۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۶۰۶۹۸۳
حجت الاسلام اخوی:

مراقب باشیم به راحتی فیوضات الهی را از دست ندهیم

مراقب باشیم به راحتی فیوضات الهی را از دست ندهیم
استاد حوزه گفت: باید مراقب باشیم به راحتی روزه ها و فیوضات الهی را از دست ندهیم، انسان ها در ماه مبارک رمضان به ضیافت الهی دعوت شده اند که نباید ساده آن را از دست داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اخوی استاد حوزه علمیه قم در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که روزه یکی از واجبات مهم دینی است، گفت: روزه مانند نماز، حج، خمس، زکات و دیگر واجبات برای مسیر و بندگی و طاعت الهی واجب شده است و احکامی دارد.

وی افزود: نمی توان روزه را به سادگی از دست داد، گاهی اوقات دیده می شود که برخی روزه خواری می کنند و وقتی به آن ها تذکر داده می شود می گویند شغلشان به گونه ای است که طاقت ندارند، مسائل پزشکی و شغل به راحتی نمی تواند سبب روزه خواری انسان شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انسان می تواند با رعایت مسائل شرعی از حالت روزه بودن خارج شود، اظهار داشت: گاهی فرزندان توان کمتری دارند و پدر و مادر نمی توانند بگویند که فرزندشان روزه نگیرد بلکه باید راه شرعی را طی کنند.

وی ادامه داد: انسان می تواند قبل از اذان ظهر و عصر با فرزند خود مسافت شرعی یعنی 24 کیلومتر را طی کند و از حد ترخص خارج شود تا بتواند روزه خود را بخورد، این موضوع نسبت به همه صدق می کند و اگر کسی شغل سختی هم دارد می تواند این کار را انجام دهد و بعدا قضای روزه را به جا آورد.

حجت الاسلام اخوی ابراز داشت: صرف این که انسان شغل و ضعف بدن را بهانه کند و روزه نگیرد درست نیست، در زمینه پزشکی سؤال می شود آیا به مجرد این که پزشک بگوید که روزه برای انسان ضرر دارد کافی است که روزه را بخورد یا خیر، فقها می گویند کلام پزشک اگر علم آور و یقین آور باشد می توان آن را انجام داد.

وی عنوان کرد: اگر روزه به انسان ضرر بزند می توان روزه را ترک کرد، بنا بر این است که انسان روزه بگیرد تا از نظر جسمی و روحی سالم بماند، بهترین راه برای روزه نگرفتن مسافرت است که هیچ اشکالی هم ندارد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم به راحتی روزه ها و فیوضات الهی را از دست ندهیم، انسان ها در ماه مبارک رمضان به ضیافت الهی دعوت شده اند که نباید ساده آن را از دست داد.

محمد قمین
ارسال نظرات