۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۶۰۶۱۹۵
آیت الله علم الهدی:

علاقه به کفار و منافقین با حب اهل بیت سازگار و قابل جمع نیست

علاقه به کفار و منافقین با حب اهل بیت سازگار و قابل جمع نیست
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: خداوند در وجود انسان دو قلب قرار نداده است. نمی توان همزمان هم از حب اهل بیت(ع) و هم از کفار و منافقین پیروی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد آیت الله سید احمد علم الهدی عصر امروز در جلسه تفسیر سوره احزاب که در مهدیه مشهد برگزار شد با بیان اینکه برائت از دشمنان اهل بیت(ع) ملاک و شرط دوستی با آنان است، گفت: در روایت آمده است که اگر کسی میخواهد ببیند که محبت ما در دل او وجود دارد و دوستدار ماست، باید به قلب خود بنگرد و ببیند که اگر محبت و علاقه دشمنان ما را با محبت و علاقه ما در قلب خویش شرکت داده است، پس باید بداند که او از ما نیست و ما هم از او نیستیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آیه «مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ» افزود: با توجه به این آیه و آیات قبل مبنی بر لزوم پیروی کردن از وحی و اطاعت نکردن از کفار و منافقین می توان به این نتیجه رسید که انسان نمی تواند در دل خود علاقه و میل به پیروی از خداوند و کفار را به صورت همزمان و با هم داشته باشد. چرا که خداوند در درون او دو قلب قرار نداده است.

وی خاطر نشان کرد: مومنان و مسلمانان نمی توانند ادعا کنند که ما ایمان داریم اما مبانی فکری و سبک زندگی خود را از اندیشه ها و گرایشات کفار و منافقین گرفته ایم. غرب گرایی و لیبرال دموکراسی با ایمان و اعتقادات دینی سازگار نیست. البته این مساله شامل اخذ فناوری و تکنولوژی های نوین نمی شود اما انسان در مبانی و جهان بینی خود باید از رجوع به اندیشه های غیر توحیدی اجتناب کند.

آیت الله علم الهدی با بیان سخن هانگتینگتون مبنی بر وقوع جنگ تمدن ها تصریح کرد: وی گفته بود که اگر آمریکا می خواهد بر دنیا سیطره پیدا کند باید به فکر مقابله با فرهنگ ها باشد. چرا که عصر آینده به علت گسترش ارتباطات عصر تقابل فرهنگ ها خواهد بود و آن فرهنگی که دارای غنای بیشتری باشد بر دنیا سیادت پیدا خواهد کرد. البته برخی افراد ساده لوح در داخل کشور شعار گفتگوی تمدن ها را در برابر اراده جنگ تمدنی آمریکا مطرح کردند.

امام جمعه مشهد با اشاره به نظر قرآن درباره تبادلات فرهنگی با جریانات کفر و نفاق افزود: طبق آیات اول سوره احزاب تعامل فرهنگی با کفار و منافقین امکان پذیر نیست، چرا که دنیای آنان دنیای دروغ و نفاق است و اسلام این دو صفت را در شراکت یافتن با خود در مبانی فکری بر نمی تابد. 

وی  با ذکر آیه «وَاللَّهُ يَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ يَهْدِي السَّبِيل» خاطر نشان کرد: قول و گفتار خداوند مانند گفتارهای انسان ناشی از احساسات ادبی و هنری غیر واقعی و یا خیالات اغراق گونه نیست. بلکه حقیقت مطلق و حق است. بنابراین باید تنها از مسیر و حرفی که خداوند آن را بیان می کند پیروی کرد و دانست که خداوند است که  تنها راه را نشان می دهد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه گاهی اوقات دانشمند ترین افراد هم احساسات غیرواقعی را در میان سخنان خود وارد می کنند، تصریح کرد: در طول تاریخ بسیاری از افراد به این آیه بی توجهی کردند و نتیجه شان این شد که تحت تاثیر حرف هایی قرار گرفتند که دنیا و آخرت آنان را تباه کرد. اهالی کوفه که خود نامه به امام حسین(ع) نوشتند، تحت تاثیر سخنان رعب انگیز و تهدیدآمیز عبیدالله ابن زیاد قرار گرفتند و از روی ترس امام را به شهادت رساندند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: باید توجه شود که اقامه استدلال برای عبیدالله جهت اثبات عدم طرفداری از امام حسین(ع) کافی نبود و کوفیان برای اینکه به او ثابت کنند که طرفدار ایشان نیستند، خون امام را بر زمین ریختند تا از شر بنی امیه در امان بمانند. این عاقبت افرادی است که به جای پیروی از سخن حق خداوند سخنان دیگر افراد کافر و منافق را هم در اندیشه خود شرکت می دهند./861//202/خ

ارسال نظرات