۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۱
کد خبر: ۶۰۶۲۹۵
آیت الله مصباح یزدی:

اخلاق و ارزش های اسلامی دارای برهان عقلی هستند

اخلاق و ارزش های اسلامی دارای برهان عقلی هستند
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) لازمه تحقق عدالت را وجود مقررات معقول دانست و گفت: اگر چنین قوانینی حاکم باشد همه انسان ها بهره مند می شوند و زندگی اجتماعی مقبولی خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در چهارمین جلسه از سلسه جلسات اخلاقی و معرفتی ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که انسان به زندگی اجتماعی نیاز دارد، گفت: در مباحث علمی هم مطرح می شود که انسان طبعا به دنبال زندگی اجتماعی است.

وی افزود: هر انسانی به فکر منافع خود است و منفعت طلبی افراد در عمل سبب تزاحم می شود، وقتی انسان بهتر از زندگی اجتماعی بهره مند می شود که عدالت بر آن حاکم باشد، از این رو باید مقرراتی وجود داشته باشد که ارتباطات افراد در سایه آن تنظیم شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم لازمه تحقق عدالت را وجود مقررات معقول دانست و اظهار داشت: اگر چنین قوانینی حاکم باشد همه انسان ها بهره مند می شوند و زندگی اجتماعی مقبولی خواهند داشت، نخستین نهادی که در زندگی شکل می گیرد نهاد حقوق به معنای مقررات اجتماعی است.

وی ادامه داد: حق و تکلیف انسان ها باید متناسب با یکدیگر باشد، صرف وجود قوانین و مقررات بدان معنا نیست که همه به آن عمل می کنند، برای عمل به مقررات بهترین کار تربیت افراد برای وجود انگیزه درونی جهت رعایت حقوق دیگران است، این که انسان با انگیزه درونی حقوق دیگران را رعایت کند ارزش اخلاقی نام دارد؛ بنابراین دومین نهادی که در جامعه شکل می گیرد نهاد اخلاق است چرا که انسان را وادار می کند که انسان حقوق دیگران را رعایت کند.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: کسانی که اخلاق در آن ها تأثیری نمی گذارد و وظایف خود را انجام نمی دهند باید با نهاد مدیریت و سیاست در برابر آن ها ایستادگی کرد؛ اخلاق اجتماعی در اسلام هم معتبر است و با صورت های مختلفی به آن پرداخته شده تا در جامعه اسلامی رواج پیدا کند.

وی عنوان کرد: یکی از بزرگترین امتیازات ارزش ها و اخلاق اسلامی این است که برای آن برهان دارد و می تواند اثبات کند که حقوق افراد برهان عقلی دارد، این در حالی که فیلسوفان اخلاق غرب حتی امروزه اعلام می کنند که اعلامیه حقوق بشر برهان عقلی ندارد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همه هستی یک مالک دارد و اگر مالک های دیگری وجود دارد طولی و اعتباری هستند و خداوند متعال مالک همه هستی بوده و اولین حق برای خدا است، در رساله حقوق امام سجاد(ع) تصریح شده که ریشه تمام حقوق حق الله است، باید بررسی و تبیین شود که چگونه حق الله ریشه تمام حقوق است.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
 
محمد قمین
ارسال نظرات