۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۶۰۶۷۵۸
سفیر ونزوئلا:

تحریم‌های آمریکا مانع درمان کودکان نیازمند پیوند مغز استخوان شد

تحریم‌های آمریکا مانع درمان کودکان نیازمند پیوند مغز استخوان شد
نشست خبری سفیر «کاراکاس» در تهران با عنوان «ترامپ از ونزوئلا دست بردار»، صبح چهارشنبه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، ژنرال «کارلوس آکالا کوردونس» سفیر کشور ونزوئلا در ایران طی نشستی خبری با محوریت تحریم‌های آمریکا علیه این کشور و با عنوان «ترامپ از ونزوئلا دست بردار»، به اقدامات منفی دولت آمریکا برضد این کشور اشاره کرده و آنها را محکوم کرد.

کوردونس در تشریح تحریم‌های آمریکا علیه «کاراکاس» گفت افراد سرشناسی در کشورش مورد تحریم یک جانبه آمریکا قرار گرفته‌اند که از بین آن‌ها می‌توان رئیس مجلس موسسان، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور و همسرش، ریاست و دوازده عضو دادگاه عالی عدالت کشور و مقامات شورای انتخابات را نام برد. همچنین بانک مرکزی، نفت و موسسات مالی و اعتباری ونزوئلا مورد تحریم یک‌جانبه قرار گرفته‌اند.

او گفت: «آمریکا از سال ۲۰۰۸ ونزوئلا را مورد مداخله قرار داده‌ و به‌دنبال اهدافی استراتژیک در ونزوئلا است. هدف اصلی آن‌ها نابودی جمهوری بولیواری ونزوئلا به ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو است تا بتوانند کنترل سیاسی ونزوئلا را به‌دست گرفته و سیاست‌های اقتصادی فعلی ما را تغییر داده و به نفع منافع خود برگردانند. هدف دیگر آن‌ها، در دست گرفتن منابع استراتژیک ونزوئلا مانند معادن و منابع نفتی و طلا و آلومینیوم است. اما تا کنون نگذاشته‌ایم در تحقق اهدافشان موفق باشند».

کوردونس تأکید کرد: «جمهوری بولیواری ونزوئلا تا این لحظه تحت کنترل رئیس‌جمهور با لیاقت و قانونی این کشور، نیکلاس مادورو است و همچنان خواهد بود. ما توانسته‌ایم جلوی تحرکات مداخله‌جویانه کاخ سفید و پنتاگون را بگیریم. البته در این ایستادگی و پیروزی که تا این لحظه علیه سیاست‌های آمریکا داشتیم، کشورهای دوست مانند جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و ترکیه و کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد نقش داشته‌اند».

وی با اشاره به این‌که تحریم‌ها و اقدامات مداخله‌جویانه توانسته‌اند تا حدی بر پیشرفت اقتصادی ونزوئلا تأثیر منفی داشته باشند، لیستی از مدارکی که وزارت امور خارجه آمریکا درخصوص تحریم‌های ونزوئلا منتشر کرده بود افشا کرد. او در این‌باره توضیح داد: «این وزارت‌خانه مدارک برنامه‌ریزی برای مداخله در ونزوئلا را پس از مدتی از روی سایت خود حذف کرد ولی ما آن‌ها را در اختیار داریم. آن‌ها خوان گوایدو رئیس‌مجلس‌ملی را که خود را رئیس‌جمهور خودخوانده می‌داند و قوانین اساسی را به رسمیت نمی شناسد، به‌عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌شناسند. یک مورد مهم در این مدارک شامل اعمال فشار به دولت قانونی ونزوئلا و انحراف میل و اراده مردم به سمت مخالفت با دولت بود. مورد بعدی این‌که ترامپ بر این تأکید داشت که تمام این اقدامات ادامه پیدا کند و متوقف نشود. اقداماتی که کاملاً مداخله‌جویانه هستند. دولت آمریکا با عوام‌فریبی و دست‌کاری شرایط موجود، اوضاع را طوری جلوه می‌دهد که دولت مادورو ناکارامد است».

وی افزود: «عملاً دولت آمریکا در حال دزدی و غارت اموال ونزوئلا از جمله دارایی‌های شرکت نفت است.  بانک بریتانیا رقم یک میلیارد و سیصد میلیون دلار دارایی دولت ونزوئلا را مسدود کرد. این مبلغی بود که قرار بود برای تأمین موادغذایی و دارو صرف شود».

کوردونس فهرستی از بانک‌های آمریکایی و اروپایی را ارائه کرد که دارایی‌های دولت ونزوئلا به مبلغ کلی ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را مصادره کرده‌اند. به گفته او، این مبالغ باید صرف موادغذایی، تجهیزات پزشکی و دارو و صنایع سنگین می‌شد.

وی به مواردی از اختلالات ایجاد شده در ونزوئلا در پی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و متحدانش اشاره کرد. وی گفت: «درخصوص پیوند مغز استخوان کودکانی بودند که نیاز به عمل جراحی در ایتالیا داشتند اما به‌خاطر اقدامات آمریکا این اتفاق نیفتاد و این کودکان جان خود را از دست دادند».

 


سفیر ونزوئلا در تهران در حال توضیح صدمات ناشی از تحریم‌های آمریکا بر مردم ونزوئلا

 

او در واکنش به سخنان روز گذشته «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در روسیه گفت: «پامپئو از دولت روسیه می‌خواد از دخالت در ونزوئلا دست بکشد و از گوایدو حمایت کند زیرا آمریکا می‌خواهد کنترلش را بر روی حیاط خلوتی که قبلاً درنظر داشته بازگرداند. این حیاط خلوت از مکزیک تا آمریکای مرکزی و جنوبی و در نهایت پاتاگونیای آرژانتین را دربر می‌گیرد. کشورهایی مانند جمهوری کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی و جمهوری بولیواری ونزوئلا جلوی این هدف ایستاده‌اند».

کوردونس در پایان سخنرانی خود گفت: «مطمئن هستیم که ملت ونزوئلا به مبارزه علیه امپریالیسم ادامه می‌دهد و با حفظ مقاومت بر تمام مشکلات خود پیروز خواهد شد. برای همین از شما دعوت کردیم مارا در این کمپین با نام "ترامپ از ونزوئلا دست بردار" همراهی کنید».


کوردونس، سفیر ونزوئلا در تهران، در جمع خبرنگاران

 

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص وفاداری ارتش این کشور به نیکلاس مادورو گفت: «ارتش ونزوئلا کاملاً انقلابی است. آمریکا نه فقط دولت ونزوئلا بلکه کل ملت را تحت فشار گذاشته است. ارتش جمهوری بولیواری ونزوئلا بدون شک و تردیدی "چاوزی" هستند و کاملاً بر اساس بندهای قانون اساسی عمل می‌کنند. قانون اساسی که نظامیان هم در نظرسنجی تصویب آن رأی دادند. نیروهای مسلح ونزوئلا از دل مردم آمده‌اند و اتحاد میان آن‌ها توسط هوگو چاوز جاویدان پایه‌گذاری شده است. وفاداران جاوید هستند و خائنین هرگز. این شعار برگرفته از قانون اساسی ما است. البته تعداد کمی از افسران به‌خاطر پول خیانت کردند. آن‌ها با فریب زیردستان و سربازان خود در تاریخ ۳۰ آوریل قصد کودتا به رهبری گوایدو را داشتند ولی شکست خوردند. خوان گوایدو عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکا است. او هیچ ارزشی در کشور ندارد و حتی رئیس مجلس ملی هم نیست زیرا این مجلس به دست مخالفان دولت افتاده است. گوایدو هم مانند سایر خائنین به‌دنبال قدرت است. این دسته افراد ۲۰ سال است به‌نفع آمریکا تلاش می‌کنند ولی هیچ‌گاه موفق نشدند».

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل ارتش اجاره‌ای در کلمبیا برضد دولت ونزوئلا گفت: «اختلاف میان روسای‌جمهور مختلف کلمبیا و ونزوئلا به سال ۱۸۱۲ و انقلاب بولیواری کشور ما برمی‌گردد. آن‌ها با استقلال ونزوئلا مشکل داشتند. آقای "سانتاندر" می‌خواست مانع جنبش "سیمون بولیوار" شود. رهبران کلمبیا همواره بزدلانه رفتار کرده‌اند. جامعه کلمبیا در حال حاضر مشکلات فراوانی دارد ولی ما در آن‌ها دخالت نکرده و به مردم کلمبیا احترام می‌گذاریم. توصیه می‌کنیم رئیس‌جمهور کلمبیا وقتش را صرف مشکلات کشور خودش کند. کلمبیا به‌دنبال ایجاد جنگ‌های نامنظم در مرزهای مشترک با ما است ولی ما آمادگی کامل برای مقابله را داریم».

منبع: فارس
ارسال نظرات