۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۰۶۱۸۶
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

کمک به اهل خانواده نوعی کار خیر است

کمک به اهل خانواده نوعی کار خیر است
استاد حوزه علمیه گفت: متأسفانه برخی افراد به دلیل این که بستگان شان وضعیت مالی مناسبی دارند به آنها افطار نمی دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد اعظم با بیان این که قرآن کریم می گوید شیطان مانع انفاق کردن مردم می شود، گفت: شیطان به هنگام انفاق کردن انسان را وسوسه می کند که اگر انفاق کند فقیر خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم با تصریح بر این که برخی گمان می کنند که کار خیر فقط در بیرون خانواده صورت می گیرد، گفت: برخی افراد اگر به فرزندان و همسر خود پولی دهند گمان می کنند که جان خود را داده اند چنانچه پیامبراکرم(ص) می فرماید بدترین مردم کسی است که کاری انجام دهد تا فرزندان و همسرش محتاج دیگران شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه مشاهده می شود برخی افراد می گویند آن شخص به دلیل این که برادرانش یا فرزندانش وضعیت مالی مناسبی دارند نیاز به کمک مالی ندارد و می تواند از خویشاوندان خود کمک گیرد در حالی که چنین سخنی اشتباه است و حق نداریم چنین عملی انجام دهیم؛ زیرا امکان دارد آن شخص نتواند از خانواده اش کمک گیرد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: هنگامی که بحث از اطعام یا افطار می شود کمیته امداد به ذهن همه مردم تبادر می کند در حالی که پول انداختن در صندوق صدقات یا کمک کردن به دیگران از طریق کمیته امداد برای افرادی است که در میان خویشاوندان خود فقیر ندارند و اگر چنین شخصی در میان خویشاوندان باشد باید کمک های خود را به آن شخص داد گرچه تنبلی اجازه نمی دهد که چنین کاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: اطعام نیز الزاما نباید به فقرا باشد بلکه اطعام دادن به اغنیا نیز ثواب دارد اما دیده می شود برخی می گویند به دلیل این که برادرش از وضعیت مالی مناسبی برخوردار است به او افطاری نمی دهد؛ امام صادق(ع) می فرماید میهمان حقش بیش از میزبان است زیرا میهمان با آمدنش برای میزبان روزی می آورد و هنگام رفتنش گناهان میزبان را از بین می برد./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات