۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۶۰۶۵۲۹
نماینده ولی فقیه در لرستان عنوان کرد؛

سوره احزاب، بیان کننده خصوصیات نظام اسلامی

سوره احزاب، بیان کننده خصوصیات نظام اسلامی
نماینده ولی فقیه در لرستان در تفسیر آیات سوره احزاب گفت: آیات این سوره بیان کننده خصوصیات نظام اسلامی و تصویری از مقابله جبهه اسلام در برابر جبهه کفر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‎آباد، شب گذشته در تفسیر آیه ششم سوره احزاب با مضمون «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُم مَّعْرُوفًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا» گفت: سوره احزاب خصوصیات نظام اسلامی را بیان می کند.

وی با اشاره به اینکه در سوره احزاب مسائل سیاسی و اجتماعی مطرح شده است، افزود: سوره احزاب تصویری از مقابله جبهه اسلام در مقابل جبهه کفر است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه ساختار نظام سیاسی اسلام بر پایه ولایت است، خاطرنشان کرد: از نظر قرآن حکومت به دو دسته حکومت الهی یا حکومت طاغوتی تقسیم می‌شود، نوع زندگی مردم در ساختار نظام سیاسی اسلام زندگی ولایی و نوع حکومت مدنظر اسلام ولایت الله است.

وی گفت: در ساختار نظام سیاسی اسلام ولایت بالاصاله مخصوص الله و پس از آن به نبی خدا و سپس به وصی می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با بیان اینکه در دوران غیبت نوبت ولایت به کسی می‌رسد و ولی کسی است که کسی به او ولایت داد، افزد: بعد از پیامبر(ص) منصب نبوت به پایان رسید لکن مناصب دیگر آن حضرت به ولی می‌رسد.

وی با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی که فرموده است پیامبر(ص) در تمام امور دین و دنیای مردم ولایت دارد، بیان داشت: نظر پیامبر(ص) بر نظر مؤمنان برتری دارد، پیامبر(ص) معصوم است و اشتباه نمی‌کند خیر و صلاح امت را در نظر می‌گیرد و هرگز تابع هوا و هوس نیست.

امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه شخصی که در رأس حکومت اسلامی قرار می‌گیرد، والی یا مولا اطلاق می‌شود، افزود: ولایت گاهی به ‌معنای دوستی و گاهی به ‌معنای سرپرستی، تسلط، تصدی و اداره امور به کار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی عنوان کرد: در نظام ولایی بین ولی و مردم رابطه اعتقادی و معنوی برقرار است که این رابطه غیرقابل انفکاک است./9451//210/خ

 

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات