۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۵
کد خبر: ۶۰۶۰۹۹
حجت الاسلام ربانی:

روزه از ضروریات دین اسلام است | مراقب باشیم که هتک احکام الله نکنیم

روزه از ضروریات دین اسلام است | مراقب باشیم که هتک احکام الله نکنیم
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که روزه از ضروریات دین اسلام است، بر لزوم رعایت حرمت ماه رمضان تأکید کرد و گفت: مراقب باشیم که هتک احکام الله نکنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابراهیم ربانی استاد حوزه علمیه قم در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که روزه خواری به دو قسم حلال و حرام تقسیم می شود، گفت: روزه خواری حلال این است که اگر کسی عذر دارد می تواند روزه را بخورد.

وی افزود: روزه خواری حرام است که تمام شرایط جمع است و فرد عذری ندارد اما اقدام به روزه خواری می کند، اگر کسی مشتقت شدید دارد و توان روزه گرفتن ندارد می تواند روزه خود را بخورد.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که عارض شدن ضعف مجوز روزه خواری نیست، اظهار داشت: مقصود از مشتقت این است که برای انسان قابل تحمل نباشد و الا ضعف برای همه وجود دارد، اسلام دین آسانی است که آنچه که در تحمل انسان نباشد را به او تحمیل نمی کند.

وی ادامه داد: روزه از ضروریات دین اسلام است و کسی که آن را رد کند و بگوید قبول ندارد مرتد محسوب می شود چرا  دستور قرآن است و همه فرق اسلام روزه را قبول دارند و از بدیهیات محسوب می شود، در روایات آمده که اسلام بر 5 چیز بنیان شده که نماز و روزه جزء آن ها است.

حجت الاسلام ربانی ابراز داشت: اگر کسی روزه را قبول داشته باشد و بدون عذر روزه نگیرد مرتد نیست اما گناهکار محسوب می شود، متأسفانه برخی به روزه خواری خود افتخار کرده و کسانی را که روزه می گیرند مسخره می کنند.

وی عنوان کرد: روزه خواری افتخار نیست چرا که مایه بدبختی و شقاوت انسان و زیر پا گذاشتن دستور خداوند است، روزه خواری بدون عذر سبب قضا و کفاره می شود یعنی انسان علاوه بر به جا آوردن قضای آن باید 60 روز روزه بگیرد یا 60 مسکین را اطعام کند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گاهی فردی، شخص دیگری را مجبور به روزه خواری می کند که این کار هم گناه محسوب می شود، ممکن است کسی معذور از روزه گرفتن باشد که می تواند مخفیانه بخورد اما اجازه ندارد علنا این کار را انجام دهد، باید مراقب باشیم که هتک احکام الله نکنیم.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
 
محمد قمین
ارسال نظرات