۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۰۶۹۳۹
حجت الاسلام علوی تهرانی:

حضرت خدیجه در عصر جاهلی پایه گذار مضاربه و کسب درآمد سالم بود

حضرت خدیجه در عصر جاهلی پایه گذار مضاربه و کسب درآمد سالم بود
استاد حوزه علمیه گفت: حضرت خدیجه(س) در عصر جاهلی که همه به تجارت ربوی و نزول خواری اشتغال داشتند مضاربه و کسب درآمد سالم را پایه گذاری کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی رییس بنیاد فارس المومنین، در سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق مسجد حضرت امیر(ع)، گفت: پیامبراکرم(ص) بعد از رحلت حضرت خدیجه(س) هرگاه می خواستند به کسی هدیه بدهند ابتدا به دوستداران حضرت خدیجه(س) هدیه می دادند ایشان با این کار می خواستند از فداکاری‌های آن حضرت سپاسگزاری کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم تا روز قیامت مدیون حضرت خدیجه(س) هستند، ادامه داد: پیامبراکرم(ص) فرمودند دین با فداکاری و جهاد جانی امیرمومنان علی(ع) و گذشت و جهاد مالی حضرت خدیجه(س) برپا شد؛ از این رو مومنان دینداری خودشان را مدیون حضرت خدیجه(س) هستند.

حجت الاسلام علوی تهرانی در خصوص مهمترین ویژگی جامعه جاهلی عرب، بیان داشت: در آن دوران اگر به پدری خبر می رسید که فرزندش دختر است از شدت غضب و ناراحتی سیاه می شد و نمی توانست ننگ دختر دار شدن را تحمل کند و آن نوزاد دختر را زنده به گور می کرد؛ اما در همین جامعه تبار حضرت خدیجه(س) نه تنها اهل این کار نبودند بلکه در نامگذاری ایشان به فضائل توجه داشتند و نام حضرت را خدیجه یعنی دور شده از ناپسندی نامیدند.

استاد حوزه علمیه درباره القاب حضرت خدیجه(س)، عنوان کرد: یکی از القاب وجود مبارک ایشان طاهره است چرا که ایشان بسیار پاکدامن بودند و از آلودگی ها اجتناب می کردند، همچنین حضرت با آن سن کمی که داشتند به سیدةالنساء قریش معروف بودند و دیگر لقب حضرت مبارکه بود که در سایر کتب آسمانی به آن اشاره به شده است.

وی با اشاره به سوره احزاب، گفت: خداوند در سوره احزاب خطاب به زنان رسول خاتم(ص) می فرماید شما مانند زنان دیگر نیستید؛ آن دسته از همسران حضرت که اهل ایمان بودند ام المومنین نام داشتند؛ در میان زنان اولین کسی که به پیامبراکرم(ص) ایمان آورد و با ولایت امام علی(ع) بیعت کرد حضرت خدیجه(س) بود.

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: این تصدیق و بیعت زمانی محقق شد که همه پیامبراکرم(ص) را انکار و تکذیب می کردند؛ متاسفانه جامعه امروز ما توجهی به جایگاه حضرت خدیجه(س) ندارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) برترین زنان بهشت است، اظهار داشت: طبق صریح روایات؛ بهشت مشتاق حضرت خدیجه(س) است، در طول تاریخ دو تهمت به حضرت زده شد که یکی از آنان مساله سن حضرت است و دیگری مربوط به دوشیزه بودن ایشان می شود که هر دو از ناحیه یک نفر صادر شده است.

وی افزود: در کتب اهل سنت سن ازدواج حضرت خدیجه(س) 25 سال نقل شده و هرگز تا قبل از پیامبراکرم(ص) با کسی ازدواج نکرده بودند؛ حضرت خدیجه(س) به خواستگاری پادشاه یمن جواب منفی دادند چون خودشان را در شأن او نمی دانستند پس چگونه ممکن است حضرت با یک انسان مجهول الهویه که نامی از او در تاریخ نیست ازدواج کرده باشند.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: مکه پایگاه نزول خواری و رباخواری بود اما تنها کسی که با مضاربه تجارت می کرد حضرت خدیجه(س) بودند، ایشان پایه گذار مضاربه و درآمد سالم بودند./813/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات