۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۰۶۰۹۶
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در گفت وگو با رسا خبر داد؛

اجرای آزمایشی برخی نظامات تحولی در حوزه علمیه اصفهان

اجرای آزمایشی برخی نظامات تحولی در حوزه علمیه اصفهان
حجت الاسلام والمسلمین از اجرای آزمایشی برخی نظامات تحولی در حوزه علمیه اصفهان و مشارکت این حوزه در کارگروه تحول حوزه ها خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دیدار جمعی از طلاب با رهبر معظم انقلاب در دومین روز از ماه مبارک رمضان گفت: رهبر معظم انقلاب همواره با رهنمودهای خود مسیر حوزه، حوزویان، مدیران و مسؤولان حوزه علمیه را به درستی ترسیم می کنند.

جانشین حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: ماه مبارک رمضان سال جاری نخستین دیدار طلاب حوزه علمیه قم با رهبر معظم انقلاب در سطح طلاب و نخبگانی سراسر کشور برگزار و مطالبی از سوی چند طلبه خواهر و برادر مطرح شد که رهبر معظم انقلاب نیز در پایان پیشنهادات، بیان ارائه دهندگان و چگونگی دسته بندی مطالب را تأیید و ابراز خوشحالی کردند.

وی اضافه کرد: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب چندین نکته قابل اهمیت است؛ نخست این که بیان کردند گزارشی که از سوی آیت الله اعرافی از برنامه های تدوین شده بیان شد بسیار خوب است و برای ایشان آرزوی موفقیت کردند؛ تأکید رهبر معظم انقلاب به محوریت فقه در علوم حوزوی و فعالیت آموزشی حوزه علمیه از نکات قابل توجه در دیدار با طلاب است که ایشان بیان کردند کار حوزه های علمیه پرداختن به فقه است البته نه فقه به معنای فرعی از فروع اسلامی، بلکه به معنای شناخت دین.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی با بیان این که برخی طلاب در دیدار با رهبر معظم انقلاب به تخصصی شدن علوم حوزوی اشاره کردند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در مقابل این پیشنهاد بیان کردند چنین کاری امروزه نیز انجام می شود و کارهای خوبی نیز در حوزه علمیه انجام شده است و در ادامه سخنی را مطرح کردند که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بیان کردند بنده با تخصصی شدن به این معنای بیان شده موافق نیستم زیرا امروزه رشته های بین رشته ای فراوانی مطرح است و باید مورد توجه قرار گیرند؛ می توان گفت رهبر معظم انقلاب به گونه ای سخن مطرح شده برادر طلبه در زمینه تخصصی شدن علوم حوزوی را تصحیح کردند.

استاد حوزه علمیه در ادامه به ضرورت تخصص گرایی در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: تخصص گرایی اگر به معنای تعیین رشته، فعالیت علمی افراد باشد کار لازمی است و هر فرد با توجه به ظرفیت و علاقه ای که دارد مناسب است پس از گذراندن دوره عمومی گرایش تخصصی خود را مشخص کند.

وی ادامه داد: البته تخصص گرایی بدین معنی نیست که متخصص در حوزه علوم عقلی نسبت به علوم نقلی بی بهره و بیگانه باشد؛ بلکه هر طلبه باید در سطحی، از علوم حوزوی آگاهی داشت باشد اما لازم است تخصص خود را در یکی از گرایش ها برای این که موفقیت بیشتری داشته باشد را ترسیم کند و حوزه علمیه نیز باید این مسیر را هموار کند؛ البته موضوعات بین رشته ای، امروز حلال مشکلات است که تأکید رهبر معظم انقلاب نیز از تخصص گرایی بر همین معنا است.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی در زمینه اجرایی سازی و عملیاتی شدن برنامه جامع حوزه که از سوی آیت الله اعرافی در دیدار با رهبر معظم انقلاب مطرح شد، گفت: زمینه های تحول مورد نظر رهبر معظم انقلاب هم در اسناد بالادستی و هم در هموار شدن مسیر اجرا آن، ایجاد شده است اما تحول قابل مشاهده، موردی نیست که یک شبه به وقوع پیوندد؛ بلکه باید پس از تهیه و تدوین زیرساخت و بازنگری در نظامات گذشته و تدوین نظام جدید، صورت گیرد که البته چنین کارهایی از سوی کارگروه های مختلفی انجام شده است.

وی ادامه داد: طراحی نظام جامع نمی تواند منطقه ای و بخشی صورت گیرد بلکه باید همه دستگاه ها و نهادهای حوزوی در اجرا و تدوین آن مشارکت داشته باشند بنابراین حوزه علمیه اصفهان نیز در عین این که مستقل از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم است اما در کارگروه های ایجاد برنامه جامع شرکت می کند و با مرکز مدیریت قم تعامل دارد و اجرای آزمایشی برخی نظامات را نیز شروع کرده است./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 5
 
مصطفی رستمی
ارسال نظرات