۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۰۶۹۵۷
نگاهی به طنزنوشته قدما؛

افطار در سفارت بریتانیا

افطار در سفارت بریتانیا
آن‎کس که سحری را در منزل خود تناول کرده و روزه‎اش را در سفارت بریتانیا افطار می‌کند حکما روزه کله‌روباهی گرفته است.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا | هادی حمیدی

طنزیمات رمضانیه

شاید در روزگار ما بااین تورم و گرانی و خالی شدن سفره افطاری و سحری مردم از اطعمه و اشربه در خور، طنز گفتن و نوشتن از سر سیری و بی دردی به شمار آید، اما خوانندگان جان! مستحضرند که؛ این سیاهه با قصد قربت و با هدف نشاندن لبخند بر لبان همه روزه‎داران و روزه‎خواران محترم تایپ شده و حال راقم سطور و بی‌شماری از مردمان این کره خاکی این است که:

در خانه ما ز خوردنی چیزی نیست‌؛ ای روزه برو، ورنه تو را خواهم خورد؟!

اما چند طنز رمضانی جهت ادخال السرور فی قلب مومنین؛

۱- گویند کسى روزه نمى گرفت، ولى سحرى مى خورد، گفتند: تو که روزه نمى گیرى چرا سحرى مى خورى؟ گفت: نماز که نمى خوانم، روزه هم که نمى گیرم، آن قدر کافر نشدم که سحرى هم نخورم.

۲- گبرى مسلمان شد، اما روزه گرفتن برایش سنگین بود؛ لذا داخل سرداب منزلش شد و روزه‌ی خود را افطار کرد. فرزندش پرسید چه می‌کنی؟ گفت از ترس آبرو نان خویش در پستوی خانه می‌خورم و می‌ترسم...

۳- عبید زاکانی می‌گفت:شخصی را در پانزدهم ماه رمضان بگرفتند که تو روزه خورده‌ای گفت از رمضان چند روز گذشته است گفتند پانزده روز گفت چند روز مانده است گفتند پانزده روز! گفت من مسکین از این میان چه خورده باشم؟!

۴- نقل است معتضد خلیفه عباسی، از ابو محمد ندیم پرسید: مریضی که روزه نگرفته، آیا در روز ماه رمضان می‌تواند آمیزش کند؟ گفت: مریضی که بتواند آمیزش کند جایز نیست که روزه نگیرد؟!

۵- روزى در حضور ناصرالدین شاه در مورد انواع عبادات گفتگو مى شد و هرکس از محسّنات و خوبی‌های عبادتى سخن مى گفت؛ وقتى نوبت به دلقک دربار کریم شیره اى رسید، او گفت: قربان! بنده روزه را بیشتر دوست دارم؟ شاه پرسید: چرا؟ گفت: براى این که روزه را مى توان خورد، ولى سایر عبادات را نه؟!

۶- در روزگار ما اگر صغیر یا کبیری تا صلات ظهر روزه باشد گویند روزه کله گنجشکی گرفته... می‌اندیشیدم آن‎کس که سحری را در منزل خود تناول کرده و روزه‎اش را در سفارت بریتانیا افطار می‌کند حکما روزه کله‌روباهی گرفته است؟!

در پایان یادی کنیم از اخوان ثالث،شاعر معاصر که در بیتی طنزآلود سروده بود:
روزه‌ها را یک به یک خوردیم و آبی نیز روش!
بعد افطار آب می‌چسبد ولیکن کم بنوش.../918/ی704/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
جسارتا تصویر چه ربطی به متن داره؟
تصویر برای گرونی مرغه و در متن هیچ اشاره ای به مرغ نشده.کاش با تصاویر یا کاریکاتورهای مرتبط همراه میبود
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
معامله ی قرن با دنیاست، که بن سلمان و بن نهیان با ندانم کاری نیل تا فرات را به رژیم نژادپرست صهیونیسمی دهند که بر سر تمام کشورهای دنیا مسلط شوند و آسیا و اروپا و کل جهان را زیر چکمه های نظام تک قطبی امریکایی_صهیونیسمی له کنند و رژیم جعلی صهیونیسم که انواع سلاح و نیروگاه هسته ای دارد را ژاندارم آسیا و اروپا کنند و بن سلمان و بن نهیان آنقدر نفهمند که این کار را کنند نه از انسانیت باقی خواهد ماند و نه از ازادگی
0
0