۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۰۶۱۹۹
رسانه آمریکایی:

ایران در شرایط باج‌خواهی یا زور مذاکره نمی‌کند

ایران در شرایط باج‌خواهی یا زور مذاکره نمی‌کند
یک رسانه آمریکایی به نقل از کارشناسان بین‌المللی به این نتیجه رسیده است که ایران در شرایط باج‌خواهی یا زور مذاکره نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، کارشناسان در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع فلزات ایران را «تحریک‌آمیز» توصیف کرده، اما ضمن اذعان به ناکارآمدی آنها در رسیدن به اهدافشان گفته‌اند که ایران در شرایط باج‌خواهی یا زور مذاکره نخواهد کرد.  

«جارت بلانک»، عضو اندیشکده کارنگی در گفت‌وگویی روز شنبه با وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» می‌گوید تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع فلزات ایران و اعزام یک ناوگروه به منطقه خاورمیانه، اقداماتی هستند که تعمداً تحریک‌آمیزند. 

بلانک گفت که این تحریم‌ها علاوه بر هدف قرار دادن درآمدهای ناشی از صادرات برای ایران به دنبال اثرگذاشتن بر بخش زیادی از مشاغل ایران و ایجاد بی‌ثباتی در این کشور از طریق ایجاد مشکلات معیشتی برای طبقه متوسط جامعه است. 

ترامپ روز چهارشنبه با صدور یک فرمان اجرایی تحریم‌های جدیدی علیه فلزات صنعتی ایران اعمال کرد. این بخش از اقتصاد ایران بعد از نفت دومین منبع درآمد برای این کشور محسوب می‌شود. دولت آمریکا قبل از این اقدام از اعزام یک ناوگروه و چند بمب‌افکن به منطقه خاورمیانه خبر داده بود. 

بلانک گفت که دولت ترامپ-یا دست‌کم برخی از عناصر در دولت او- می‌خواهند ایران را تحریک کرده و به نقض توافق هسته‌ای برجام وادار کنند. انجام این کار، شانس بازگشت به این توافق حتی در صورت روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور دموکرات در آمریکا را از بین می‌برد.

این تحلیلگر گفته که دولت فعلی آمریکا تصور می‌کند که فشار اقتصادی می‌تواند به تغییر حکومت ایران منجر شود. او، اما پیش‌بینی کرده که آمریکا در این هدف ناکام خواهد ماند: «وقتی که شما می‌خواهید سیاستی را تغییر دهید که از اهمیت حیاتی برای منافع امنیت ملی یک کشور برخوردار نیست و سیاستی که حکومت آن را برای بقای خودش ضروری نمی‌بیند، فشار اقتصادی ابزار بسیار بسیار موثری است.»

او در ادامه تصریح کرده که در نتیجه فشارهای اقتصادی، برخی بازآرایی‌های قدرت در میان عناصر حکومت ایران محتمل‌تر است تا تغییر کامل حکومت. بلانک همچنین گفته که نتایج سیاست‌های فشار مطلوب آمریکا یا متحدان این کشور نخواهد بود.  

«هنری رم»، تحلیلگر شرکت «اوراسیا گروپ» گفته تصمیم دولت ایران برای کاستن از برخی تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای برجام اقدامی نیست که ایران را فوراً به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پیش ببرد، اما سرآغاز تحولات جدیدی میان ایران و آمریکا است. 

«رولاند واگت»، دانشگاه مطالعات اروپا در دانشگاه هنگ‌کنک می‌گوید در آمریکا این احساس وجود دارد که ایران فقط به «زبان زور» پاسخ می‌دهد، در حالی که در پایتخت کشورهای اروپایی این احساس ایجاد شده که ایران در شرایط باج‌خواهی یا زور مذاکره نخواهد کرد./847/ب

منبع: مهر

ارسال نظرات