۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۶۰۶۵۲۳
حجت‌الاسلام والمسلمين يثربي:

برخی زمزمه ها به اسم تحول حوزه خیرخواهانه نیست

برخی زمزمه ها به اسم تحول حوزه خیرخواهانه نیست
استاد حوزه علمیه قم برخی از زمزمه هایی که به اسم تحول در فضای حوزه شنیده می شود را خیرخواهانه ندانست.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد حسن يثربي، عضو مجمع عمومي جامعه مدرسين و استاد سطح عالي حوزه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دیدار طلاب جوان حوزه با رهبر معظم انقلاب اساس شکل‌گیری حوزه‌های علمیه را تفقه در دین دانست و گفت: آیه شریفه نفر «فلولا نفر من کل فرقه منهم طایفه لیتفقهوا فی الدین ولینذروا قومهم اذا رجعواالیهم لعلهم یحذرون» اصلی حیاتی است كه مبنای رفتار و سلوک بزرگان و علمای شیعه قرار گرفته است.

عضو مجمع عمومي جامعه مدرسين ادامه داد: مهم ترين موضوع براي كساني كه با انگيزه تعلم علوم قرآن  و عترت به حوزه پا مي‌گذارند، اجتهاد و دستیابی به توان فهم و استنباط احکام و معارف اسلامی از منابع اولیه است؛ ازاين‌رو تحقق اين مهم، بايد هدف اصلی طلاب باشد.

استاد سطح عالي حوزه تأكيد كرد: کسانی که در رشته های تخصصی حوزه وارد می شوند، نباید تلاش و برنامه خود را به چند عنوان یا کتاب درسی مشخص کنند محدود كنند؛ مدرك‌گرايي و مانند آن نيز از آفات زحمات برخي طلاب است؛ طلاب جوان بايد هدف خود را رسیدن به قوه اجتهاد و درک متعالی از موضوعات مختلف ترسیم كنند و به اندک قانع نشوند.

وي با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره رسيدن به اجتهاد، به عنوان یکی از نخستين مسایل حوزه و مهمترین وظایف طلاب، همچنین طرح موضوع تخصص‌گرایی را در همین راستا و رسيدن به اين هدف ارزشمند ارزيابي كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين يثربي ابراز داشت: بزرگانی مانند شهید مطهری و علامه طباطبایی که منشأ خدمات و آثار قلمی و بیانی فراوان، اثرگذار و ماندگار شدند، در علوم حوزوی مجتهد بودند و با این سرمایه توانستند ضمن شناسایی نیازها و مسائل روز، سوالات اقشار مختلف جامعه را پاسخ داده و دین را به معنای حقیقی کلمه در میان مردم رواج دهند.

عضو مجمع عمومي جامعه مدرسين افزود: مراجع تقلید شیعه نيز با سرمایه تفقه و اجتهاد در دین در قرون متمادی توانسته‌اند حافظ شریعت، عقاید و ارزش‌های ناب قرآن و اهل بیت(ع) باشند.

استاد سطح عالي حوزه از سوي ديگر بيان داشت: زمان شناسی و عقلانیت اقتضا می‌کند تلاش‌گران حوزوی، دانش خود به مفاهیم ارزشمند و معارف انسان‌ساز اسلامی را بگونه‌ای ارتقا بخشند که مسایل نوپدید را شناخته و از متون دینی برای آن راه حل و پاسخ مناسب یابند؛ این مهم نیز بدون اجتهاد روشمند در منابع، منطبق بر سنت سلف صالح، عملی نیست.

وي در بيان دو نكته به طلاب جوان اظهار داشت: روش اجتهاد و دستیابی به آن، جز با تمرکز بر درس و بحث، البته با حفظ سنت‌های اصیل حوزوی و رعایت آداب مرسوم طلبگی میسر نیست؛ ازاين‌رو زمزمه‌هایی مبنی بر حذف برخی دروس از برنامه، یا کاهش بعضی عناوین، یا اصلاح بی‌رویه هر متن قدیمی با بهانه تحول خیر‌خواهانه به نظر نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمين يثربي در بيان نكته دوم گفت: توجه به دستورات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، مراجع عالیقدر و اساتید مهم است. آنچه در توصیه‌های رهبری درباره حفظ رابطه متقابل بزرگان و طلاب آمد، در همین راستا تحلیل می‌شود. بدون راهنمایی متولیان حوزه، طلاب نمی‌توانند به نتیجه مطلوب برسند.

عضو مجمع عمومي جامعه مدرسين ابراز داشت: کسب توان علمی لازم و اندوخته بینشی صحیح برای انجام وظیفه مورد رضایت خداوند جز با زحمت و تلاش وافر، محقق نمي‌شود. همه ما در‌ اين باره مسئول هستيم و امید است با دعای حضرت بقیه الله (عج) بتوانیم این مهم را به انجام رسانیم./836/ج

محمود لطیف
ارسال نظرات