۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۶۰۶۰۲۵
یادداشت؛

آموزش و پرورش را ۲۰۳۰ برده مجلس را خواب!

آموزش و پرورش را ۲۰۳۰ برده مجلس را خواب!
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک سند بسیار مترقی است؛ پس چه نیازی به اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور داریم!؟
به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که هفته گذشته آموزش و پرورش به خاطر تذکرات رهبر انقلاب و مصادیق تعالیم غیراسلامی و غیرایرانی در مدارس در فضای مجازی تحت فشار افکار عمومی بوده، رئیس کمیسیون آموزش مدعی شد سند ۲۰۳۰ به کلی کنار رفته است.

محمدرضا عارف یک هفته پس از هشدار رهبر انقلاب به آموزش و پرورش درباره اجرای پیدا و پنهان سند ۲۰۳۰ در مدارس کشور گفت: وزیر آموزش و پرورش بار‌ها در کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده به هیچ وجه و در هیچ جای رسمی در این وزارتخانه، هیچ اقدامی در ارتباط با سند ۲۰۳۰ مطرح نیست.
 
وی درباره برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر اجرای سند ۲۰۳۰ در مدارس گفت: سند ۲۰۳۰ از دستور کار آموزش و پرورش خارج شده است؛ ما اطلاع دقیقی داریم که بعد از اولین تذکر مقام معظم رهبری، این سند اجرا نمی‌شود. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه گفت: ما سندی بهتر از ۲۰۳۰ داریم که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک سند بسیار مترقی است.

اول اینکه اطلاع دقیق آقای عارف با اطلاعات دقیق رهبر انقلاب در تقابل است به کنار، اما در شرایط کنونی از کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون تخصصی مجلس در زمینه آموزش و پرورش انتظار می‌رفت به سؤالاتی از این دست پاسخ دهد که «جنتلمنیسم» چرا و چگونه وارد مدارس شده است؟ چرا و چگونه سلیقه جوانان به ابتذال کشیده شده است؟ یا از وزیر آموزش و پرورش بخواهد درباره رواج نشاطی که در مدارس به آن اشاره می‌کند، توضیح دهد و دست از کلی‌گویی بردارد و تعریف و چارچوبی برای آن مشخص کند نه اینکه سخنگوی آموزش و پرورش باشد.

همین یکی دو روز پیش بود که غلامرضا کریمی مدیرکل امور بین‌الملل و مدارس خارج کشور در گفتگو با رسانه‌ها حضور مشاوران خارجی در مدارس دخترانه تهران برای آموزش، سبک زندگی را تأیید کرد. چرا کمیسیون آموزش بلافاصله از وزیر نپرسید، این اقدام در قالب چه پروتکلی و مصوب کدام نهاد بالادستی انجام می‌شود؟

آقای عارف ما هم می‌دانیم سند تحول بنیادین مترقی است، اما شما بگویید با وجود سند مترقی تحول بنیادین علت اتخاذ شیوه رجیو ایمیلیا که مبتنی بر جدایی آموزش از ایدئولوژی است در مدارس کشور چه می‌کند؟

آقای رئیس کمیسیون آموزش آیا فکر می‌کنید سند ۲۰۳۰ باید شاخ و دم داشته باشد یا شمشیر را از رو بسته باشد؟ استعاره دست چدنی در دستکش مخملی را از رهبر انقلاب نصب‌العین کنید.

سند ۲۰۳۰ باید به صورت علنی بگوید دنبال جدایی دین از زندگی و سیاست است تا بدانید برای آینده نظام خطر دارد؟ آیا باید واضح می‌گفت: جوانان ازدواج نکنید، به روابط بی‌قید رو بیاورید، فرزندآوری را فراموش کنید، چون منابع دنیا کم است و جمعیت زیاد. منابع را نمی‌توانیم زیاد کنیم پس کمتر زاد و ولد کنید؟ یا همین که ذیل رفع فقر و گرسنگی این مسئله را دنبال کند، کافی است؟

آیا به جای اینکه سرراست برود سر کاهش فرزندآوری و درگیر هزینه‌های مقاومت جوامع شود، بهتر نیست بر طبل برابری جنسیتی بکوبد تا زنان را به ورزشگاه بکشاند و درگیر مسائل حاشیه‌ای کند.

یا به جای اینکه به دانش‌آموزان تفکر و خلاقیت یاد بدهد و آن‌ها را برای ساختن تمدن ایران اسلامی تربیت کند و با آهنگ جنسی ساسی مانکن آن‌ها را برقصاند و مورد توجه جنس مخالف بودن را به عنوان ارزش در ذهن دانش‌آموزان القا کند و به طوری برای یک دختر در سن بلوغ این دغدغه شود که بدن جذاب داشته باشد و ابزار لذت‌جویی جنس مخالف شود و در این راه تمام هم و غم خود را صرف کند، این چه جور آتش‌زدن سرمایه انسانی است که شما به عنوان رئیس کمیسیون آموزش آن را نادیده می‌گیرید و قربانی منافع حزبی و ملاحظات جناحی می‌کنید؟

شما که مدعی هستید، سند تحول بنیادین مترقی‌تر است، چرا از مسئولان آموزش و پرورش نمی‌پرسید به جای اجرای راهبرد‌های این سند پاسخ دهند که آیا رفت و آمد اعضای سفارتخانه‌های کشور‌های اروپایی به مدارس در راستای سند تحول بنیادین است؟ یا تصویری از آموزش جهانی و تربیت شهروندانی برای سال ۲۰۳۰ دهکده جهانی را تداعی می‌کند؟

شما که از سند تحول بنیادین صحبت می‌کنید تا به حال چندبار شیوه جذب و تربیت و گزینش معلم در آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار داده‌اید؟ شیوه‌ای که یا آنقدر کهنه است یا آنقدر رها؟

به عنوان رئیس کمیسیون آموزش مجلس حال که موضعی در خور جایگاه حقوقی‌تان اتخاذ نمی‌کنید دست‌کم ساز مخالف رهبری نزنید.

شما خبر دارید مدرسه‌ای دخترانه در تهران فردی به نام روبرتو کوکتزو تبعه ایتالیا را در سایت خود به عنوان مشاور مدرسه معرفی کرده است؟ این اقدام در راستای سند تحول بنیادین است؟ آیا سندی که امنیت و رفاه برای همه را می‌خواهد به جان ایمان و اعتقاد فرزندان یک کشور می‌افتد؟ امنیت و رفاه برای کشور ما چطور ایجاد می‌شود؟ توسط سرمایه‌های انسانی متفکر و خلاق یا توسط سرمایه‌های انسانی رقاص؟

وقتی می‌گویید سند ۲۰۳۰ به کل کنار گذاشته شده است از مسئولان آموزش و پرورش بپرسید که در شرایط کنونی سفر به سوئد، فنلاند، چین و ماچین در راستای کدام راهبرد سند تحول است؟ آن هم در حالی که هنوز در اجرای یک سند داخلی مانده‌اید و در حوزه تعلیم و تربیت حرفی برای زدن ندارید.
 
پرورش که هیچ در حوزه آموزش بعد از چند سال ۳۰ نمره کاهش مهارت خواندن و درک مطلب برای دانش‌آموزان تحویل افکار عمومی می‌دهید. این آموزش و پرورش چه تجربه جذابی دارد که دنیا برای تعامل با آن مشتاق باشد؟ چند نفر مشاور ایرانی با آموزه‌های اسلامی به عنوان مشاور در مدارس خارجی مشغول به کار هستند؟

می‌دانم این شیوه را برای دور نگه داشتن وزیر آموزش و پرورش از استیضاح برگزیده‌اید، اما دست‌کم در این فضا شیوه مناسبی نیست. در فضایی که انتشار چند کلیپ رقص و آواز چشم‌های مخاطبان را گشاد کرده و انتظار یک واکنش مناسب یا اتخاذ یک موضع درست از سوی سیاستگذاران و مجریان حوزه تعلیم و تربیت دارند.
 
می‌دانم این آموزش و پرورش روی دست جریان‌هایی که برای رأی اعتماد به بطحایی رایزنی کرده‌اند، مانده است. اما تو را به خدا آموزش و پرورش را وجه‌المصالحه اهداف سیاسی خود قرار ندهید. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات