۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۰۶۵۲۲
استاد حوزه:

تخصص‌گرایی با تقویت قوه اجتهاد رابطه نزدیک دارد

تخصص‌گرایی با تقویت قوه اجتهاد رابطه نزدیک دارد
حجت‌الاسلام سید قوام‌الدین هاشمی تخصص‌گرایی را دارای رابطه طولی با قوه اجتهاد توصیف کرد و گفت: اساتید مبرز و مهذب باید طلاب نخبه را برای اجتهاد تخصصی پرورش دهند.

حجت‌الاسلام سيد قوام‌الدين هاشمي، عضو مجمع عمومي جامعه مدرسين و استاد سطح عالي حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا درباره مباحث مطروحه از سوي رهبر معظم انقلاب در ديدار با طلاب و فضلاي حوزه، تخصص گرايي و تقويت قوه اجتهاد را در طول هم توصيف كرد و گفت: اگر شخص مجتهد باشد تخصص دارد؛ به طور قطع مجتهد در آن رشته‌اي كه مجتهد مي‌شود داراي تخصص است.

عضو مجمع عمومي جامعه مدرسين با اشاره به لزوم تخصصی شدن فقه، اظهار داشت: در زمان‌هاي آينده يك فرد نمي‌تواند به تمام ابواب فقه تسلط كامل داشته باشد؛ چون مسائل گسترده‌تر خواهد شد و عمر يك نفر براي اجتهاد در تمام ابواب كفايت نمي‌كند؛ ما بايد عبادات، معاملات و احكام و عقد و ايقاع را از هم جدا كنيم و بعد از آن هر فرد در يك رشته تخصص پيدا كند و اين متخصصان مجمعي را بايد تشكيل دهند و از آن مجمع افتا صادر شود.

استاد سطح عالي حوزه توضيح داد: هيچ كس نمي‌تواند در طول عمر خود در تمام ابواب فقه، احاديث، شروح و نظريات بتواند تحقيق كند و دست يابد.

حجت‌الاسلام هاشمي با بيان مثال‌هايي از سياست و فلسفه در غرب كه به صورت بسيار تخصصي در مسائل مختلف كار مي‌كنند اظهار داشت: اين كارها را ما بايد روي احاديث و آيات قرآن انجام دهيم؛ آيات الاحكامي نوشته شده است و آقايان شرح كرده‌اند، اما آن شرح با توجه به اين همه پيشرفت جاي كار بيشتر دارد.

حجت‌الاسلام هاشمي تصريح كرد: قوه اجتهاد بايد تقويت شود و به افراد خوش استعداد ميدان داده شود؛ البته متأسفانه اكنون طلبه‌ها مشكل روزمره دارند، اين مشكل را مراجع بايد حل كنند.

استاد سطح عالي حوزه با بيان مشكلاتي از معيشت طلاب و روحانيان تأكيد كرد: اساتيد مبرز و مهذب بايد با اين طلاب خوش استعداد كار كنند، نبايد طلاب جوان با ديدن بعضي مسائل از اساتيد راهشان از علم به سوي ماديات كج شود؛ اساتيد زاهد داراي كمالات بايد استادي طلبه‌هاي ممتاز را به عهده بگيرند و پس از اينكه در رجال، حديث‌شناسي، فقه و اصول مقداري دوره ديدند بعد در كتاب فقه خاصي متخصص شوند./836/ج

محمود لطیف
ارسال نظرات