۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۶۰۶۵۸۴
آیت الله مصباح یزدی:

بندگی لازمه رسیدن به کمال و قرب الهی است

بندگی لازمه رسیدن به کمال و قرب الهی است
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: اساس ارزش اخلاق از دیدگان اسلام این است که انسان مراتب قرب الهی را کسب کند لازمه دستیابی به این مراتب، بندگی خداوند متعال است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ششمین جلسه از درس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: از نظر مبانی اسلامی، نظام اخلاقی را می توان بر اصول برهانی مبتنی کرد.

وی افزود: انسان نسبت به سایر موجودات برتری دارد و می تواند از زندگی دنیا برای سعادت خود استفاده کند، دنیا عالم تغییرها، تزاحمات و محدودیت ها است که در چنین فضایی انسان باید مسیر خود را پیدا کند، عالم موجودات مختلفی دارد که بالاترین رشدها برای انسان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که آیا برای انسان حدی از رشد مادی و معنوی وجود دارد، اظهار داشت: تمام رشد انسان به اذن الهی است که می تواند به کمالات و سعادت ها دست پیدا کند، دو نوع موجود داریم که در دسته اول موجودات دچار تغییر و تزاحم نمی شوند که عالم ملکوت و انوار نام دارد اما عالمی که موجودات در آن دچار تزاحم و تغییر می کنند عالم ملک و اجسام است.

وی ادامه داد: سؤال می شود که آیا انسان می تواند به رشدی برسد که بالاترین و بهترین رحمت الهی را دریافت کند یا خیر، چرا که به جز خداوند متعال همه چیز حد دارد، از ادله وحیانی استفاده می شود که خداوند متعال این زمینه را فراهم کرده که انسان به بالاترین رحمت الهی برسد.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: ویژگی خلیفه خدا این است که ملائکه با وجود مقامات بالایی که دارند در برابر او باید به خاک بیفتند که این سجده کفر نیست چرا که به دستور الهی و به اذن خدا بود، انسان از قطره آب نجس آفریده می شود اما با عنایت الهی تکامل پیدا می کنند و اگر انسان می خواهد به جایی برسد که مسجود ملائکه شود باید برنامه داشته باشد.

وی عنوان کرد: انسان با زندگی اختیاری و با انتخاب های درست خود می تواند در مسیر سعادت و کمال حرکت کند، اگر انسان با اختیار و اراده خود بتواند کاری را انجام دهد اما آن را برای رسیدن به کمال ترک کند سبب سعادت او خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان باید برنامه عملی داشته باشد تا با اراده خود به آن عمل کند و کمال مطلوب برسد، بالاترین ارزشی که انسان می تواند به آن دست پیدا کند قرب خداوند متعال است، قرب الهی کمالی است که اگر انسان داشته باشد خلیفة الله می شود.

وی اضافه کرد: اساس ارزش اخلاق از دیدگان اسلام این است که انسان مراتب قرب الهی را کسب کند که اگر انسان می خواهد به این مقام برسد باید بندگی کند و رابطه خود با خداوند متعال را سامان دهد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان باید با خودسازی، ارزش های ارتباط با خدا را کسب کند، گفت: هدف نهایی زندگی انسان قرب به خدا و کمال است و ارتباطات و مسائل زندگی انسان باید در این راستا برنامه ریزی شود، هدف اصلی آفرینش انسان معرفت الله است.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 10
 
محمد قمین
ارسال نظرات