۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۵
کد خبر: ۶۰۶۰۳۸

سحر و افطار چه بخوریم؟

سحر و افطار چه بخوریم؟
سحری خوردن فواید فراوانی دارد به طوری که درباره آن فرموده اند حداقل به یک دانه خرما باید سحری خورد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، سالی یک بار آن هم یک ماه یک خانه تکانی حسابی در روح و جسم؛ اما آن چیزی که بیشتر به چشم می آید همین تشنگی و گرسنگی است که البته خود، مقدمه ای است برای سروسامان دادن به روح.

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم در روایت شریفی فرموده اند روزه بگیرید تا سالم بمانید. سوالی در ذهن ایجاد می شود که اگر روزه برای صحت است چرا عده ای در ماه مبارک رمضان باز از لحاظ خوراک پیشرفتی نکرده و حتی بعضا مریض هم می شوند؟

آیا اشکال از روزه گرفتن ماست یا روزه گرفتن کار صحیحی نیست؟ برای افرادی که اعتماد به قول خداوند و ائمه علیهم السلام می کنند، روایات کافی است ولی عده ای تا غربی ها چیزی را تایید نکنند آن هم به اسم علم! پذیرفتنشان شاید با ابهام باشد.

دکتر «الکسیس کارل» در کتاب «انسان، موجود ناشناخته» می‌نویسد: «با روزه داری، قند خون در کبد می ریزد و چربی هایی که در زیر پوست ذخیره شده اند و پروتئین های عضلات و غدد و سلول های کبدی آزاد می شوند و به مصرف تغذیه می رسند.»

یا دکتر «تومانیاس» درباره فوائد بهداشتی روزه داری می‌نویسد: «فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غذاها در مدت کوتاه، آن است که چون معده و طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده، در مدت یک ماه روزه داری مواد غذایی خود را دفع می کند و همین طور کبد که برای هضم غذا مجبور است دائماً صفرای خود را مصرف کند، در مدت سی روز ترشحات صفراوی را صرف حل کردن باقیمانده غذای جمع شده خواهد کرد.

این سخنان، از هزاران فواید روزه داری است که همه به آن اذعان کرده اند. حال شنیدن فواید روزه داری از زبان اسلام بسیار جذاب و شنیدنی است که می بایست در دریای عمیق انبان معرفت الهی شنا کرد.

اما برای یک روزه داری سالم و اثرگذار برای بدن بایستی نکات خاص و مهمی را رعایت کنیم تا مخاطب روایت پیامبر اعظم علیه و آله السلام باشیم.

روزه داری در دو وعده غذایی خلاصه می شود. مهمترین رکن روزه داری برای تنظیم بدن را می توان سحری نامید. سحری خوردن فواید فراوانی دارد به طوری که درباره آن فرموده اند حداقل به یک دانه خرما باید سحری خورد.

برای جلوگیری از تشنگی در طول روز خوردن آب لیموی تازه بسیار مفید است. برخی بر این باورند که با خوردن هنداونه می توانند تشنگی روز را جبران کنند اما این کار نه تنها تشنگی روز را بر طرف نمی کند بلکه به دلیل مزاج سرد هنداونه، بدن را ضعیف می کند. نکته مهم در سحری خوردن این است که باید غذایی مصرف کرد که هم سوخت و ساز بدن را در روز تامین کند و هم باعث سردی معده و در نتیجه بی حالی در روز نگردد.

خوردن سویق عدس در سحری برای داشتن روزه ای سبک و راحت توصیه می شود و از خوردن غذاهای نفاخ در سحرگاه باید پرهیز کرد.

برخی از مردم در سحرگاهان غذای خورشتی مصرف می کنند. علاوه بر سنگین بودن غذا برای وعده سحری، گرسنگی و ضعف را برطرف نمی کند. گرچه ظاهرا این گونه است ولی در اصل، آن کاری که روزه با بدن می بایست در این ماه انجام دهد به طور کامل اتفاق نمی افتد.

خوردن آب زیاد در سحرگاه باعث کم شدن تشنگی در طول روز نشده و یا خوردن خوراکی های شیرین باعث تشنگی در طول روز می شود.

وعده افطار نیز بسیار حایز اهمیت است. فاصله بین لحظه افطار و شام بسیار مناسب است. چون معده در طول روز به شدت گرم و پرحرارت است، خوردن آب خنک و یا پنیر و غذاهای سرد مانند آن، بسیار برای معده مضر است. بهتر است وعده افطار، خوردن آب ولرم و نه چای، همراه با خرما که سه عدد توصیه شده است افطار گردد.

بین لحظه افطار و خوردن شام و یا خوراکی، زمان کوتاهی فاصله بیفتد تا معده از حالت حرارتی بالا به اعتدال رسیده و آماده دریافت غذا گردد.

خوردن خورشت و غذاهای نفاخ در شب و برای وعده افطار البته با رعایت ملاحظات فوق مفید است. خوردن سویق گندم برای افطار یکی از غذاهای سفارش شده است که هم برای سوخت و ساز بدن مفید بوده و هم دارای طبع گرم است که برای معده مفید است.

وقتی بدن در صحت و آرامش و سبکی باشد، حال مناجات و دعا که رکن اصلی این ماه شریف است برای انسان راحت تر و فرح بخش می شود.

در آخر اینکه ماه مبارک رمضان هم برای پاکسازی روح و جان ما و هم برای سم زدایی و پاکسازی جسم ما که مرکب روح است فرصتی است که بایستی از آن حداکثر بهره را برد.

در لحظه های افطار و سحر ما را از دعای خیر خود بهره مند سازید./829/ی703/س

محمدمهدی مرادی

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات