۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۰۶۲۷۵
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

فقیه دانشمند، مدیر توانمند و طبیب حاذق سه رکن اساسی جامعه هستند

فقیه دانشمند، مدیر توانمند و طبیب حاذق سه رکن اساسی جامعه هستند
امام جمعه بجنورد با اشاره به جایگاه طب و طبابت در اسلام، گفت: بر اساس آموزه‌های دینی فقیه دانشمند، مدیر توانمند و طبیب حاذق سه رکن اساسی جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار اعضای سازمان نظام پزشکی خراسان شمالی، با اشاره به جایگاه طب و طبابت در دین مبین اسلام، اظهار کرد: طبیب در فرهنگ دینی ما جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به‌گونه‌ای که خداوند در قرآن می‌گوید من طبیب هستم و دردهای مردم را درمان می‌کنم که این موضوع نشان‌دهنده مقام والای طبیب است.

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) هم پیامبر گرامی اسلام را «طبیب دوار بطبه» معرفی کرده است، ادامه داد: اینکه پیامبر ما خود طبیب سیار و دوار بوده است اهمیت و جایگاه طبیب و شیوه طبابت را می‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: بر این اساس طبیب باید گاهی احساس مسئولیت بیشتری کرده و به سراغ مریض‌های خود برود نه اینکه همیشه در مطب خود نشسته و منتظر مریض باشد.

وی افزود: امام صادق (ع) می‌فرماید: «لا یستَغنی أهلُ کلِّ بَلَدٍ عَن ثَلاثَةٍ - یفزَعُ إلَیهِم فِی أمرِ دُنیاهُم وآخِرَتِهِم، فَإِن عَدِموا ذلِک کانوا هَمَجاً فَقیهٍ عالِمٍ وَرِ عٍ، وأمیرٍ خَیرٍ مُطاعٍ، وطَبیبٍ بَصیرٍ ثِقَةٍ.» و تأکید می‌کند مردم هیچ آبادی‌ای از سه گروه، بی‌نیاز نیستند که در کار دنیا و آخرت خویش به ایشان پناه بَرَند و چون آنان را نداشته باشند، شوربخت باشند: فقیه دانا و پرهیزگار، امیر نیکوکار و فرمانروا و طبیب آگاه و مورد اعتماد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه بر این اساس جامعه انسانی نیازمند سه رکن طبیب حاذق، فقیه دانشمند و مدیر توانمند است، خاطرنشان کرد: جامعه طبیبان و پزشکان یک ضلع جامعه انسانی را تشکیل داده و جزء ارکان یک جامعه به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه برخی از شغل‌ها رکن جامعه نیست اما برخی مشاغل مانند طبابت رکنی و پایه‌ای است، خطاب به پزشکان، اضافه کرد: جایگاه پزشکان و شغل شما شریف و خداپسندانه بوده و خدمت به معنای واقعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: نجات انسان‌ها ارزش والایی دارد؛ به‌گونه‌ای که بر اساس آموزه‌های اسلامی کسی که یک نفر را احیا کند گویی جامعه‌ای را احیا کرده است.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 32 سوره مائده می‌فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیا النَّاسَ جَمیعاً» و تأکید می‌کند هر کس انسانی را جز برای قصاص نفس یا فسادی که در روی زمین کرده بکشد یا از اسلام به کفر درآورد چنان است که گویی همه مردم را کشته و گمراه ساخته و در جهنمی مخصوص قاتلان بی‌گناهان خواهد بود و هر کس انسانی را حیات بخشد از مرگ نجات دهد یا از کفر به اسلام آورد گویی همه مردم را زنده کرده و هدایت کرده است./9314//210/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
س
0
0