۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۶۰۶۰۴۷
استاد حوزه علمیه:

رضوان الهی برای انسان کاملی است که اسمای الهی در او تجلی یافته باشد + فیلم

رضوان الهی برای انسان کاملی است که اسمای الهی در او تجلی یافته باشد + فیلم
استاد حوزه علمیه گفت: انسان کامل بودن مقامی است که همه اسمای حسنی الهی در وجود انسان بروز و ظهور کند در این صورت انسان به بهشت یا رضوان الهی دست پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی کرمی استاد حوزه علمیه، شب گذشته به مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه فاطمةالزهرا(س) تهران به سخنرانی پرداخت و گفت:‌ همه موجودات در سیر و حرکت دنیایی خود هدفی دارند، قرآن می فرماید همه عالم در حرکت هستند و عبودیت دارند که استعدادهای آنها شکوفا شود.

وی با بیان اینکه از نظر عرفا در قوس نزول و صعود ابتدا و انتهای این حرکت به سوی حضرت حق است، عنوان کرد:‌ هیچ عاقلی قبول ندارد که عالم بدون هدف ساخته شده باشد؛ اما خداوند هرآنچه از هستی در زمین و آسمانها خلق کرده همه برای به کمال رساندن انسان بوده است. در واقع خداوند همه چیز را برای انسان اما انسان برای خود خلق کرده است.

حجت الاسلام کرمی با استناد به روایتی از ائمه معصومین(ع)‌ مبنی بر اینکه خود را به کمتر از بهشت نفروشید، اظهار کرد: مقام قرب، خلافت الهی یا انسان کامل بودن مقامی است که همه اسمای حسنی الهی در وجود انسان بروز و ظهور کند در این صورت انسان به بهشت یا رضوان الهی دست پیدا می کند.

استاد حوزه علمیه افزود: مقام قرب مقامی است که جبرئیل امین به آن راه نداشت اما پیامبر(ص) از آن عبور کرد، انسان برای هدفی به نام کمال یا همان قرب الهی خلق شده است اگر به این مقام دست یافت او انسان کامل است.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم که خداوند درباره خلقت انسان با فرشتگان صحبت کرد، ابراز کرد: دنیا جایی محدود برای انسان با ذات بی نهایت طلب است اما تنها جایی که انسان می تواند در آن به سوی کمال حرکت کند همین دنیا است زیرا ماده حالت قوه دارد که انسان را به فعلیت برساند.

حجت الاسلام کرمی با این همه توجه الهی به انسان ما باید چه کنیم، گفت: اگر ما متناسب با شان و مناسبات نظام احسن و اکمل الهی حرکت نکنیم پیام او را درک نکردیم در این صورت خسارت بزرگی کردیم.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) بیان کرد: همانگونه که هیچ کس دوست ندارد به شکم مادر خود برگردد دوست نخواهد داشت به دنیا برگردد، همه هم و غم شیطان این است که حواس انسان را به چیزهایی مشغول کند که ارزشی برای رسیدن به هدف عالی به سوی خدا ندارد.

وی افزود: هنر این است که انسان بداند از کجا آمده به کجا خواهد رفت و در این دنیا چه باید انجام دهد تا به هدفی که خداوند مشخص کرده برسد. در روایت است که شب های جمعه ماه رمضان خداوند به اندازه طول هفته که آمرزیده از آتش جهنم آزاد می کند، از خداوند طلب مغفرت کنیم./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 8
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 7
 
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات