۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۶۰۶۵۲۴
یادداشت؛

سناريوهای دشمن در فضای مجازی به نيابت از ايرانيان

سناريوهای دشمن در فضای مجازی به نيابت از ايرانيان
یکی از شگردهای دشمن این است که خود را مشاور معرفی کرده و از این طریق مشاوره معکوس می­‌دهند و با طرح مسائلی تنش‌­زا موجبات اختلاف اجتماعی، سیاسی را فراهم کنند!

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، این روز‌ها فضای مجازی به عنوان یکی از مهم­ترین دغدغه­‌های کشور مطرح است و آنچه موجب نگرانی خاص و عام شده، این است که چرا ما در فضای مجازی در انفعال به‌سر می­‌بریم. نظریات زیادی در این‌باره طرح شده و اقدامات و فعالیت‌های زیادی به‌منظور تلاش برای خروج از انفعال در فضای مجازی صورت گرفته که متأسفانه عمدتاً تا کنون بی­‌نتیجه بوده است!

به عقیده نویسنده یکی از مهمترین عوامل عدم خروج از انفعال در فضای مجازی با وجود تلاش‌های فراوان، این است که در رصد این فضا حق مطلب ادا نشده که این نکته در دو بخش قابل بررسی است.

آنچه در حین رصد فعالیت‌های دشمن باید مورد توجه قرار گیرد، بصیرت در رصد استراتژی دشمن است. مسأله‌ای که نباید از آن غفلت شود، این است که دشمن استراتژی خود را علنی نمی‌­کند تا بتواند از پشت به ما خنجر بزند. با این توصیف آیا جستجوی استراتژی دشمن از لابلاای تهدیدات و خط و نشان کشیدن‌های دشمن صحیح است؟! به‌طوری کلی می­‌توان بحث درباره کشف استراتژی دشمن را در این نکته خلاصه کرد که دشمن نوعاً تاکتیک‌ها و استراتژی خود را علناً بیان نمی‌­کند و محتویات اتاق فکر خود را فاش نمی‌­کند؛ مگر این‌که:

برنامه دشمن توسط حفاظت اطلاعات ما و نفوذ در اتاق فکر آن‌ها لو رفته باشد.

احیاناً در مواردی شاذ کیفیت استراتژی به‌گونه‌­ای است که علنی کردن آن خللی در اجرای آن بر علیه ما ایجاد نمی­‌کند.

آنچه اعلام می­‌کند، رجزخوانی پیرامون کلیات نقشه و عدم افشای ماهیت آن باشد.

از جمله مواردی باشد که تاریخ انقضای آن گذشته و دیگر محرمانه محسوب نمی­‌شود که این موارد هم به مصادیق رجزخوانی دشمن می‌­پیوندد.

ناشی‌گری برخی مقامات دشمن در فضای تنش‌­آمیز داخلی خودشان موجب افشای ناخواسته استراتژی‌­شان شود؛ و نکته قابل توجه این‌که:

آنچه علناً اعلام شده، استراتژی اصلی دشمن نیست و آن را صرفاً جهت عملیات ایذایی و رد گم کردن ما اعلام کرده­‌اند؛ بنابراین کشف همه ابعاد استراتژی دشمن بصیرتی قوی می‌­خواهد و باید مراقب باشیم از آنچه پیش روی ما است فریب نخورده و به اسم کار فرهنگی و جهاد در جنگ نرم، پازل دشمن را کامل نکنیم!

رصد تکنیک‌های دشمن نیز جهت خروج از انفعال بسیار مهم است و متأسفانه در این‌باره کار قابل توجه و مؤثری صورت نگرفته! این در حالی است که تکنیک‌ها نمای کار دشمن است و نجات عوام جامعه و دادن قدرت تشخیص به مردم برای شناخت معضلات تحمیل شده از سوی دشمن در فضای مجازی، آموزش تکنیک‌های دشمن است که در پیش‌رو قابل مشاهده است؛ بنابراین اکتفا به پرداختن به تاکتیک‌ها و غفلت نسبی از تکنیک‌ها، خود از عوامل مهم انفعال ما در فضای مجازی است

در این نوشتار به بررسی و شرح یکی از مهم­ترین تکنیک‌های دشمن پرداخته می­‌شود؛

از جمله مسائلی که درباره فضای مجازی توجه لازم و کافی نسبت بدان صورت نگرفته، حضور مستقیم پیاده‌نظام صهیونیست‌ها و یا متحدان آن‌ها در این فضا در میان ایرانیان است. البته این شگرد امر تازه‌­ای نیست و در تاریخ سوابق فراوان داشته که یک نمونه از آن، فتنه معاویه است که با نقشه عمروعاص، سربازان خود را می­‌فرستاد تا لباس سربازان امام حسن(ع) را بپوشند و به‌نام امام حسن(ع) زندگی مردم را به آشوب بکشند. این شگرد پس از انقلاب اسلامی نیز بار‌ها از سوی دشمن اجرا شده است؛ از جمله در فتنه سال‌های ۷۸ و ۸۸ و این در حالی است که فضای مجازی بستری است مناسب برای اجرای دقیق چنین نقشه‌­ای!

در این‌باره ما از سویی با قابلیت‌های فضای مجازی روبه‌رو هستیم که می‌­توان با ساختن شناسه‌­های فراوان در قالب شخصیت‌های متفاوت در آن ظهور کرد که گویا چنین قابلیت پنتاگونی اصلاً برای چنین تکنیکی طراحی شده و از سویی با لشکر ۸۲۰۰ صهیونیست‌ها مواجهیم که دستور زبان فارسی را آموزش دیده و با ساختن نام کاربری ایرانی، به میان ما آمده‌­اند[۱] و همچنین ربات‌های انبوه هوش مصنوعی که مخصوص گفتگو است و نیز از سویی جریان محتمل و مشکوک قاچاق سیمکارت‌های ناشناس فراوان به بیرون از کشور و نیز قرارداد‌های رومینگ دولت با برخی کشور‌های معلوم الحال! [۲] این در حالی است که رد پای هشتک سعودی‌ها در فتنه دی ماه ۹۶ که افشای آن در جامعه موج انداخت، فقط یک نمونه از اجرای چنین تکنیکی است که در حال حاضر در تمام فضای مجازی ما بیداد می­‌کند!

به‌هرحال اگرچه تقریباً همه این نکته را می‌­دانند که فضای مجازی ما در چنگ دشمن است؛ اما این که دشمن در فضای مجازی دقیقا چه تکنیک‌هایی اعمال می‌­کند تا تاکتیک‌هایش محقق شود، حتی برای بسیاری از خواص مبهم است! همه می‌­دانند که دشمن در حال ترویج ناهنجاری‌ها در فضای مجازی است؛ لکن از اینکه آمار ناهنجاری‌ها در فضای مجازی رد پای خود پیاده­‌نظام و ستون پنجم صهیونیست‌ها است، کمتر سخن به میان می‌­آید و چه‌بسا برخی نمی­‌توانند این صهیونیست‌هایی که با نام کاربری فارسی در میان ما هستند و فارسی آموزش دیده‌­اند را از کاربران ایرانی تشخیص دهند! نکته اینجاست که عنایت و توجه به صرف تاکتیک‌های دشمن و بی‌­توجی به چنین تکنیک‌هایی، موجب می‌­شود بدانیم دشمن چه ضرباتی بر ما وارد می‌کند؛ اما نمی‌­توانیم تشخیص دهیم آن ضربات چگونه و از کجا بر ما وارد شده است! غفلت از همین تکنیک مذکور خود عواقب بسیار خطرناکی به دنبال دارد که در اینجا فقط چند مورد از آن بیان می شود.

یکی از پیامد‌های غفلت از حضور صهیونیست‌ها در فضای مجازی ما در پوشش شخصیت‌های ایرانی، اشتباهات محاسباتی است. چرا که دشمن از طریق این تکنیک در صدد آمارسازی کاذب است و این تکنیک تاکتیک‌هایی از دشمن همچون «تغلیب معاندین دین و نظام»، «ایجاد دو دستگی»، «افسرده نشان دادن کشور»، «سیاه‌نمایی» در همه ابعاد آن همچون سیاه­‌نمایی دینی، سیاسی، معیشتی، اقتصادی، روانی و ... را پشتیبانی می­‌کند و دشمن به واسطه تکنیک مذکور، برای تحقق چنین تاکتیک‌هایی آمارسازی کاذب می‌­کند تا مارا به اشتباهات محاسباتی اندازد. این اشتباه محاسباتی از سوی ما نیز پیامد‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت که مهم­ترین آن فلج کردن قدرت تدبیر و تحمیل تدابیر ناکارآمد ناشی از آمار کاذب به دست آمده است!

چراکه وقتی از طریق سناریو‌های نیابتی صهیونیست‌ها باور ما بر آن شود که آنچه می­‌بینیم خود ایرانیان هستند، این مشکلات را به جامعه آورده و آن را جهت پیگیری، نقل و منتشر خواهیم کرد! در این میان مهمترین کانال ضربه زننده به بدنه کشور، خبرنگاران و خبرگزاری‌هایی هستند که از مصادیق این تکنیک از سوی دشمن غفلت می­‌کنند و چنین آماری را منعکس می­‌کنند و نیز روحانیون مبلغی که به‌منظور علاج مسائل فرهنگی کشور، این آمار را پایه فعالیت‌های خود قرار می‌­دهند!

البته ناگفته نماند که این‌ها تصمیمات و برنامه­‌ریزی‌های دشمن است و همان‌طور که رهبر حکیممان فرمود: «دشمن هرگز در ایجاد اشتباه محاسباتی برای ما موفق نشده و بلکه خود گرفتار اشتباهات محاسباتی شده و خواهد شد»! [۳]دیگر آفت و عاقبت تکنیک یاد شده این است که دشمن با حضور پیاده‌­نظام خودش در فضای مجازی ما و در لباس ایرانی، سناریو‌هایی از ناهنجاری‌ها را به نیابت از ایرانیان به‌نمایش گذاشته، آن را مستند ادعا‌های خودش درباره ایرانیان قرار دهد تا با انعکاس این صحنه‌­های نمایشی، به ایران‌هراسی بپردازد!

خطر دیگری که از جمله تهدیدات این شگرد خبیثانه است، این است که عوامل دشمن با حضور در بین ما خود را ایرانی خوانده و اموری را به‌دست می­‌گیرند تا از این طریق به مردم ما ضربه بزنند. به‌عنوان مثال خود را مشاور معرفی کرده و از این طریق به خانواده­‌ها و یا به جوانان ما مشاوره معکوس می­‌دهند و یا با طرح مسائلی تنش‌­زا موجبات اختلاف و بدبینی بین مردم از حیث عاطفی، اجتماعی، سیاسی و ... فراهم کنند! مثلاً به‌عنوان ایرانی خود را سلطنت‌­طلب معرفی می­‌کنند تا بحث‌ها و انتقادات ارزشی را به این سمت گرایش داده، از طریق همین نقد کردن، موجب احیای این نسل منقرض شده در برابر نسل جدید گردند و آن‌را در یک بازه زمانی، مطالبه برخی از ایرانیان غافل از آن دوران قرار دهند!

از جمله عواقب و پیامد‌های تکنیک حضور صهیونیست‌ها در فضای مجازی در پوشش کاربران ایرانی، شکسته شدن قبح ناهنجاری‌ها است. زیرا وقتی کرده دشمن به حساب ایرانیان نوشته شود، مسأله عادی جلوه داده شده و آب را از سرگذشته می­‎پنداریم. وقتی اعمال ناهنجاری‌ها از سوی صهیونیست‌ها و متحدین آن‌ها اقداماتی از سوی خود ایرانیان تلقین داده شود، در واقع این‌گونه می­‌پنداریم که در کار انجام شده قرار گرفته­‌ایم و دیگر ایرانیان آن‌گونه که نباید باشند، شده‌­اند! این در حالی است که اگر بدانیم کاربران خاطی خود عوامل دشمن هستند، چنین نبوده و بلکه علم به دشمن بودن چنین فعالانی در فضای مجازی، بیشتر ما را از تقلید ناهنجاری‌هایی که الگو داده می­‎شود، بر حزر می­‌دارد!

یکی از خطرات این تکنیک دشمن، تصور نادرست ما درباره حق‌پذیری مردم ایران است. چرا که در این‌صورت ما خاطیان فضای مجازی را در حالی موعظه کرده و از تخلفات بر حذر می­‌داریم که آن‌ها را ایرانی می‌­پنداریم و این در حالی است که مخاطب ما که نیروی دشمن است، مواعظ ما را برنتابیده، چون خواب نیست و بلکه خود را به خواب زده، به تکرار خطا ادامه خواهد داد و این باعث می‌­شود تصور کنیم مردم ایران، انعطاف در برابر انذار ندارند! تکرار شبهه پس از جواب به این‌صورت که بعد از ارائه پاسخ مجدداً شبهه پاسخ داده شده را در ذیل همان جواب کپی می‌­کنند، نمودی از همین غائله است! این در حالی است که در تاکتیک‌های تکمیلی، برای تحقق و به واقعیت پیوستن آنچه تلقین می­‌دهند هم برنامه­‌ریزی کرده­‌اند که نمونه آن «هشدار سرطان بر روی پاکت سیگار» و «درج آهنگ زمینه موسیقی در فایل‌های نقد گوش دادن به موسیقی» است تا از این طریق روح بی‌تفاوتی نسبت به انذار را در روان ایرانیان بدمند!

در میان همه مواردی که به‌عنوان نمونه­‌هایی از تبعات غفلت از تکنیک سناریو‌های نیابتی صهیونیست‌ها بیان شد، آنچه از حیث شرایط حساس روز مهم­تر است، جنگ روانی دشمن در حیطه اقتصاد است. چرا که نرخ در شرایط فعلی کشور، در موارد زیادی جنبه تعیینی خود را شکسته و قالبی تعیّنی پیدا کرده، توسط خود بازار بالا و پایین می‌­شود! در این میان رذالت صهیونیست‌ها و متحدانشان تا آنجا پیش می­‌رود که برای سوء استفاده از تعیّنی بودن نرخ دست به کار شده، با بازیگری در پوشش و لباس ایرانی در فضای مجازی، اعلام منفعت می‌کنند و با این بهانه نرخ‌ها را جابجا می­‌نمایند تا شاخه‌­ای از جنگ اقتصادی را در میدان فضای مجازی بر ما تحمیل کنند!

نکاتی که آورده شد، صرفاً نمونه­‌هایی از همه تکنیک‌ها و اژد‌های هفت‌سر جنگ روانی دشمن است و پر واضح است که آنچه ما را در برابر این فتنه­‌ها بیمه می­‌کند، اطلاع رسانی صحیح و کامل درباره تکنیک‌های دشمن است تا به واسطه این آگاهی در سطح عمومی جامعه، از شگرد‌های مذکور بازی نخوریم و از آن متأثر نگردیم. در این میان باید گفت: جای تأسف دارد که برخی ارگان‌هایی که از آن‌ها توقع نمی­‌رود همچون قوه قضاییه، از خود بی­‌بصیرتی نشان دهند و ناهنجاری‌های نمایشی صهیونیست‌ها را به پای مردم و جوانان ایرانی گذاشته، در میان خود ملت دنبال پرتقال فروش گردند و با خط و نشان کشیدن در برابر خود اقشار ایرانی، پازل دشمن را کامل نمایند! هرچند این تذکر صرفاً جو عمومی فضای مجازی را نشانه می‌­رود و به معنی عصمت تمام کاربران ایرانی نیست؛ اما می­‌بایست پیام‌های سیاسی فضای موجود در رابطه با آنچه توصیف شد، ملاحظه شود./918/ی701/س

سعید حمیدی­ زاده

[۱]. کانال @fazaymajazi در پیام­رسان سروش، پست‌های ۲۶، ۲۷ و ۳۴

[۲]. باشگاه خبرنگاران جوان / https://www.yjc.ir/fa/news/۵۶۵۵۹۶۲/ اپراتورهای-موبایل-با-چند-کشور-رومینگ-دارند

[۳]. بیانات در دیدار مردم قم، ۱۹ دی ۹۷

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
الاحقر
Iran, Islamic Republic of
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
به نام خدا
موضوع: درخواست نظارت و کنترل فضای مجازی
سلام علیکم
امام خامنه‌ای در ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۰طی حکمی اعلام فرمودند که گسترش فزاینده ی فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی بویژه شبکه‌ی جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می کند که نقطه‌ی کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور بوجود آید. به این مناسبت دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاستِ رئیس جمهور را صادر فرموده و اعضای حقوقی آن را رئیس جمهور(رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه ی قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تعیین نمودند. هم چنین از این شورا خواستند تا مرکزی به نام مرکز ملّی فضای مجازی کشور جهت اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح ایجاد نماید و کلیه دستگاههای کشور را موظف به همکاری همه جانبه با این مرکز نمودند.
ایشان در دیدار با معلمان و فرهنگیان در 13/2/1395 وزارت ارتباطات را نیز یکی دیگر از دستگاه‌های مسئول در زمینه‌ی تربیت نسل آینده برشمردند و با اشاره به گستردگی فضای مجازی و سرعت روزافزون تحولات در این عرصه و ارتباط مستمر جوانان با فضای مجازی خاطرنشان کردند: کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصه‌ای که لغزشگاه است باید زمینه‌ی استفاده‌ی صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی به‌صورت رها و غیر قابل کنترل باشد. رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گفتند: کسی به‌دنبال بستن فضای مجازی نیست؛ زیرا این کار عاقلانه نیست اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوب‌هایی قرار می‌دهند، ما فضای مجازی را رها کرده‌ایم؟
همچنین در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی در 8/2/1398 به مسأله امنیت فضای مجازی اشاره کرده و فرمودند: امروز فضای مجازی در زندگی مردم، دیگر مثل پنج سال پیش و ده سال پیش نیست؛ گسترش فضای مجازی یک گسترش بسیار وسیع و عظیمی است. خب، این فضای مجازی منافعی دارد، امکاناتی دارد، خطراتی هم دارد، خطرات بزرگی هم دارد. اگر چنانچه این فضا ناامن باشد برای مردم، ضررش را مردم میبَرند. شما خب -حالا پلیس فتا و مانند اینها هم که هست، کارهایی میکنید- در این زمینه میتوانید به معنای واقعی کلمه، به‌ طور جدّی وارد بشوید و کار کنید که آن وقت، همکاری شما با قوه‌ی قضائیّه، مهم است. ما بیشتر از خیلی از کشورها، دشمن داریم؛ دشمن هم راه‌های نفوذ را پیدا میکند و یکی از راه‌های نفوذ، همین مسئله‌ی فضای مجازی است. شما هم میتوانید نقش ایفا کنید، نقش مهمّی میتوانید ایفا کنید؛ در این مسئله به ‌طور کامل، به صورت جدّی وارد بشوید.
اکنون با وجود تمام این پیش بینی ها و تذکرات مکرر امام خامنه ای متأسفانه شاهد موارد زیر در فضای مجازی هستیم که بیش از همه جوانان این کشور را در معرض آسیب های جدی قرار داده است:
1- انواع تبلیغات سود جویانه با سوءاستفاده از جاذبه های زنان بدحجاب و بی حجاب و برخی سلبریتی های هنرمندنما با ترویج فرهنگ لاابالی گری و اشرافی گری غربی
2- ترغیب افراد به کسب در آمدهای باد آورده و حرام با انجام کارهای مخرب و غیر مولد در جهت تأمین منافع دشمنان با حمایت های مالی از طرف ایشان
3- نشر انواع دروغ ها و شایعه ها بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، اسلام ناب محمدی و ولایت فقیه
4- القاء انواع شبهات اعتقادی به منظور سست کردن پایه های ایمانی
5- ترویج مفاسد اخلاقی در سایت های مستهجن به منظور تخریب بنیان خانواده
6- گسترش مبانی فکری اسلام آمریکایی مبتنی بر لیبرال دموکراسی غربی
لذا از رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه ی قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس مرکز ملّی فضای مجازی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده ی نیروی انتظامی و همه ی مسئولین سایتها و شبکه های اجتماعی و سایر مسئولین مربوطه می خواهیم با نظارت کامل بر فضای مجازی و کنترل و فیلترینگ مناسب، این فضا را برای همه به ویژه نسل جوان امن نموده و از کلیه ی مظاهر شیطانی پاکسازی نمایند.
0
0