۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۶۰۶۳۳۶
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز در گفت وگو با رسا:

رونق تولید بدون مقابله باقاچاق محقق نمی شود|لزوم فعال کردن دیپلماسی اقتصادی

رونق تولید بدون مقابله باقاچاق محقق نمی شود|لزوم فعال کردن دیپلماسی اقتصادی
نماینده خبرگان با تأکید بر لزوم ورود قاطع مسؤولان و دستگاه برای مبارزه با قاچاق و گفت: رونق تولید بدون مقابله قاطعانه و جدی با قاچاق محقق نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به مسأله رونق تولید که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار امسال انتخاب شده است، گفت: اگر شعارهای چند سال اخیر که از سوی رهبری مشخص شده است را کنار همدیگر بگذاریم، در می یابیم که هر کدام از آنها حلقه های یک زنجیره بوده و مکمل همدیگر هستند.

وی با بیان اینکه مسائلی همچون رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی و اشتغال مکمل اقتصاد مقاومتی هستند، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور را در برابر بحران های خارجی و داخلی مقاوم می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز تولید و توزیع را از مهم ترین ارکان فعالیت های اقتصادی دانست و عنوان کرد: آنچه که در حال حاضر برای جامعه ما اهمیت دارد، این است که در مسائل اقتصادی به ویژه کالاهای استراتژیک به خودکفایی برسیم، زیرا استقلال و خودکفایی یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است.

رییس دانشگاه قم با تأکید بر اینکه رونق تولید بدون جلوگیری از قاچاق محقق نخواهد شد، خاطرنشان کرد: امروز باید از واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند جلوگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه مسأله رونق تولید نباید در شعارها و کارهای تشریفاتی محدود شود، افزود: همه دستگاه ها و نهادهای مملکت باید دست به دست یکدیگر دهند تا این شعار در عمل تحقق پیدا کند و ما در پایان امسال مشاهده کنیم که در مقایسه با سال 97 در زمینه رونق تولید پیشرفت های بسیار خوبی حاصل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان اینکه قوه قضاییه باید به تخلفات موجود در زمینه رونق تولید ورود جدی پیدا کند، عنوان کرد: امروز قوه قضاییه باید علاوه بر برخورد با قاچاق سازمان یافته با مسأله قاچاق غیر سازمان یافته نیز برخورد جدی کنند، زیرا تعزیرات حکومتی نمی تواند به اندازه قوه قضاییه اثرگذار واقع شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینکه برای رونق تولید، نباید تولید معطوف به بازار تقاضای داخلی باشد، بیان کرد: دولت به ویژه دستگاه دپلماسی کشور باید با رصد نیازها و تقاضاهای کشورهای همسایه زمینه تولید کالاهای مورد نیاز آنها را فراهم کند؛ امروز تولیدکنندگان باید اطمینان نسبی نسبت به فروش کالای خود در کشورهای همسایه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه های نظارتی باید موانع موجود بر سر راه رونق تولید را رفع کنند، ابراز کرد: گاهی اوقات متأسفانه مشاهده می شود که برخی از مسؤولان به جای تسهیل امور تولیدکنندگان بر سر راه آنها مانع تراشی می کنند؛ امروز مسؤولان نباید تولیدکنندگان را مأیوس سازند.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان اینکه حوزه و دانشگاه باید در خدمت رونق تولید قرار گیرند، گفت: دانشگاه باید از طریق اقتصاد دانش بنیان تحقیق و توسعه را در خدمت کیفیت مرغوب تر کالاهای تولیدی قرار داده، هزینه ها را کاهش دهد و با بازاریابی علمی، تجاری، جهانی و منطقه ای به رونق تولید کمک کند؛ همچنین حوزه نیز باید از طریق ظرفیت های تبلیغی خود ذهنیت، نگرش و بینش مردم را نسبت به تولیدات داخلی تغییر دهند تا افراد نسبت به کالاهای داخلی نوعی غیرت و عرق ملی پیدا کنند.

وی ادامه داد: مردم بدانند که با خرید کالاهای خارجی که مشابه آنها در کشور وجود دارد، جوانان مملکت را بیکار کرده و چرخه تولید را تعطیل خواهند کرد؛ همه ما باید تلاش کنیم تا فرمایشات و رهنمودهای حکیمانه، مدبرانه و مطابق با واقعیت رهبر معظم انقلاب در زمینه رونق تولید را تا پایان سال به صورت کامل محقق کنیم./841/ت302/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات