۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۶
کد خبر: ۶۰۶۰۴۱
آیت الله مصباح یزدی:

برنامه های زندگی انسان باید بر اساس بندگی خداوند متعال تنظیم شود

برنامه های زندگی انسان باید بر اساس بندگی خداوند متعال تنظیم شود
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که بندگی خدا، انسان را به سعادت و کمال می رساند، گفت: برنامه های زندگی انسان باید بر اساس بندگی خداوند متعال تنظیم شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پنجشنبه شب در دومین جلسه از جلسات درس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: کاربرد اخلاق در مباحث علمی بسیار وسیع است و قضاوت درباره خوبی و بدی آن با مفهوم عرفی تفاوت می کند.

وی افزود: در همه مکاتب اخلاقی غیر دینی عمدتا ارزش اخلاق، به نتایجی است که در همین عالم برای فرد و جامعه حاصل می شود و فایده و انگیزه اخلاق منافع در دنیا است اما در اخلاق دینی همه زندگی دنیا مقدمه برای آخرت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اصل ارزش های اخلاقی از دیدگاه دین نتایجی است که در زندگی ابدی برای انسان حاصل شود، اظهار داشت: ارزش های اخلاقی در اسلام مراتب بسیاری دارد و به سوی بی نهایت می رود.

وی ادامه داد: از یک نظر می توان گفت ارزش های اخلاقی از نظر دین باید نصاب لازم را داشته باشد، در سایه ایمان به خدا و عمل به دستورات دین و تکیه بر اخلاق دینی می توان به سعادت ابدی رسید، نیت انسان می تواند برای ترس از جهنم یا بهره مندی از نعمت بهشت باشد اما اولیای الهی چیزی در برابر عمل خود نمی خواهند و خداوند را برای محبت و رضایت الهی اطاعت می کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اولیای الهی جز رضای معشوق چیزی نمی خواهند، ابراز داشت: این عشق عالی ترین ارزش مطرح برای رفتارهای اخلاقی است، نظام ارزشی اسلام بر مقدمه بودن دنیا و اصل قراردادن زندگی ابدی تأکید دارد.

وی عنوان کرد: روح انسان به واسطه رعایت اخلاق کمال پیدا می کند، وقتی در دین می گوییم ارزش اخلاقی برای سعادت ابدی است بدان معنا نیست که مادون آن نادیده گرفته می شود بلکه ارزش های اخلاقی اسلام به دنیا هم توجه دارد اما ارزش گذاری آن برای زندگی ابدی است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: هدف نهایی از انجام رفتارهای اخلاقی در اسلام این است که انسان به بلوغی برسد که جز رضایت الهی به چیزی توجه نداشته باشد، البته هرکس نمی تواند به این مقام دست پیدا کند و برای عموم مردم ترس از جهنم و علاقه برای رسیدن به بهشت کاربرد بیشتر دارد.

وی اضافه کرد: رسیدن به منفعت و لذت یا ترس از عذاب عامل تحرک غالب انسان ها است اما اگر معرفت انسان تکامل پیدا کند شاید بتواند به مقام رضایت الهی دست پیدا کند، البته روش تربیتی از رسیدن به منفعت و پرهیز از عذاب آغاز می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که کسی که قرب الهی داشته باشد انسان کامل و سعادتمند خواهد شد، گفت: انسان برای رسیدن به کمال و سعادت باید خودسازی و تهذیب اخلاق کند، راه کلی که انسان را به سعادت می رساند بندگی خداوند متعال است، اگر انسان بندگی کند به بالاترین درجات خواهد رسید.

وی افزود: برنامه های زندگی انسان باید بر اساس بندگی خداوند متعال تنظیم شود، یکی از منت های خداوند متعال بر ما آشنا کردن ملت ایران با حضرت امام به عنوان یکی از بندگان حقیقی خدا است که دستورات اسلام را به صحنه زندگی جامعه برگرداند.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
 
محمد قمین
ارسال نظرات