۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۶۰۶۹۸۲
یادداشت؛

بررسی اجمالی علل ناباروری

بررسی اجمالی علل ناباروری
ما که سن و سالی نداریم پس برای بچه‌دار شدن وقت بسیار است. حرکت اشتباهی که چند سالی را با این تفکر غلط می‌گذرانند و تجربه شیرین پدر و مادر شدن را تباه می‌سازند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، چه فرقی می‌کند پدر باشی یا مادر و خواه دختر یا پسر خانواده شدن. ارزشمندترین دارائی هر فرد، خانواده او است. نایاب‌ترین الماس‌های قیمتی و دل‌ربا، ارزشمندی خانواده را ندارد. از این‌رو هیچ دورهمی به لذت در کنار خانواده بودن، نیست. می‌بایست اسباب تشکیل خانواده را فراهم کنیم و ابزار تخریب آن نباشیم.

همه چیز وفق‌مراد

پسر به‌همراه خانواده به خواستگاری رفته و امیدوار است خانواده دختر، دسته گلشان را تقدیمش کنند. به‌راستی خواستگار داستان واقعی ما، باوقار، اهل حلال و حرام و به قولی سرش به تنش می‌ارزد. خانواده عروس با تحقیق معقول به درستکار بودن خواستگار پی‌برده‌اند. خانواده‌ها بعد از تعیین مهریه اسلامی، دختر و پسر را عقد کرده و به خوبی و خوشی راهی خانه و کاشانه‌شان می‌کنند. چند ماهی از زندگی آرام و با تفاهم می‌گذرد. تا به این‌جا همه چیز وفق‌مراد پیش رفته است.

اولین حرکت اشتباه عروس و داماد

آرام آرام افکار پلید به سراغشان می‌آید و اولین گام اشتباه زندگی را بر‌می‌دارند. گپ و گفت عروس و داماد این چنین خواهد شد؛ بچه‌دار شدن محدودیت‌آور است. بچه‌دار بشویم دیگر نمی‌توانیم آزادانه در شب نشینی‌ها شرکت کنیم. مدام باید حواسمان به او باشد. آخه می‌دانی چیست؟ بچه در مسافرت دست و پا‌گیر است. آقا هم چهره حق به‌جانب می‌گیرد و می‌گوید: خرج و مخارجش سرسام‌آور است. خانم نیز بهانه می‌آورد؛ زایمان، اندام یک خانم را از فرم می‌اندازد.

دومین گام غلط در زندگی مشترک

می‌گویند: ما که سن و سالی نداریم پس برای بچه‌دار شدن وقت بسیار است. دومین حرکت اشتباه زندگی این است؛ چند سالی را با این تفکر غلط می‌گذرانند و تجربه شیرین پدر و مادر شدن را تباه می‌سازند.

گام سوم، خطرناک‌ترین گام است

دانسته و یا نادانسته در چند سالی که از فرزند‌دارشدن امتناع می‌ورزیدند به انواع پیشگیری رو آورده بودند و این خطرناک‌ترین مرحله زندگی آن‌ها بوده است.

پیشگیری طبیعی نیز مضر است

نکته مهم این است که پیشگیری با هر نوع و روش، درصد ناباوری بدون علت را افزایش می‌دهد. در ابتدای شروع زندگی مشترک، تمام اسباب برای تشکیل سلول تخم و بارداری و نهایتا نگه‌داری جنین آماده است. پیشگیری حتی از نوع طبیعی آن، قدرت باروری را کاهش می‌دهد. در قالب مثال می‌توان این چنین بیان کرد: شخصی را در نظر بگیرید که از روی لجبازی چند ماهی راه نرود یا کسی که پاهای او شکسته و بعد از مدتی بهبود یافته است. وقتی بخواهد راه بیفتد سلانه سلانه حرکت می‌کند. اگر بخاطر عناد هم بوده باشد امکان راه نیفتادن او برای همیشه وجود دارد.

علت تاخیر در باروری

علل نازایی بسیار است و می‌توان به چند مورد اشاره کرد.

۱. مصرف غذاهای بی‌ارزش

۲. مصرف بعضی از داروهای پیشگیری

۳. بهم خوردن ساعات خواب و یا بیداری در شب و خواب در روز

۴. نوع پوشاک و...

برخی افراد با آن تفکرات پوچ "بچه محدودیت‌آور است" و عدم مراعات چهار مورد فوق که حاصل آن ناباروری بود، ناگزیر به درمان روی می‌آورند. هنگامی که آن سختی‌ها و هزینه‌های پزشکی را متحمل شوند خداوند را مقصر می‌پندارند و می‌گویند:"خدایا مگر ما چه گناهی کردیم؟"/918/ی703/س

سیدتقی نوری

ارسال نظرات