۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۰۶۷۲۶
آیت الله سیدان:

مسأله امامت امری وحیانی است

مسأله امامت امری وحیانی است
استاد حوزه علمیه با بیان این که مسأله امامت و رسالت به اکتساب دنیا نیست، گفت: امام باید از همه زاهد تر بوده، اعلم و معصوم باشد که شناخت چنین شخصیتی در انحصار ذات حق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه امروز در کلاس درس اخلاق در مدرسه آیت الله خویی با اشاره به مسأله امامت با توجه به آیات و روایات، گفت: مسأله امامت از مقوله رسالت است و در ارتباط با سعی این عالم نیست که با تلاش به دست آید.

وی اظهار کرد: بسیاری از کمالات با سعی و تلاش انسان ها در این عالم حاصل می شود و اکتسابی است و با توجه به استعدادهایی که خداوند به انسان عنایت کرده است در نتیجه سعی و تلاش به آن کمالات دست پیدا می کند اما برخی از کمالات مانند امامت و رسالت به اکتساب دنیا نیست.

آیت الله سیدان با بیان این که خداوند مسأله امامت را تعیین کرده است، ابراز کرد: قرآن تبیان کل شی است و خداوند در قرآن می فرماید:« ما دین را به وسیله پیامبر تکمیل کرده ایم.» بنابراین امامت که از مهمترین مسائل در دین است، امکان ندارد که تعیین نشده باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: امام رضا(ع) فرمودند:« پیامبر(ص) دین را تکمیل کرده و از این عالم رفته اند و از مهمترین مسأله محوری دین خلافت است حال با وجود این که از همه حلال و حرام ها؛  مسائل فردی، اخلاقی و جمعی و حفظ آن چه آثار رسالت است، سخن گفته است، چگونه ممکن است وقتی همه مسائل بر مسأله خلافت می چرخد از چنین مسأله مهمی سخن نگفته باشد.»

وی با اشاره به اهمیت مسأله خلافت، گفت: بعد از رحلت پیامبر(ص) و قبل از غسل ایشان مردم خواستند که خلیفه را تعییین کنند که نشان از اهمیت مسأله خلافت داشت حال با چنین اهمیتی معقول نیست که امام تعیین نشده باشد و پیامبر(ص) از وصی و امام پس از خود سخن نگفته باشد.

آیت الله سیدان با اشاره به ویژگی های امام، تصریح کرد: امام باید از همه زاهد تر بوده، اعلم و معصوم باشد که شناخت چنین شخصیتی در انحصار ذات حق است بنابراین خدا امام را تعیین کرده و به وسیله حضرت محمد(ع) ارسال کرده است.

استاد حوزه علمیه در ادامه با تأکید به پیروی از سیره و روش پیامبران و امامان معصوم، گفت: باید در مسیر حوزه و دیگر مسیرهای زندگی توجه کنیم که هر چه را می شنویم و به کار می بریم با سیره و روش این امامان معصوم تطبیق کند چون به حقیقت چنین شخصیت هایی  مغز حق را می گویند و هیچ اشتباهی در گفتارشان نیست و آن چه از اهل بیت(ع) رسیده کاملا معقول و حساب شده است./864//202/خ

 

امیر خاکراه
ارسال نظرات