۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۰۶۱۶۴
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

برنامه های صدا و سیما باید به جامعه نشاط دینی ببخشد + فیلم

برنامه های صدا و سیما باید به جامعه نشاط دینی ببخشد + فیلم
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرازی از نهج البلاغه مبنی بر لزوم احیای روح تأکید کرد که سریال های رسانه ملی آموزندگی ندارد در حالی که باید مردم را متوجه مسائل کلیدی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) با اشاره به فرازهای دیگری از خطبه 31 نهج البلاغه اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) در این فرازها هشت دستورالعمل به فرزندان بیان کرده اند که دقت در این امور برای همه انسان ها لازم است.

وی افزود: دستورالعمل اول این است که «قلب خودت را موعظه احیا کن!» انسان دو نوع حیات دارد که از آیات قرآن مجید نیز این معنا استفاده می‌ شود، یک حیات جسمانی و نباتی است که همه شاهد آن هستیم و باعث می‌ شود بدن ما از غذا استفاده کند و یک مرگ هم دارد که با متوقف شدن قلب از ضربان و ایستادگی فعالیت های مغز صورت می‌ گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: یک حیات دیگری انسان دارد که مربوط به روح انسان می‌ شود، آن حیات انسان از سنخ این حیات مادی نیست؛ قرآن مجید به این حقیقت تصریح دارد که «اجابت کنید خدا و پیامبر را وقتی شما را به سمت چیزی می‌ خوانند که شما زنده می‌ کند».

وی با اشاره به این که حیات معنوی عقیده درست و هدایت است، گفت: در ذیل این آیه مبارکه بعد از ماجرای کشتن قابیل توسط هابیل آمده است که «اگر کسی انسانی را بدون جهت و دلیل به قتل برساند گویا همه انسان ها را به قتل رسانده است و اگر انسان یک نفسی را احیا کند گویا همه مردم را زنده کرده است». به حسب ظاهر این احیا و اماته مربوط به جسم است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: امام معصوم در ذیل این آیه فرموده است که تأویل اعظم این آیه همین است که انسان نفسی را از گمراهی برهاند و نجات بدهد؛ امیرالمؤمنین(ع) می‌ فرمایند: «برخی انسان ها صورت انسانی دارند ولی همچون مردگان هستند»، یعنی روح هدایت در آنها وجود ندارد.

وی بیان داشت: در همین رابطه وقتی در جریان جنگ خیبر حضرت امیرالمؤمنین(ع) آماده جهاد در راه خدا شد و بیماری ایشان به واسطه پیامبر شفا پیدا کرد، پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «اگر امروز یک نفر به دست تو هدایت شود از تمام آنچه خورشید بر آن می‌ تابد ارزش بیشتری دارد».

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که بی توجهی به طاعت الهی و عدم ناراحتی از گناهان دلالت برمرگ قلب و روح انسان دارد، گفت: چطور می‌ شود که برخی از افراد به راحتی گناه می‌ کنند و ناراحت نمی شوند؟ به راحتی دیگران را می‌ کشند سر می‌ برند و خوشحال هم هستند، این افراد قلبشان مرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: مطابق روایات انسان باید به سمت چیزی برود که برای او سودی داشته باشد، این که من صد کتاب رمان بخوانم، اسم همه هنرمندان را بلد باشم ولی سبک و منش زندگی درست را که برگرفته از کلام اهل بیت(ع) بلد نباشم چه ارزشی دارد؟

کارشناس رسانه ملی بیان داشت: نوع سریال هایی که در رسانه ملی پخش می‌ شود آموزندگی ندارد و غالبا بحث ازدواج یک دختر و پسر و عشق و عاشقی است، در حالی که فیلم ها و سریال ها باید به جامعه نشاط دینی ببخشد و افراد را متوجه مسائل کلیدی کند.

وی با تأکید بر این که ضعف ها و آسیب های جامعه ما به ضعف یقین ما برمی گردد، گفت: آن چیزی که روح را تقویت می‌ کند و در جبهه می‌ آورد که حاضر است جان خود را در راه خدا فدا کند، یقین است و اگر جوانان ما به باور و یقین برسند سمت و سوی زندگی آنها مسجد و ارزش های دینی بود نه ارزش های غیر مذهبی./1330/ج

تعداد بازدید : 7
 

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
ارسال نظرات