۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۶۰۶۸۵۰
آیت الله اعرافی:

جای پژوهش های میدانی در حوزه خالی است | آماده تعامل با سازمان تبلیغات هستیم

جای پژوهش های میدانی در حوزه خالی است | آماده تعامل با سازمان تبلیغات هستیم
آیت الله اعرافی با این که آماده همکاری بی هیچ قید و شرطی با سازمان تبلیغات اسلامی هستیم، تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی را از حوزه علمیه می دانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در آیین تودیع و معارفه رییس پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) که امروز در سالن همایش های این پژوهشگاه برگزار شد، با تسلیت وفات حضرت خدیجه کبری و تقدیر از فعالیت های حجت الاسلام والمسلمین قمی در زمینه تحول در سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برخی از فعالیت های پژوهشکده باقرالعلوم(ع) توانسته خلأهای موجود را پر کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که حضرت خدیجه حق بزرگی نسبت جامعه اسلامی دارد، اظهار کرد: خدیجه کبری دارای درک راهبردی معطوف به آینده بود و از زمان خود جلوتر حرکت می کرد؛ عصر بعثت پیامبراکرم(ع)، ویژه است زیرا عصر دوران حاکمیت جریان های شرک آلود برعالم است به گونه ای که خانه توحید را به جایگاه شرکت و بت پرستی تبدیل کرده است و بعثت پیامبراکرم(ص) خط بطلانی بر روند حاکمیت طاغوت به شمار می رود.

وی ادامه داد: زمانی که سیطره یک فرهنگ به قدری قوی و عمیق شود که پایگاه توحید را به شرک تبدیل می کند به صورت طبیعی انسان ها نیز با آن موج حرکت می کنند و انسان هایی که دارای درک بالاتری باشند و بتوانند فراتر از جریان حاکم حرکت و آینده را نیز پیش بینی کنند بسیار کم هستند و چنین موردی نیازمند جهان شناسی دقیق است که حضرت خدیجه کبری دارای چنین ویژگی بوده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اضافه کرد: خدیجه کبری فردی نبود که با شنیدن قصه ها به سمت پیامبراکرم(ص) حرکت کند؛ بلکه شواهد تاریخی نشان می دهد دارای شخصیتی بی نظیر و دارای حدس های قوی بوده است که نشانه های موجود نیز به ایشان کمک می کرده است؛ بنابراین خدیجه بانوی راهبردی و مجهز به نگاه تاریخی عمیق بوده است که چنین انسان های محدود هستند.

وی با بیان این که حضرت خدیجه در صحنه عمل نیز حضور داشته است، گفت: برخی افراد گرچه از ویژگی نخست برخوردار بوده اما در صحنه عمل حضور پیدا نمی کنند اما حضرت خدیجه در هیچ زمانی از صحنه عمل فاصله نگرفته است؛ خدیجه کبری به دلایل فراوانی بسیار غریب و مظلوم است چنانچه این که حضرت خدیجه طعم پیروزی را نکشید در حالی که همه هستی و ثروت خود را در راه اسلام فدا کرد و تمام مقاومت را انجام داده است و فقط رنج های پایه ریزی اسلام را دیده است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: شعاع تبلیغات حاکم اموی در زمینه همسران پیامبراکرم(ص) نگذاشته است حضرت خدیجه در تاریخ جایگاه اصلی خود را به دست آورد؛ البته خداوند مزد این حرکت را داده است به گونه ای که تمام راه های امامت و ولایت به خدیجه کبری متنهی می شود و همه میراث امامت در او اجتماع پیدا می کند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که تبلیغ در همه زمان ها و امروز بیش از هر زمان دیگری پیوند ناگسستنی با پژوهش دارد، گفت: متأسفانه امروزه به چنین مسأله نگاه کمتر توجه داریم؛ این که گفته می شود پیش از هرکاری باید پژوهش انجام داد تا نتیجه مناسب دهد؛ سخن صحیحی است اما اگر در تبلیغ می خواهیم به مهندسی افکار عمومی بپردازیم که این مهندسی و حرکت مردم به سمت اهداف، کار بسیار مهم و پیچیده ای است که بدون تحقق میسر نمی شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: تبلیغ نیازمند کارهای راهبردی و میدانی است و سامانه جدیدتری را نیز می طلبد؛ به عنوان مثال در جامعه مشاهده می شود طلاق افزایش پیدا کرده است و شاید عوامل آن به صورت ظاهری مشخص باشد اما باید با تحقیق عوامل طلاق به صورت دقیق مشخص شوند.

وی با تصریح بر این که پایه تحقیقات میدانی در حوزه علمیه محکم نیست، اظهارکرد: در گذشته برای یک مشکل اجتماعی حدس هایی زده می شد اما زمانی که تحقیق میدانی صورت گرفت مشاهده شد تمامی این حدس ها اشتباه بوده است؛ در حوزه علمیه نیز در زمینه دلیل تحصیل برخی طلاب در دانشگاه عواملی مطرح شد که پس از انجام تحقیقات میدانی آن عوامل تغییر کرد بنابراین در مجموعه نهادی های حوزوی و پژوهشی باید تحقیقات میدانی و پژوهش های کاربردی منطبق با واقعیت های اجتماعی را جدی گرفت.

آیت الله اعرافی ادامه داد: در زمینه ادبیات در سه شاخه نوشتاری، گفتاری و هنری در نهادهای حوزوی و فرهنگی که سازمان تبلیغات را نیز نهادی حوزوی می دانیم، نیازمند نوآوری مستمر هستیم به گونه ای که نباید در یک نقطه توقف صورت گیرد.

وی بازشناسی ادبیات دینی، فرهنگی و حوزوی و تلاش برای خلاقیت در سبک های جدید متناسب با نیازهای جامعه را وظیفه حوزه علمیه دانست و گفت: البته چنین وظیفه ای بر دوش ما مسؤولان نیز قرار دارد و تلاش هایی در این زمینه در حوزه علمیه صورت گرفته اما نیازمند توجه بیشتر است؛ امروزه حس می شود نمی توانیم همپای ادبیات های دیگر حرکت کنیم و نوآوری داشته باشیم.

وی با تصریح بر اینکه در تولید محتوای متناسب با نیارهای روز کم کار شده است، اظهارکرد: باید هر ساله تلاش کرد محتوای جدید ایجاد کنیم زیرا تنوع محتوا بسیار ضرورت دارد و بخشی از تحولاتی که در حوزه های دانشی صورت می گیرد نتیجه دانش های نو متناسب با نیازهای جامعه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه بدون هیچ قید و شرطی آماده همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی هستیم./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
خبرنگار
Iran, Islamic Republic of
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
در تنظیم خبر از ظرفیت میان تیتر استفاده نمایید.
0
0