۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۶۰۶۷۲۳
آیت الله سید احمد علم الهدی:

اسلام تنها مکتبی است که از حقوق انسانی زن دفاع می کند

اسلام تنها مکتبی است که از حقوق انسانی زن دفاع می کند
امام جمعه مشهدگفت:در بینش لاییک در دفاع از حقوق زن،حقوق مادی یا ولنگاری هایی تحت عنوان آزادی یا یکسان سازی زن و مرد مطرح می شود در حالی که هیچ کدام دفاع از حقوق زن نیست.

آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در مراسم بزرگداشت بانو‌گوهرشاد که شب گذشته در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، گفت: در چند گذشته بانویی در عرصه علم دوستی، فرهنگ دوستی و هنرپروری منشأ پیدایش یک مسجد بزرگ در کنار عتبه مقدس ثامن الحجج(ع) شده و اموالی را وقف کرده است.

وی با مقایسه دیدگاه اسلام و غیراسلام نسبت به حقوق زن، گفت: امروز مسأله حقوق زن در اندیشه های مختلف دنیا مطرح است که در اندیشه و بینش لاییک از حقوق انسانی زن دفاع نمی شود بلکه  یا حقوق مادی یا ولنگاری هایی که تحت عنوان آزادی مطرح می شود و یا در دفاع از حقوق زن در یکسان سازی زن و مرد برآمده اند در حالی که هیچ کدام دفاع از حقوق زن نیست و فقط اسلام است که از حقوق انسانی زن دفاع می کند.

آیت الله علم الهدی افزود:  امروز در دنیای لاییک توجه به استعدادهای زن در عرصه علم و هنر و نیز نخبگی در سیاست و مدیریت اجتماعی برای دفاع از حقوق انسانی زن مطرح نیست و اسلام تنها مکتب است که در تعالیم و معارفش حقوق انسانی زن را مورد توجه قرار داده است و دارای شخصیت های برجسته مانند حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) در حوزه های مختلف فردی، اجتماعی و سیاسی است.

امام جمعه مشهد تحول سازی در عرصه فرهنگی و اجتماعی را از ویژگی برجسته حضرت زهرا و حضرت زینب(س) دانست و گفت: عظمت حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) در ابقای دین به عنوان نماد برجسته زن در اسلام تنها در شجاعت، وفاداری، تحمل و مقاومت نیست اگر چه در این ها هم برجسته بودند اما قدرت تحول سازی از ویژگی برجسته این بانوان بزرگوار عالم است.

وی با اشاره به حرکت تحول ساز حضرت زهرا(س)، ابراز کرد: در مقطعی که جریان سیاسی، جامعه را در شیب پرت شدن از اسلام قرار داده بود، حضرت زهرا(س) در خلاف این جریان و اندیشه سیاسی ایستاد، جامعه را از جدایی اسلام نجات داد، اساس دین و مبنای فکری اسلامی در حوزه سیاست را در جایگاه خود حفظ کرد و در یک واژه تحول ساز بود.

آیت الله علم الهدی به تحول سازی حضرت زینب(س) نیز اشاره کرد و گفت: ‌در جریان اثر بخشی حضرت زینب(س) نیز در مقاومت و صبر در برابر جرائمی که دشمنان اهل بیت(ع) مرتکب شدند، این خانم بی نظیر ایجاد تحول در بینش انسان ها کرده و دید افراد را متحول کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: چهل سال بنی امیه شام را در محدوده فکری ویژه هدایت کرد اما با حضور اهل بیت(ع)،  این مسیر با حرکت زینب(س) متحول شد.

وی خاطرنشان کرد: این تحول سازی مخصوص مکتب اسلام و قرآن است و چنین نمادهایی مانند حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) در غیر مکتب اسلام وجود ندارد.

آیت الله علم الهدی در ادامه عظمت بانو گوهرشاد را در تحول سازی فکری، فرهنگی و سیاسی بیان و اظهار کرد:  عظمت این بانوی بزرگوار در بنیان مسجد اعظم جهان اسلام یا خیرات با اهمیت وی نیست بلکه عظمت عمده وی ایجاد تحول در اندیشه نظام سیاسی سلطه تیموری بود که این جریان آدم کش را مبدل به جریان فرهنگی علم دوست کرده که در توسعه فرهنگی و علم وارد شد.

امام جمعه مشهد با اشاره به زندگینامه بانو گوهرشاد، گفت: بانو گوهرشاد دختر غیاث‌الدین تَرخان از نزدیکان امیر تیمور بود و نیز همسر شاهرخ میرزا پسر بزرگ امیر تیمور بود، وی به خاطر عقل فوق العاده و‌کمال فکری مورد مشورت امیر تیمور قرار داشت و بعد از به حکومت رسیدن همسرش، حکومت به حکومتی فعال در توسعه فرهنگی و کارهای خدماتی تبدیل شد و این بانوی بزرگوار در کنار کارهای فرهنگی موقوفات بسیاری برای ایجاد کارهای خدماتی وقف کرد.

وی با بیان این که بانو گوهرشاد محب اهل بیت(ع) بود، ابراز کرد: بانو گوهرشاد با وجود این که با شیعه گری خود را بروز نمی داد اما نسبت به اهل بیت(ع) علاقه مخصوص داشت و مسجد گوهر شاد را در جوار بارگاه امام رضا(ع) ساخت و حرمت خاصی نیز برای سادات قائل بود./864//202/خ

امیر خاکراه
ارسال نظرات