۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۰۶۹۴۴
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد:

برنامه ریزی ها و عملکرد مسؤولان متناسب با جنگ اقتصادی دشمن باشد

برنامه ریزی ها و عملکرد مسؤولان متناسب با جنگ اقتصادی دشمن باشد
امام جمعه موقت تهران از عدم تناسب عملکرد برخی مسؤولان با شرایط تحریم و جنگ اقتصادی انتقاد کرد و گفت: ایران به قدرت بزرگ اقتصادی آسیا تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با اشاره به آیات سوره مبارکه یوسف به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و شعار «رونق تولید» پرداخت و گفت: انسان باید در جامعه اسلامی جلوی حسادت های نفسانی خویش را بگیرد، زیرا اگر غیر از این باشد، بیان جامعه بر اثر حسادت ورزیدن ها از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به خدای متعال تقرب پیدا کرده و در مسیر هدایت قرار گیریم باید به احسان و اخلاص آراسته شویم، اظهار داشت: یکی از جلوه های احسان حضرت یوسف(ع) این بود که برادران خویش را پس از ظلم هایی که به ایشان روا داشتند، بخشیدند، بنابراین جامعه انقلابی باید به احسان و تعاون آراسته باشد تا بتواند پیشرفت کند؛ ما باید نیازهای مادی و معنوی اهل جامعه را بدانیم و به همدیگر احسان کنیم، زیرا جامعه ای که از احسان و تعاون و خدمت به مردم تهی باشد را نمی توان انقلابی نامید.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد بر ضرورت توجه افراد جامعه به مشکلات هموطنان خود تأکید و عنوان کرد: در روایات حتی به مسلمانان سفارش شده است که از کفار نیز دستگیری کنند، بنابراین روشن می شود که توجه به مسائل و مشکلات مؤمنان و مسلمانان به طریق اولی باید مورد توجه اهل ایمان قرار گیرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به صدق، امانتداری و پاکدامنی حضرت یوسف(ع) عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب در رسیدن به ساحت مقدس اخلاص، تقوا، خودسازی، علم و پاکدامنی حضرت یوسف(ع) را الگوی جوانان معرفی می کنند؛ با تهذیب نفس، تحصیل علم، خودسازی و روحیه جهادی می توان انسان انقلابی ساخت.

وی در ادامه بر ضرورت شایسته گزینی در عرصه های مدیریتی تأکید کرد و گفت: ملاک کار تقوا و عمل صالح است؛ مسؤولان و مدیران گزینشی کشور باید در تعیین وزرا، مسؤولان و مدیران بخش های مدیریتی مصاحبه ها و گزینش های اساسی صورت دهند، زیرا شایسته گزینی فلسفه امامت و نظام مبتنی بر حاکمیت فقیه عالم، عادل، مدیر و مدبر است؛ مردم بدانند که اگر کسی ذهنشان را خواند و یا از تفکراتشان خبر داد، با تقوا و صالح نیست، زیرا گاهی اینگونه کارها و سخنان صددرصد شیطانی است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: امروز همه ما به ویژه مسؤولان در نظر داشته باشند که نقد و انتقادها باید در نهایت ادب و احترام صورت گیرد؛ باید بدانیم که اگر به آداب اسلامی و اخلاق نیکو و کمال های نفسانی آراسته شویم، مورد عنایات ویژه الهی قرار خواهیم گرفت.

امام جمعه موقت تهران یکی از آسیب های بروکراسی را عدم تفویض اختیار دانست و گفت: آیت الله بهجت به حقیر فرمودند «هر کاری که دیگران بتوانند انجام دهند را درست انتخاب کرده و به دیگران بسپار و وقت خود را به کاری صرف کن که دیگری نمی تواند انجام دهد»؛ رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کرده اند که مسؤولان باید جوانان عالم، شجاع، انقلابی، با انگیزه و پرکار از میان جوانان کشور انتخاب کرده، اختیارات اداره کشور را به آنها تفویض و بر کارشان نظارت کنند؛ مسؤولان بدانند که اگر به کسی مسؤولیت سپردند باید بر عملکرد او نظارت داشته باشند و نسبت به رفتار مدیریتی اش پاسخگو باشند؛ بدون شک اگر اینگونه عمل کنیم به سرعت همانگونه که مشکلات دفاع مقدس حل شد، مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نیز حل می شود.

به گزارش رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با اشاره به مدیریت اقتصادی حضرت یوسف(ع) گفت: ایشان پس از مقام گرفتن در کشور مصر اقتصاد این کشور را به دست گرفتند، زیرا از امانتداری و دانش لازم برخوردار بودند، بنابراین اقتصاد دانش محور شعار قرآن کریم بوده و باید به آن توجه شود؛ یکی از شاخص ترین گزینه ها برای مدیران کشور در هر سطحی، دانش و علم است.

وی ادامه داد: این که سکان دار انقلاب اسلامی نزدیک به دو دهه بر مدیریت اقتصادی کشور با ادبیات و شعارهای مختلف تأکید دارند، به دلیل اهمیت اقتصاد است، زیرا اگر اقتصاد یک کشور قوی باشد، مسیر تحول و پیشرفت را طی خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انقلاب اسلامی در 4 دهه ای که از آن می گذرد علیرغم تحریم ها و مشکلاتی که داشته و دارد، در زمینه های اقتصادی گام های بلندی برداشته است، مطرح کرد: امروز زیرساخت های اقتصادی گسترده ای در کشور فراهم شده است؛ ما در حوزه اصلاح شاخص های اقتصادی مشکل داریم و باید به صورت جدی به آن بپردازیم.

وی با تأکید بر اینکه عملکرد برخی وزرا و مسؤولان متناسب با شرایط تحریم و جنگ اقتصادی نیست، افزود: گاهی مشاهده کرده ایم که برخی دولت ها وزرایی را انتخاب می کردند که گویا اصلاً توجیه نشده بود که برای چه مسؤولیتی انتخاب شده اند؛ امروز نباید هزینه های اضافی از سوی برخی مدیران که در عملکرد خود ضعف دارند بر کشور تحمیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه امروز باید از برنامه های اقتصادی حضرت یوسف(ع) در مصر مبنی بر تقویت کشاورزی و ذخیره منابع در 7 سال فراوانی و استفاده از ذخایر در 7 سال خشکسالی الگوبرداری کنیم، ابراز کرد: اگر ایران این مسیر را انتخاب کرده و در راستای آن قدم بردارد، به سرعت موفق می شوند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه وزارت جهاد کشاوری نقشه دقیق کشاورزی را باید برای جامعه کشاورز تعریف کند، گفت: باید تلاش کنیم در عرصه های کشاورزی به خودکفایی برسیم؛ امروز باید  پژوهشکده کشاورزی و پردیس دانشگاه تهران توجه شده و کشاورزی دانش بنیان ایجاد شود؛ پردیس دانشگاه تهران باید مورد توجه بیشتر  قرار گیرد، زیرا این پردیس نماد آموزش عالی کشور است.

وی با ابراز تأسف از اینکه تولید به فرهنگ ایران مبدل نشده است، ادامه داد: فرهنگ جامعه اسلامی باید تولید دانش بنیان باشد؛ امروز باید به دنبال تولید دانش بنیان و تولید مبتنی بر دانایی باشیم و سرمایه ها را به نقطه ای هدایت کنیم که سود بیشتر داشته باشد؛ باید منابع نایاب و کمیاب به حوزه هایی منتقل شود که بیشترین سود را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه ما نباید همه ذخایر و منابع نفتی و گازی کشور را استفاده کنیم، اظهار داشت: ما روزانه 800 میلیارد متر مکعب گاز تولید می کنیم و متأسفانه همه آن را نیز مصرف می کنیم و این در حالی است که دنیا با کمتر از یک سوم این رقم زندگی خود را اداره می کند، بنابراین ما نیز باید کم مصرف کرده و انرژی ها و منابع خود را ذخیره کنیم تا کشور به قطب اقتصادی تبدیل شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه جامعه با سختی کشیدن و کار و همت مضاعف به کمال می رسد، مطرح کرد: تولید حداکثری و مصرف حداقلی برنامه اقتصادی تراز اسلام است؛ امروز مشاهده می کنیم که کشورهای آمریکایی منطقه در فقر غوطه ورند و ایران اسلامی چون در مسیر صحیح گام برداشته روز به روز بر قدرت و اقتدار و عزتش افزوده می شود و بدون شک با یاری خداوند به قدرت اقتصادی بزرگ در آسیا تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز وزارت خزانه داری آمریکا و مقامات عالی رتبه آمریکایی نسبت به ظرفیت های ویژه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران اسلامی اذعان دارند، تصریح کرد: ایران با داشتن این ملت فهیم و رهبری عالم، شجاع و مقتدر یک استثنا است و می تواند همه مشکلات را حل کرده و بر غرب پیروز شود؛ انقلاب اسلامی با داشتن دولت های شجاع منطقه و جبهه مقاومت یک استثنا و قدرت رو به رشد بوده و توانسته راه را برای افزایش اقتدار قدرت اسلام و کاهش نفوذ آمریکا در منطقه هموار کند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در پایان از برخی سیاست های اقتصادی دولت و مجلس انتقاد کرد و یادآور شد: امروز مسائلی همچون نرخ سود بانکی، سیاست های پولی و مالی، سیاست بودجه ریزی، سیاست های اشتغال زایی، تورم، نرخ بیکاری، سیاست های ساختاری و ساختارهای مدیریت نفتی باید به صورت جدی اصلاح شوند؛ امروز که دشمن از طریق نفت کشور را تحت فشار گذاشته بهترین فرصت برای اصلاح درآمدهای نفتی است، بنابراین دولت و مجلس به هر میزان که بودجه کشور از وابستگی به نفت فاصله می گیرد، باید سعی کنند دیگر آن وابستگی بار دیگر ایجاد نشود و درآمدهای نفتی مازاد بر مبالغی که صرف بودجه می شود را به صندوق ذخیره ارزی واریز کنند./841/پ201/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات