در حال اجرایی شدن است که نمونه آن برخی از همین متون و رشته هایی است که در حال اجرا است و بخشی از اضلاع برنامه جامع را شامل می شود.

وی افزود: اما هنوز ابعاد جدیدی هست که باید به سمت برنامه ای شدن و اجرایی شدن برود؛ درختواره دانشی نیز یک برنامه مفصلی اعم از نیازها و احتیاج های زمان ما است و بخش هایی از رشته های تخصصی در حال اجرا است ولی بسیاری از این ها در حال اجرا نیست بلکه تازه مطرح شده و از آن مبادی تثبیت عبور کرده و باید تبدیل به سرفصل ها و متون و برای موقعیت اجرا برود.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با بیان این که بخش عمده ای از این نظام نقشه اجرا می خواهد، گفت: مواد خام و زمینه ها بسیاری از آنها آماده است، ولی هم زمان و هم کمک می خواهد از این رو بدنه حوزه باید خودش را آماده کند و پای کار بیاید، به ویژه جوانان حوزوی باید پای کار بیایند.

وی افزود: هم استقبال از برنامه و هم اجرایی شدن برنامه و تلقی به قبول برنامه ها همگی نیازمند کار جدی است و ما امیدواریم ظرف مدت کوتاهی با حمایت هایی که همه اطراف این قصه دارند و طبعا از زعمای حوزه و مراجع بزرگوار و رهبر معظم انقلاب با حمایت ها و هدایت های شان شاهد حرکت جدید و رو به جلویی باشیم.

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان این که مشخص کردن زمان برای اجرایی شدن برنامه جامع حوزه امکان پذیرنیست، گفت: همانطور که گفتیم بخشی از این برنامه اجرا شده، بخشی در حال اجرا است و بخشی هم در آینده اجرایی می شود ولی شتاب کار حداقل در این میدانی که ما هستیم یعنی در حوزه تدوین و نقشه کشی و برنامه ریزی خوب است و نقشه اجرایی برخی از آنها مدت دار و برای چند سال بعد است چون باید مضامین و محتواها تولید شود.

وی تصریح کرد: نمی شود علی الحساب چیزی گفت، چراکه رویکردها و نگاه های جدیدی انجام شده و اجرایی شدن آنها در آینده نیازمند تلاش جدی است، هرچند برخی رشته هایی که در این برنامه دیده شد، سریع در فاز اجرا رفته است و الان در حال اجرا شدن است ولی همین رشته ها نیز در آینده باید به مرحله تولید برسد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با بیان این که نظام جامع حوزه، برنامه ای تدریجی الحصول و در بستر زمان است، یادآور شد: جهت گیری کار رو به جلو و حرکت رو به جریان است و در بستر حوزه در حال جاری شدن است؛ ولی خیلی کمک می طلبد و افراد زیادی باید پا به رکاب به میدان بیایند، این ها در بعد آموزش بود، در بعد پژوهش نیز ده ها و صدها مؤسسه کار می کنند ولی هندسه کار که باید با یک مدیریت پیش برود و خلأهای خودش را نشان بدهد هنوز مانده است.

وی تأکید کرد: این مؤسسات و مراکز پژوهشی باید با یک نگاه جامع از یک اتاق فرمانی رصد شده و فرمان بگیرد و پیش برود، چراکه خیلی از این مراکز در عرصه های علوم جدید وارد شده اند ولی باید عرصه های خالی هم پر شود و این ها چیزهایی است که در این نقشه جامع دیده شده است./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
 
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
مهم ترین نکته در این بحث، این است که باید مسؤولان عزمی برای اجرا داشته باشند.
متاسفانه آیت الله اعرافی در حوزه دست تنها هستند و موانع زیادی در مسیر اجرای تحول در حوزه وجود دارد.
0
0