۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۰۶۰۴۵
حجت الاسلام علوی تهرانی:

درود فرستادن بر پیامبر ازباب قدردانی برای آموزش عملی مکارم اخلاق است + فیلم

درود فرستادن بر پیامبر ازباب قدردانی برای آموزش عملی مکارم اخلاق است + فیلم
حجت الاسلام علوی تهرانی گفت:‌ خداوند پیامبراکرم(ص) را بر مکارم اخلاق مبعوث کرد تا انسان ها از جاهلیت خارج و به جایگاه انسانی خود دست یابند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در حسینیه آیت الله حق شناس تهران به سخنرانی پرداخت و درباره ارزش و اهمیت ذکر صلوات، گفت: درباره ذکر خداوند به میزان توجه ما به معنا برای آن ارزش قائل است، آنچه سبب ثقل و سنگینی اعمال ما می شود صلوات بر پیامبر(ص) یا آل ایشان است.

وی با بیان اینکه بیشتر مردم نمی دانند که پرداختن به علم اخلاق واجب یا مستحب است، عنوان کرد:‌ فراگیری علم اخلاق واجب است و هر کس باید آن را فراگیرد، نداشتن رذایل اخلاقی نظیر حسادت، کبر، غرور، تنبلی و بسیاری موارد دیگر بر انسان واجب است. برای پذیرش نماز توسط خداوند باید زیرساخت اخلاقی ما درست باشد.

حجت الاسلام علوی تهرانی فریب انسان توسط شیطان، اظهار کرد:‌درباره اعمال و رفتار هنگام اشتباه ابتدا شیطان را لعنت می کنید، اما شیطان می گوید که مرا ملامت نکنید مقصر من نیستم شما خود آن را انجام دادید من صرفا دعوت کننده بودم.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) افزود: ابلیس خدا را شش هزار سال عبادت کرد، ابلیس از جنیان و موجودی زمینی بود که با این عبادت هم پر ملک شد دلیل تمرد او حسادت بود.

وی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) درباره شروط ورود انسان به بهشت، ابراز کرد:‌ پرهیز از دروغ و خلف وعده، امانتداری، بستن چشم به حرام و نامحرم و دوری از زورگویی به دیگران از جمله شروط ورود انسان بهشت است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه اخلاق زیرساخت دینداری انسان است، گفت: متاسفانه بسیاری از مردم دنبال آن نیستند زیرا نمی دانند که این امر واجب است اگر هم آن را پیگیری کنند به دنبال نوع تصوفی آن هستند که خرق عادت کنند در حالی که اخلاق شیعی دنبال چنین مسائلی نیست بلکه دنبال انسانیت است.

استاد حوزه علمیه با تاکید براینکه اخلاق بایسته است و صرفا شایسته نیست، بیان کرد: یکی از امور واجب و اعتقادی مساله صلوات فرستادن به پیامبر(ص) و آل ایشان از باب قدردانی است.

وی با اشاره به آیه ۱۶۴ سوره آل عمران، عنوان کرد:‌ خداوند در قرآن فرموده که صدقه و انفاق خود را با منت گذاری از بین نبرید منت گذاری در شریعت اسلام حرام است اما در جای دیگر قرآن بر مومنان به جهت اینکه در بین آنان رسولی از جنس خودشان ارسال کرده منت گذاشته است که به واسطه او قرآن، تزکیه یا علم اخلاق و مبانی حکمی و قرآنی را به بندگان آموزش می دهد زیرا بندگان در دوران جاهیت در گمراهی آشکاری بودند، از بندگان می خواهد که برای مسلمان شدن خود منت نگذارند و بدانند که خداوند به علت رسالت انبیاء بر سر بندگان منت دارد.

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: پیامبر(ص) فرمودند خداوند مرا به خاطر همین بزرگواریهای اخلاقی مبعوث کرده است، ای مردم بدانید که خداوند مردم را خلق کرده که به آداب رفیعه و بزرگوارانه باشند، امر و نهی را به واسطه پیامبر(ص)‌ برای شما آورد اگر ایشان نبودند ما به این معارف الهی دسترسی نداشیم بنابراین واجب است که نسبت به این مساله قدردانی کنیم و آن صرفا با درود فرستادن به پیامبر و آل پیامبر(ص) ممکن است.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد:‌ پیامبر(ص) ما را از جاهلیت خارج و به رفعت انسانی رساند بر همین اساس ما بر ایشان از باب قدردانی و قدرشناسی درود می فرستیم./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 4

 

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات