۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۶۰۶۷۵۹
نشنال اینترست:

بولتون در آستانه اخراج است

بولتون در آستانه اخراج است
نشریه «نشنال اینترست» مدعی شده است که زیاده‌روی بولتون در تلاش برای تغییر حکومت در کشورهای مختلف، به نارضایتی ترامپ از او منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشریه «نشنال اینترست» روز چهارشنبه در گزارشی درباره اختلاف نظر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد سیاست خارجی، نوشته است که این سیاستمدار جنگ‌طلب در آستانه ترک دولت ترامپ قرار گرفته است.

این نشریه به نقل از یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا نوشته است که بولتون در تلاش برای تغییر حکومت در ایران، ونزوئلا و کره شمالی زیاده‌روی کرده و به همین دلیل «شنیده‌ام که ترامپ می‌خواهد او برود.»

با این وجود، بولتون همچنان به تلاش برای اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران ادامه می‌دهد و ترامپ هم به رسانه‌ها گفته رابطه خوبی با بولتون دارد. ترامپ این هفته در پاسخ به خبرنگاران، در مورد بولتون گفت: «او دیدگاه‌های محکمی دارد، اما مشکلی نیست. من عملا او را آرام می‌کنیم، که فوق‌العاده است. منم که او را آرام می‌کنم. مشکلی نیست. من آدم‌های مختلفی دارم. جان بولتون را دارم و افراد دیگری که کمی آرام‌خوتر از او هستند. من جان را دوست دارم.»

اما به نوشته نشنال اینترست، این اظهارات ترامپ نتوانسته گمانه‌زنی‌ها در واشنگتن و دیگر پایتخت‌ها مبنی بر وجود اختلاف نظر میان ترامپ را کاهش دهد. این اختلاف تنها به ترامپ و بولتون محدود نیست و آنطور که یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا می‌گوید بولتون و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا هم «مدام دارند با هم می‌جنگند.»

بنا بر این گزارش، هرچند پامپئو فردی از جناح محافظه‌کار است و به منزوی کردن ایران علاقه دارد، اما او هم از بروز یک درگیری نظامی که ممکن است کل غرب آسیا را درگیر کند، نگران است. وی همچنین تلاش می‌کند اعتبار خود را در چشم کارکنان قدیمی وزارت خارجه آمریکا حفظ کند. در مقابل، یک مقام وزارت خارجه آمریکا بولتون را یک «آتش‌افروز» خطاب کرده است.

نشنال اینترست با اشاره به مصاحبه‌های اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نوشته است که حتی طرف‌های خارجی هم تلاش می‌کنند از این اختلافات بهره بگیرند. ظریف اخیرا گفته است که «تیم ب» متشکل از بولتون، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی می‌خواهد ترامپ را به جنگ بکشاند.

همزمان «کالین کال» و «جان وولفستال» از مقام‌های دولت سابق آمریکا در نشریه «لس آنجلس تایمز» یادداشتی با این عنوان نوشته‌اند: «این جهان جان بولتون است که ترامپ در آن زندگی می‌کند.»

«داگلاس مک‌گرگور» که از او با عنوان یکی از گزینه‌های جایگزینی بولتون یاد شده هم در نشریه «اسپکتیتور» نوشته است: «مسئله، جان بولتون است... مشاور امنیت ملی ترامپ دارد خطرناک می‌شود... به خصوص از منظر دیدگاه‌های رییس‌جمهور.»

در پایان گزارش نشنال اینترست آمده است: «آیا این فشارها نتیجه خواهد داد؟ دو چیز قطعی است: اینکه این رییس‌جمهور از اینکه حتی تصور شود کس دیگری اختیارش را به دست گرفته متفر است... و اینکه تا زمانی که بولتون در قدرت باشد، به دمیدن در آتش ادامه می‌دهد.»

ارسال نظرات