۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۰۶۷۲۱
با حضور آیت الله علم الهدی؛

مراسم بزرگداشت بانو‌ گوهرشاد در مشهد برگزار شد

مراسم بزرگداشت بانو‌ گوهرشاد در مشهد برگزار شد
مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در این مراسم گفت: بانوی با فضیلت گوهرشاد با وقف اموال خود باعث اعتلای پرچم حضرت زهرا(ع) شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم بزرگداشت بانو‌گوهرشاد امروز در اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با حضور آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد.

آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به زندگینامه بانو گوهرشاد، گفت: بانو گوهرشاد دختر غیاث‌الدین تَرخان از نزدیکان امیر تیمور بود و به خاطر  ‌کمال فکری مورد مشورت امیر تیمور قرار داشت و بعد از به حکومت رسیدن همسرش، حکومت به حکومتی فعال در توسعه فرهنگی و کارهای خدماتی تبدیل شد و این بانوی بزرگوار در کنار کارهای فرهنگی موقوفات بسیاری برای ایجاد کارهای خدماتی وقف کرد.

وی با بیان این که بانو گوهرشاد محب اهل بیت(ع) بود، ابراز کرد: بانو گوهرشاد با وجود این که با شیعه گری خود را بروز نمی داد اما نسبت به اهل بیت(ع) علاقه مخصوص داشت و مسجد گوهر شاد را در جوار بارگاه امام رضا(ع) ساخت و حرمت خاصی نیز برای سادات قائل بود.

حجت الاسلام محمد احمدزاده، مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در این مراسم گفت: بانوی با فضیلت گوهرشاد با وقف اموال خود باعث اعتلای پرچم حضرت زهرا(ع) شده است.

وی با بیان این که یکی از بروزترین وبزرگترین موقوفه کشور موقوفه گوهر شاد است، اظهار کرد: بانو گوهرشاد در سال ۸۲۱ هجری قمری مسجد گوهر شاد را وقف کرد و مدرسه ای را در هرات بنیان نهاد همچنین این بانو موقوفات ارزشمندی از قبیل اراضی و مزارع مختلف در حوزه کشاورزی دامداری و آبزی پروری داشته است.

حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: 9 رمضان سالروز وفات بانو گوهرشاد و دهم رمضان سالروز وفات خدیجه کبری(س) است که ویژگی مشترک این دو بانوی بزرگوار در این است که  هر دو اهل خیر بودند، حضرت خدیجه(س) مال کثیری را داد و کوثر(حضرت زهرا(س)) را از خداوند گرفت و بانو گوهرشاد نیز موقوفه ای در جوار ثامن الحجج بنا نهاد.

وی ترویج فرهنگ وقف و بزرگداشت بانو گوهرشاد را از اهداف برگزاری این مراسم بیان و اظهار کرد: انسان با مرگ دیگر نمی تواند از دنیا چیزی با خود ببرد اما می تواند با وقف اموال خود توشه ای برای آخرت خود فراهم کند که بانو گوهرشاد چنین کرد./864//202/خ

 

امیر خاکراه
ارسال نظرات