۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۰۶۸۸۸

حکم زکات فطره جنین مطابق با فقه اهل سنت

حکم زکات فطره جنین مطابق با فقه اهل سنت
الازهر مصر پرداخت زکات فطره برای جنین را واجب ندانسته و تاکید کرد که فتوای وجوب در مسأله زکات فطره جنین مخالف با اجماع فقهای اهل سنت است.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، شیخ احمد رأفت عضو مرکز فتوای الازهر در پاسخ به استفتائی، احکام و شرایط وجوب پرداخت زکات فطریه جنین را تشریح کرد.

شیخ رأفت تاکید کرد که مطابق با مذهب جمهور فقها، یکی از شرایط وجوب زکات فطره زنده بودن فردی است که زکات از جانب وی پرداخت می‌شود بنابراین زکات فطره برای جنین واجب نیست زیرا موضوع آن مرتفع است.

وی افزود: اگر جنین پیش از غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان به دنیا بیاید، مطابق با نظر مشهور فقها باید زکات فطره پرداخت شود اما مطابق با فقه حنفی، وجوب زکات فطره جنین شامل کودکانی می‌شود که پیش از طلوع فجر روز عید به دنیا بیایند.

عضو هیأت فتوای الازهر با رد نظر برخی فقهای ظاهریه در وجوب پرداخت زکات فطره جنین به نحو مطلق خاطر نشان کرد: نظر مشهور فقهای حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی آن است که اصل اولیه در جنین عدم وجوب زکات فطره است از این رو نظر فقهای ظاهریه مخالف با اجماع بوده و صحیح نیست.

شیخ رأفت در پایان تاکید کرد که پرداخت زکات فطره برای جنین هرچند واجب نیست اما اگر در حکم صدقه از سوی کودک باشد، ضامن صحت و سلامت جنین بوده و فرد در پیش خداوند مأجور است./981/ب

محمد رایجی
ارسال نظرات