۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۶۰۶۰۹۷
استاد حوزه:

مشکلات کشور نتیجه غفلت از فقه اسلامی است

مشکلات کشور نتیجه غفلت از فقه اسلامی است
حجت الاسلام احمدی‌میانجی مشکلات جامعه اسلامی را به دلیل غفلت از فقه اسلامی و عدم نظریه پردازی حوزه و روحانیت در ساحت های مختلف مبتلابه دانست.

حجت الاسلام محمود احمدی میانجی رییس مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب و فضلای حوزه های علمیه مبنی بر لزوم توجه به فقه تخصصی و تخصص گرایی اظهار داشت: حضرت آقا در این دیدار ابتدا به درستی فقه را تفسیر کردند.

وی افزود: ایشان به درستی فقه را تئوری زندگی فردی و اجتماعی معنا کردند، بنابراین وقتی ما فقه را این طور معنا کنیم دیگر خلاصه در باب عبادات نمی شود، بلکه متکفل زمامداری و حکومت بر جامعه اسلامی نیز هست.

حجت الاسلام احمدی میانجی ابراز داشت: وقتی سخن از فقه تخصصی به میان می آید شامل همه ابعاد فقه از جمله سیاست، عبادت، معاملات و اقتصاد و غیره می شود؛ یعنی حتی فقه ما برای ارزش پول ملی نیز می تواند برنامه ارائه بدهد.

وی با اشاره به نظر فقه در ارتباط با مدیریت جامعه اسلامی یادآور شد: ما همواره می گوییم که مدیری خوب است که از صلاحیت های عمومی و تخصصی برخوردار باشد؛ ولی فقه اسلامی ما عدالت را از اصلی ترین شاخصه های مدیر برشمرده است، حال آیا چنین چیزی در گفتمان مرسوم کشور ما جایی داشته است؟ اصلا عدالت چه شاخصه هایی دارد؟ آیا عدالت یک استاندار با فرماندار یا استاندار با وزیر تفاوتی ندارد؟

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه اختلاس و مشکلات جامعه اسلامی را به دلیل غفلت از فقه اسلامی و نظریه پردازی نکردن در این حوزه عنوان و تأکید کرد: مشکل جامعه ما برخی از مسؤولان متمولی هستند که خانه ها چندین میلیاردی دارند و فرزندان شان در خارج از کشور مشغول عیاشی هستند.

وی یادآور شد: ما نیاز داریم که در عرصه های مختلف فقه متخصص در حوزه داشته باشیم ولی این تخصص به همراه خود معایبی نیز دارد که باید مدیریت شود؛ توجه به مباحث میان رشته ای و مطالعه کلیات علوم به همراه توجه به نظریات دیگر اندیشمندان در این عرصه بسیار اهمیت دارد، از این رو فقه به آن معنای گسترده ای که دارد باید مورد مطالعه قرار بگیرد هرچند حوزه هنوز ورود جدی از این زاویه به فقه نداشته است.

حجت الاسلام احمدی میانجی تصریح کرد: وقتی یک مدیرکل در جامعه اسلامی با ماشین چند صد میلیونی رفت و آمد می کند و توجه به سلوک یک مدیر که برگفته از زهد امیرمؤمنان(ع) است ندارد معلوم می شود که این مسائل در فقه تبیین نشده است؛ بدون تعارف حوزه ای که به این عرصه ها ورود پیدا نکند سکولار است یعنی خود را درگیر عبادات کرده و از سیاست و حکم رانی خارج شده است در حالی که حوزه انقلابی مفهومی مخالف سکولاریسم است.

وی یکی از آفت های تخصص گرایی را عدم توجه به علوم دیگر عنوان و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به این مسأله تذکر داده اند که حوزه باید نسبت به علوم مختلف حرف برای گفتن داشته باشد، ما وقتی حرف از تمدن سازی نوین اسلامی می زنیم باید در شهرسازی و مهندسی و عمران نیز حرف برای گفتن داشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بر لزوم پرهیز از برخوردهای شعاری با فرامین رهبر معظم انقلاب تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: نباید با هر سخن رهبری موجی بیاید و سریع از بین برود، بلکه باید برای آن کار جدی و عملیاتی صورت بگیرد./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
ارسال نظرات