۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۴
کد خبر: ۶۰۶۶۵۱
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

رأی اکثریت ملاک تشخیص حق نیست

رأی اکثریت ملاک تشخیص حق نیست
حجت الاسلام شاه فضل با بیان این که رأی اکثریت ملاک تشخیص حق نیست، گفت: انسان باید مسیری را انتخاب کند كه الهی و بر مبنای حق باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل سه شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیه ۱۰۰ سوره مبارکه مائده، گفت: خداوند در این آیه از پیامبر می‌خواهد به مردم بگوید پاکی و ناپاکی با یکدیگر برابر نیستند.

وی افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید اگر جمعیت زیادی کاری را انجام دادند دلیلی بر حقانیت و یا باطل بودن آن نیست چرا که در خیلی از موارد اکثریت خطا کنند و اگر بخواهیم کثرت کار را ملاک بر حقانیت آن بدانیم مشخص نیست عاقبت به خیر خواهد بود یا نخواهد بود، بنابر این به جای توجه به کثرت کار باید به دنبال حقانیت کار بود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: کاندیدا‌های انتخاباتی برای جذب رای اکثریت به دنبال کشف نیاز‌های مردم هستند تا براساس نیاز‌های مردم تبلیغ و توجه همگانی را به سوی خود جلب کنند.

وی افزود: قرآن چنین دیدگاهی ندارد و در قیامت انسان را به خواست اکثریت مواخذه نمی‌کند و در آیات متعددی در قرآن به این موضوع اشاره کرده است.
 
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: قیامت اینگونه نیست که اگر خلافکاران زیاد باشند خداوند مستأصل شود،  برای همین است که می‌فرماید اگر همه مردم در یک عذاب مشترک باشند هیچ سودی برایشان ندارد و خداوند حساب هر یک را جداگانه رسیدگی می‌کند و در جهنم جا برای همه وجود دارد.

وی افزود: انسان مومن نباید نگاه الهی را رها کرده و به دنبال این باشد که اکثریت چکار می‌کند، چون کار اکثریت هم تواند حقانیت داشته و هم می‌تواند باطل باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: قرآن در باره رای اکثریت می‌فرماید، اگرحکم الهی مشخص بود نیازی به رای اکثریت نیست، اما اگر دستور الهی در مورد موضوعی وجود نداشت در آن زمان می‌توان به رای اکثریت توجه داشت.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه رای اکثریت در جایی کاربرد دارد که دستور الهی مشخص نباشد گفت: هرچند در رای اکثریت هم امکان خطا وجود دارد همانگونه که در زمان پیامبر  اکثریت خطا کردند.

وی افزود: اگر اسلام در موضوعی دستوری ندارد و به رای اکثریت مراجعه می‌شود برای این است که مردم به مرور زمان رشد کنند چرا که اگر یک نفر تصمیمی را اتخاذ کند و به شکست منتهی شود مردم او را مقصر می‌دانند، اما اگر تصمیم جمعی منجر به شکست شود در تصمیم‌های بعدی اشتباه گذشته را اصلاح و تکرار نخواهند کرد، بنابر این اشتباهات باید تکرار شود تا مردم در تصمیم گیری‌های بعدی خود دچار خطا و اشتباه نشوند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان در ادامه به تفاوت دیدگاه اسلام و دنیای غرب در رای اکثریت اشاره کرد و اظهار داشت: دنیای غرب در رای اکثریت توجهی به حکم الهی ندارد و در همه مسائل حتی اگر رای اشتباه هم باشد به رای اکثریت مراجعه می‌شود.

وی افزود: درحالیکه بیش از ۹۳ درصد مردم ترکیه مسلمان هستند، اما حکومت ترکیه لائیک است و مجلس این کشور برای راگیری به قرآن و دستورات اسلام توجهی ندارد و به رای نمایندگان مجلس بسنده می‌کند ضمن اینکه در دیگر کشور‌های جهان نیز برای هر موضوعی به رای اکثریت مراجعه می‌شود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: پیام این آیه این است که انسان باید مسیری را  انتخاب کند كه الهی و بر مبنای حق باشد چرا که رای اکثریت ملاک نیست، چون امکان خطای اکثریت وجود دارد./۱۳۰۷/پ210/ق
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات