۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۲
کد خبر: ۶۰۶۵۰۲
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

بسیاری از مشکلات اقتصادی ارتباطی با تحریم‌ها ندارد

بسیاری از مشکلات اقتصادی ارتباطی با تحریم‌ها ندارد
حجت الاسلام شاه فضل ریشه برخی مشکلات اقتصادی را داخلی دانست و گفت: فرصت طلبان از موقعیت تحریم‌ها سوء استفاده می کنند امابسیاری از مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم‌ها ندارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل دوشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیه ۱۶۰ سوره مبارکه نسا، گفت: در قرآن مسائل مربوط به قوم یهود زیاد تکرار شده است.

وی افزود: امام صادق (ع) فرمود، تمام اتفاقاتی که برای قوم بنی اسرائیل رخ داده است برای مسلمانان نیز تکرار خواهد شد، اگر قوم یهود پیامبرکشی کردند مسلمانان نیز ائمه خود را خواهند کشت و اگر آن‌ها ربا خواری کردند مسلمانان نیز ربا خواری خواهند کرد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند به همین دلیل ماجرای قوم بنی اسرائیل را در قرآن بار‌ها تکرار کرده است تا مسلمانان عبرت بگیرند و یکی از مسائل عبرت آموز قوم بنی اسرائیل در چند آیه سوره نسا آمده است.

وی افزود: برخی گناهان سبب محرومیت انسان از عنایات الهی است، برخی گناهان نیز نعمت‌های الهی را تغییر می‌دهد و برخی دیگر سبب نزول بلا می‌شود و برخی از گناهان هم سبب می‌شود دعای انسان بالا نرود.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند در آیات قرآن می‌فرماید، قوم بنی اسرائیل مرتکب گناهانی شدند که برای اینکه آن‌ها را مجازات کنیم از برخی نعمت‌ها محروم شان کردیم که نخستین گناه آن‌ها این بود که اهل ظلم بودند و ظلم به دیگران از عوامل محروم شدن نعمت‌های الهی است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: دومین گناه آن‌ها این بود که، ‹‹وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ کَثیراً›› برخی از بنی اسرائیل را که در مسیر دینداری بودند از مسیر دینداری منحرف می‌کردند و آن‌ها را از کار خیر منصرف می‌کردند.

وی افزود: گناه سومین گناه قوم بنی اسرائیل این بود که، ‹‹وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا›› از مردم ربا می‌گرفتند که هنوز نیز ادامه دارد و یهودیان بزرگترین رباخواران دنیا هستند در حالیکه رباخواری در حکم محارب با خدا است و ربا گیرنده و ربا دهنده هر دو گناهکار هستند در حالیکه ‹‹وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ›› آن‌ها از ربا خواری منع شده بودند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: گناه چهارم قوم بنی اسرائیل، ‹‹وَ أَکْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ›› مال مردم را به باطل می‌خوردند به این صورت که در معاملات خود کم فروشی و گران فروشی و جنس تاریخ مصرف گذشته می‌فروختند.

حجت الاسلام شاه فاضل گفت: ۹ قسمت از ۱۰ قسمت ایمان کسب روزی حلال است و اگرکسی روزی حلال کسب نکند هرچقدر هم نماز و روزه و حج و زیارت برود محاسبه نمی‌شود، بنابر این اگر جامعه‌ای به دنبال کسب روزی حرام باشد هر آنچه برایشان حلال باشد حرام می‌شود.

وی تحریم‌های آمریکا را در برابر گوشمالی خدا قابل مقایسه ندانست و افزود: خیلی از مشکلات اقتصادی هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و ریشه برخی از مشکلات داخلی است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: امروز برخی افراد فرصت طلب و سود جود از موقعیت تحریم‌های دشمن بیشترین بهره برداری را کرده و با احتکار مایحتاج ضروری و مورد نیاز مردم و گرانفروشی مشکلات مردم را مضاعف می‌کنند.

وی افزود: اگر جامعه‌ای اسلامی و شیعه باشد، اما اختلاس و رباخواری و گرانفروشی در آن رواج داشته باشد چنین جامعه با جامعه یهود هیچ تفاوتی ندارد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: در نقطه مقابل آن برخی از یهودیان انسان‌های خوبی بودند، ‹‹لکِنِ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ یُؤْمِنُونَ›› اهل علم و دانش و فهم دین شدند و ایمان آوردند، ‹‹بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ›› و نزد پیامبر به قرآن ایمان آوردند، ‹‹وَ الْمُقیمینَ الصَّلاةَ وَ الْمُؤْتُونَ الزَّکاةَ›› و مانند مسلمانان نماز خواندند و زکات پرداختند، ‹‹وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ›› به خدا و روز قیامت هم ایمان آوردند و ‹‹أُولئِکَ سَنُؤْتیهِمْ أَجْراً عَظیماً›› ما به این گروه پاداش می‌دهیم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر در جامعه‌ای زندگی کنیم که فساد در آن زیاد است می‌توانیم در چنین جامعه‌ای زندگی خوب داشته باشیم و ارزش خوب زندگی کردن در جامعه بد بیشتر است، بنابر این می توان در جامعه‌ای که همه ظلم می‌کنند ظلم نکرد و زندگی سالم داشت./۱۳۰۷/پ210/ق
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات