۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۰۶۸۵۳
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

امر به معروف و نهی از منکر در جامعه احیا شود + فیلم

امر به معروف و نهی از منکر در جامعه احیا شود + فیلم
استاد حوزه علمیه قم احیای امر به معروف و نهی از منکر را موجب اقامه دیگر فرایض عنوان کرد و گفت: ترک این دو فریضه موجب آسیب های فردی و اجتماعی می‌ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) با اشاره به توصیه امیرمؤمنان(ع) در نامه 31 نهج البلاغه مبنی بر لزوم امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات جمعی و پر اهمیت در دین اسلام محسوب می‌ شود.

وی افزود: انسان گاهی در قرآن کریم اهل امر به معروف و نهی از منکر را ستوده و از آنها تعریف کرده است و گاهی نیز دستور داده است که «ولتکن منکم امة.....» یعنی باید در جامعه این دو فریضه را اجرا کنید، چراکه اگر امر به معروف ونهی از منکر در جامعه ای احیا شد امور و فرایض دیگر دینی نیز احیا می‌ شود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: متأسفانه این امر در جامعه خیلی کمرنگ است، امام باقر(ع) می‌ فرماید: «امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه است که به واسطه آنها سایر واجبات قیام پیدا می‌ کنند»؛ اگر در جامعه امر به معروف باشد نماز اقامه می‌ شود و اگر نهی از منکر احیا شد بی حجابی و بی عفتی و فساد کمرنگ می‌ شود.

وی با اشاره به این که بی توجهی به این دو فریضه موجب آسیب های زیادی می‌ شود، گفت: در روایت دارد در جامعه ای که این دو فریضه نباشد انسان های خوب و متدین دعا می‌ کنند ولی هرگز مستجاب نمی شود؛ این دو امر باید در جامعه احیاء شود تا بتوانیم از برکات آن بهره گرفته و خطرات متوجه جامعه را کم کنیم.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: الان انسان در جامعه احساس می‌ کند که کم کم قبح گناه و معصیت از بین رفته است تا جایی که برخی علنا روزه خواری می‌ کنند یا خانمی علنا حجاب خود را رعایت نمی کند ولی کسی اعتراضی نمی کند، اصلا گویا غیبت و دروغ و امثال آن در جامعه رایج شده است.

وی بیان داشت: این دو فریضه الهی بسیار مهم است و ترک آن باعث می‌ شود که هم آسیب فردی و اجتماعی را شاهد باشیم، پدر و مادر در خانه چه مقدار به این واجب عمل می‌ کنند؟ چقدر والدین به حجاب فرزندان خود سفارش می‌ کنند؟ وقتی در فضای بزرگتری مثل جامعه می‌ آییم حقیقتا این واجب کمرنگ است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با اشاره به مراتب امر به معروف و نهی از منکر گفت: یک مرتبه معروف این است که انسان قلبا از کار خیر خوشش بیاید و در مرحله بعد لساناً و عملا دیگران را به کار خیر دعوت کند و منکر هم همین طور است که مرحله انکار قلبی، نهی لسانی و نهی عملی را در خود جای داده است، از این رو امیرالمؤمنین(ع) در این نامه فرمود: «با دست و زبان و قلب امر به معروف و نهی از منکر کن».

وی ابراز داشت: انسان در مسیر امر به معروف و نهی از منکر گاهی دچار سختی ها و ملامت هایی می‌ شود از این رو حضرت در این نامه می‌ فرماید: «در این مسیر هیچگاه از ملامت ها و سرزنش های دیگران نگرانی نداشته باش».

کارشناس رسانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت سالروز رحلت حضرت خدیجه کبری(س) بیان داشت: ایشان اولین و آخرین همسرشان پیامبر بود و اولاد پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز منحصر به ایشان است که یک دختر و دو پسر بوده اند یا چهار دختر به استثنای یک پسر به نام ابراهیم که از یکی دیگر از همسران پیامبر به نام ماریه بود و در سن دو سالگی از دنیا رفت.

وی با تأکید بر این که توصیفات زیادی از سوی پیامبر گرامی اسلام(ص) در مورد این بانوی مکرمه وارد شده است، گفت: رسول اسلام فرمودند: «در شب معراج جبرئیل به پیامبر فرمود که از جانب من و خدا به خدیجه سلام برسان»؛ چهار زن در دنیا سرآمد زنان عالم هستند، مریم، آسیه و حضرت فاطمه(س) و حضرت خدیجه(س)./1330/ج

تعداد بازدید : 4
ارسال نظرات