۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۹
کد خبر: ۶۰۶۳۳۷
پ
نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی؛
سرفصل‌هایی که رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بدان‌ها پرداخته‌اند، بجز آسیب‌شناسی، ورود نخبگانی و نهاد‌های متکفل و در رأس آن‌ها روحانیت متعهد و حوزه‌های علمیه را می‌طلبد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین و استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در یادداشت خود به تبیین برخی ابعاد اخلاقی و معنوی بیانیه گام دوم پرداخته است که در ذیل می آید.

ماه مبارک رمضان فرصتی بی‌نظیر برای پرورش روح و جان انسان‌ها کسب فضائل معنوی و اخلاقی است، زمینه‌های تقواپیشگی و معنویت‌گرایی که مهم‌ترین دست‌آورد این ماه عظیم است به‌واسطه ایمان و تلاش مؤمنین در این ماه، مهیاتر و دست‌یافتنی‌تر است، آیات قران که امر به صیام می‌کند و هم‌چنین روایات، ادعیه و مناجات‌های پر معنا که درباره سحر، روز و شب ماه رمضان آماده است، بخشی از نشانه‌های قدرشناسی و درک منزلت لحظات معنوی و ملکوتی ماه خدا است که پله‌های ترقی بندگان خدا بویژه مخلصین و خواص درگاه ربوبی را آماده کرده تا آنجا که رسیدن به مقامات عالیه انسان در دسترس او قرار گیرد و این همه به‌خاطر آن است که رمضان ماه خدا است و انسان‌ها میهمان خدا و او کریمانه پذیرای بندگانش می‌باشد که فرمود: وجعلتم من اهل کرامةالله.

معنویت و اخلاق دو عنصر رسیدن به این مقامات است که تمرکز انسان بر خودشناسی و خداشناسی و تمرین بر بندگی خدا و رفاقت و همراهی با دیگران براساس موازین دینی و اخلاقی، می‌تواند جامعه و انسان‌ها را به عالی‌ترین درجات رشد و بالندگی برساند که این همان رسالت انبیا و اولیا بوده، مدینةالنبی(ص) شکل نگرفت مگر بواسطه عیار بالای معنویت و اخلاق در شهر مدینه در زمان حیات نبی اکرم(ص).

حجت الاسلام حسین بنیادی///«ماه مبارک رمضان، گام دوم انقلاب و توصیه دوم»

عنصر اصلی در حیات طیبه و زیربنای عمران و آبادی بلاد در فرد وجامعه، بسته به همین دو رکن است و پیشرفت‌ها و پسرفت‌ها به بود و نبود معنویت و اخلاق گرهی محکم خورده است، امروز اگر تاریخ امت‌های گذشته و انسان‌های درگذشته را مطالعه می‌کنیم، واضح‌ترین بخش صعود و سقوط آن‌ها مربوط به گسترش و نهادینه شدن معنویت و اخلاق و عدم آن در جامعه و افراد امت‌ها دارد. در حقیقت معنویت و اخلاق ریسمان محکمی است بین انسان‌ها و از سویی بین انسان‌ها و خداوند که حریم‌ها را مشخص و حرمت‌ها را نگه می‌دارد، استحکام در روابط و گریز از مهلکه‌های سقوط و نیستی، بستگی به این دو رکن عظمت‌بخش دارد.

معنویت و اخلاق

معنویت همان معنابخشی به زندگی است که رفتار بشر را همراه با هدف و سیر کمالی را در پرتو دستورات وحیانی و ارشادات عقلانی که منطبق با فطرت انسان است، می‌باشد که آثار دنیوی و اخروی با کمترین هزینه و بیشترین بازدهی و پاداش را به دنبال دارد. مجموع آیات هدایت بخش قران کریم در صدد ایجاد ”معنویت فراگیر” در بین انسان‌ها و جوامع دارد.

اخلاق نیز به ملکات نفسانی اطلاق می شود که در جان انسان رسوخ کرده و باعث صدور افعال و حرکاتی می‌شود که نیازی به تأمل و تفکر ندارند، هرچند این تعریف دربرگیرنده ”مکارم الاخلاق و مکاره الاخلاق” می‌شود که هرکدام مصادیق و آثار خود را دارد، اما آنچه که در این مقال مورد نظراست مکارم الاخلاق و اخلاق حسنه می‌باشد. به هرصورت رعایت و متخلق شدن به خلقیات نیکو به صورتی که ملکه انسان‌ها شود و در سطح جامعه گفتارها و رفتارها در بستر اخلاق انجام شود، آرامش و اعتماد اجتماعی حاکم بر جامعه می‌شود در حقیقت اخلاق نمای مسلمان بودن است بلکه نمای انسان بودن است.

از آنچه که گفته شد رابطه میان اخلاق و معنویت معلوم می‌شود هر چند به لحاظ تعریف علمی و منطقی هرکدام تعریف خاص خود را دارد چنانکه آثار آنها به لحاظ خردنگری متفاوت و به لحاظ کلان‌نگری مانند هم است و هم‌چنین معلوم شد معنویت و اخلاق در دو قلمرو فرد و جامعه، قابل تقسیم است.

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم در بخش اول و هم در بخش توصیه‌ها به ضرورت‌ها و تاثیرات معنویت و اخلاق در شکل‌گیری حرکت عظیم انقلاب اسلامی و کارکرد بی‌مانند آن در ساحت‌های مختلف و مقاطع سخت و دشوار پیروزی انقلاب اسلامی و سپس ادامه حرکت عزت‌مندانه نظام اسلامی، تصریح می‌کنند، معظم‌له در توصیه دوم به مسأله ”معنویت و اخلاق” به عنوان رکن حرکت پرشتاب انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب، می‌پردازند و می‌فرمایند:

«معنویّت و اخلاق: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضلیت‌هایی، چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راست‌گویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکت‌ها و فعّالیّت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبود‌های مادّی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند.

حجت الاسلام حسین بنیادی///«ماه مبارک رمضان، گام دوم انقلاب و توصیه دوم»

شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهاد‌های اجتماعی در این باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانون‌های ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.

ابزار‌های رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون‌های ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دل‌های پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزار‌ها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی در این باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد؛ و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهاد‌های غیرحکومتی نیست. در دوره‌ی پیش رو باید در این باره‌ها برنامه‌های کوتاه مدّت و میان مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود؛ ان‌شاء‌الله»

برجسته کردن ارزش‌های معنوی، ذکر بعضی از مصادیق، جهت‌دهی همه فعالیت‌ها و حرکت‌ها در افراد و جامعه، نیاز اصلی جامعه، تاثیرات و برکات، روش و شیوه رشد ملکات معنوی و اخلاقی، زمینه‌های رشد معنویت و اخلاق، مبارزه ومقابله با کانون‌های ضد معنویت و اخلاق، ابزارهای رسانه‌ای ضد معنویت و ضد اخلاق از طرف دشمنان، برنامه‌ریزی جامع در مقابله با شیطنت رسانه‌ای دشمنان در موضوع معنویت و اخلاق، تکلیف همگانی در نهادینه کردن معنویت و اخلاق ناب اسلامی و مبارزه هوشمندانه با کانون‌ها و مظاهر فساد و ضد اخلاق، سرفصل‌های گویا و مهمی است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بدان‌ها پرداخته که پرواضح است این تکلیف همگانی افزون بر آسیب‌شناسی میدانی، ورود نخبگانی و نهادهای متکفل و در رأس آن‌ها روحانیت متعهد و حوزه‌های علمیه را می‌طلبد.

در همین رابطه به سنت حسنه تبلیغ در ماه مبارک رمضان و فرصت بی‌مانند این ماه عظیم اشاره می‌کنم، ماهی که دل‌ها سرشار از تقاضا و کسب معنویت‌ و اخلاق حسنه است، تبلیغ در ماه رمضان یکی از همان برنامه‌هایی است که از دیرباز در حوزه‌ها رواج داشته و مبلغین با صفا و اخلاص و ذکر معارف اسلامی، این روحیه را در افراد و جامعه، ترویج می‌کرده‌اند، هرچند پیچیدگی‌های تبلیغ، موضوعات تبلیغ و روش‌های نوبن تبلیغ در عصر و دوران حاضر متفاوت، می‌باشد اما اصل تبلیغ با هدف رشد معنوی و اخلاقی در سه حوزه: فردی، سازمانی و اجتماعی، اصلی پایدار می‌باشد.

امیدوارم که جامعه اسلامی ما به‌واسطه همت آحاد مردم و تلاش متخصصان و مبلغان امر دین از گزند کانون‌های ضد معنویت و اخلاق و آفات رسانه‌‌های فاسد و مروج فساد، در امان و همگان نسبت به فرازهای مختلف بیانیه گام دوم حساس باشند بویژه مسأله معنویت و اخلاق که زمینه‌ساز توفیقات یک جامعه در تراز اسلام، می‌باشد، ان‌شاءالله/918/ی701/س

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
14:01 - 1398/02/23
نظام اخلاقی اسلام انسان را به سوی کمال بی نهایت هدایت می کند.
در قرآن کریم بیان شده که جن و انس برای عبادت خدا خلق شده اند، سؤال می شود که آیا خدا به عبادت انسان نیاز دارد؟ خداوند انسان را خلق کرده تا به او رحمت خاصه بدهد.
یا علی یا عظیم
Iran, Islamic Republic of
14:43 - 1398/02/23
احسنت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص،قومیت‌ها باشد و یا با قوانین کشور و آموزه های دینی مغایرت داشته باشدمنتشر نخواهد شد.
آخرین اخبار
پربازدید
پربحث