۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۶۰۶۰۷۱

اذعان واشنگتن به شکست ائتلاف سعودی-اماراتی در جنگ علیه یمن

اذعان واشنگتن به شکست ائتلاف سعودی-اماراتی در جنگ علیه یمن
دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس شکست ائتلاف ریاض-ابوظبی در جنگ علیه مردم یمن را یک حقیقت ناراحت کننده توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «تیموتی لیندرکینگ» دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس به «یک حقیقت ناراحت کننده» اذعان کرد.

لیندرکینگ به شبکه خبری «الجزیره» گفت که ائتلاف عربستان سعودی و امارات عربی متحده علیه مردم یمن نتوانسته است اهداف خود را در این کشور محقق کند و این یک حقیقت ناراحت کننده است.

وی همچنین اذعان کرد که عربستان، امارات و آمریکا مبالغ هنگفتی را بری جنگ علیه یمن هزینه کردند.

این مسئول آمریکا با این ادعا که ایران به صورت جزئی مسئول شکست این عملیات است، مدعی شد که ایران از نیروهای جنبش «انصار الله» حمایت کرده و «آنان را آموزش داده و به تجهیزات نظامی مجهز می‌کند».

لیندرکیگ ضمن نادیده گرفتن نقش ائتلاف سعودی در جنگ علیه مردم یمن، ادعا کرد که «آمریکا به خاطر عدم پایبندی طرفهای درگیر در یمن به تعهدات خود در مذاکرات سوئد احساس ناکامی می‌کند و ملت یمن نیز بیشتر احساس ناکامی دارد».

وی در پایان اعلام کرد که «تلاشها در حال حاضر متمرکز به حمایت از فرستاده ویژه سازمان ملل [در امور یمن] است. [او] بار دیگر در صنعاء و ریاض با طرفها دیدار کرد و ما حامی او هستیم».

جنگ عربستان علیه یمن از ششم فروردین سال 1394 آغاز شده و هنوز ادامه دارد. این جنگ که با حمایت سیاسی و تسلیحاتی و مشارکت محدود آمریکا، فرانسه، انگلیس و مشارکت مستقیم امارات (و برخی کشورهای دیگر مثل سودان) در قالب «ائتلاف عربی»‌ و به رهبری عربستان ادامه دارد، تاکنون بیش از 50 هزار یمنی را به کام مرگ کشانده است. 

روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست (12 مرداد 97) به نقل از نهاد مستقل و مطالعاتی درباره تلفات جنگ‌ها به نام «ACLED» نوشت، تلفات جنگ در یمن به دستکم ۵۰ هزار نفر رسیده، اما رسانه‌های بین‌المللی همچنان آمار قبلی خود مبنی بر 10 هزار کشته را ذکر می‌کنند. 

طبق اعلام قبلی نهادهای حقوق بشری یمنی، بیش از 30 هزار نفر نیز در نتیجه غیرمستقیم جنگ جان باخته‌اند که عمده آنان بیمارانی هستند که به دلیل محاصره زمینی، هوایی و دریایی عربستان، یا داروی کافی دریافت نکرده‌اند یا موفق نشده‌اند برای درمان به خارج از یمن منتقل شوند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات