۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۶۰۶۹۸۷

غیرت مردان در حجاب جامعه

غیرت مردان در حجاب جامعه
برخی از زن‌ها که ایمان قوی و محکمی ندارند به خاطر بی غیرتی شوهرشان به حجابی و بی حیایی کشیده می‌شوند.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، پدیده بدحجابی و بی‌حجابی معلول عوامل مختلفی است و ریشه تمام این‌ها را می‌شود در یک چیز دانست و آن هم بی توجهی به احکام الهی است. این بی‌توجهی خودش ابعاد مختلفی دارد و دارای اقسامی است.

تفاوت بدحجاب‌ها

اصولا برخی نسبت به این مسئله جهل دارند و اوضاع ناهنجار پوششان ناشی از این جهل است که این هم از دو منظر قابل بررسی است؛ یکی عدم اطلاع از احکام دینی در این باره است که مسائل شرعیِ کیفیت و کمیت پوشش چگونه است؛ یکی هم عدم شناخت از روحیات مرد که بدحجابی زن چه تأثیراتی در او می‌گذارد.

شاید اگر برخی از این طیف بانوان می‌دانستند که بی‌حجابی آن‌ها چگونه چشمان مردان را به دنبال خود می‌کشاند و چگونه تلذذ جنسی را نصیب آن‌ها می‌کند تن به این بی حجابی نمی‌دادند.

برخی دیگر این مسائل را می‌دانند؛ ولی نسبت به آن بی تفاوت هستند و برایشان مهم نیست که در معرض نگاه آلوده باشند. چه بسا اینگونه افراد ادعای دینداری هم داشته باشند؛ ولی در واقع حیا و دین‌داری این جماعت با چالش رو به رو است.

عده دیگر شمشیر را از رو بسته‌اند و با آگاهی از اینکه محدوده حجاب و پوشش چیست و چه تبعاتی را برای مردان دارد بی حجاب و بد حجاب در جامعه ظاهر می‌شوند. خب طبیعی است که این افراد عملا بی دین هستند و رسما با دهن کجی به دستورات دینی برخورد می‌کنند. در واقع نوع این افراد اصلا اسلام را قبول ندارند.

این یک تحلیل کلی از افراد بدحجاب و بی حجاب در جامعه است و چه بسا گونه‌های دیگری نیز بتوان ترسیم کرد، ولی تقریبا شاکله کلی بی حجاب‌ها همین است.

با این اوصاف همه بدحجاب‌ها و بی حجاب‌ها را نیز نمی‌شود با یک چشم دید و برای همه یک حکم صادر کرد. طبیعتا کسی که از روی جهل یا غفلت و یا حتی عادت و فرهنگ غالب، حجاب مشروعی ندارد با کسی که عالمانه و عامدانه بی‌حجاب است و چه بسا هدفش ترویج بی حجابی و ولنگاری است تفاوت زیادی دارد؛ ازاین رو باید مراقب بود و به راحتی دیگران را قضاوت نکرد.

نقش غیرت مرد در حجاب زن

دراین جا نکته‌ای که جا دارد به آن اشاره شود و در عوامل ترویج بی‌حجابی و فرهنگ درآمدن این مقوله ناهنجار نقش اساسی دارد و چه بسا مورد توجه قرار نمی‌گیرد بحث غیرت مردان است.

این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که بی غیرتی مردان در بی حجابی و بی‌حیایی زنان تأثیرگذار است. مردی که دوست دارد همسرش با این اوضاعی که شاهد هستیم در مقابل مردان نامحرم نمایان شود و محجبه بودن زنش برایش بی‌کلاسی و کسر شأن باشد و یا حداقل نسبت به پوشش همسرش منفعلانه و بی تفاوت عمل کند طبیعتا در ایجاد این فرهنگ ناهنجار دخیل است.

نکته‌ای که اول بحث ذکر شد که برخی زنان نمی‌دانند بدحجابی یا بی‌حجابی آنان چه احساساتی را در مردان ایجاد می‌کند در این جا نمود خاصی پیدا می‌کند؛ چرا که مرد آگاهی به این احساسات دارد و می‌داند که مشاهده زن بی حجاب یا بدحجاب با وجود او چه می‌کند. حالا جنبه شرعی کیفیت پوشش بماند؛ ولی با این وجود حداقل از این جهت می‌تواند مانع بدحجابی خانواده‌اش شود و او را نسبت به این احساسات آگاه سازد.

همین یک مورد اگر رعایت شود بی تردید جلوی خیلی از بدحجابی‌ها گرفته خواهد شد، ولی متأسفانه بی‌غیرتی مانعی در تحقق این امر است

البته این بدان معنا نیست که فقط غیرت مردان عامل باحجاب بودن است؛ طبیعتا حیای خود زن و آگاهی‌های دینی او هم نقش اساسی دارد، ولی به هرحال غیرت هم نقش خودش را دارد.

اصولا برخی از زن‌ها که ایمان قوی و محکمی ندارند به خاطر همین بی غیرتی شوهرشان به حجابی و بی حیایی کشیده می‌شوند؛ چرا که به دلیل سست ایمانی و به نوعی تبعیت جاهلانه و کورکورانه از شوهر  و شاید  به خاطر جلوگیری از مختل شدن  روابط خانوادگی مجبور شوند که حجاب درست و شایسته‌ای نداشته باشند و این نکته‌ای است که معمولا از آن غفلت می‌شود؛ ‌در حالی که حقیقتی در روند بی حجابی و بی حیایی زنان است. خیلی از این زن‌ها که ایمان قرص و محکمی ندارند اگر شوهرشان غیور باشد چه بسا حجابشان حفظ شود و با این اوضاعی که در جامعه شاهد هستیم ظاهر نشوند.  

یادداشت/نقش مهم غیرت مردان در حجاب زنان

اهمیت غیرت در آموزه‌های دینی

فراموش نکنیم که غیرت از صفات پسندیده است که از آموزه‌های دینی و احادیث معصومین علیهم‌السلام اهمیت آن فهمیده می‌شود.

در کتاب تحف العقول در روایتی از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که فرمودند: مرد در خانه و نسبت به خانواده‌اش نیازمند رعایت سه صفت است هر چند در طبیعت او نباشد: خوشرفتارى، گشاده دستى به اندازه و غیرتى همراه با خویشتن دارى.

در روایت دیگری در من لایحضره الفقیه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که غیرت از صفات و شروط ایمان است.

در حدیثی دیگری از امام رضا علیه‌السلام در خصال صدوق آمده که خروس سفید چند صفت از صفات پیامبران را دارد که یکی از آن‌ها غیرت است.

در همان کتاب خصال از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمود: اسیرانى نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آوردند؛ ایشان دستور داد که همه را بکشند ولى از میان آن‌ها یک نفر را آزاد کرد. آن مرد گفت: اى پیامبر خدا! چگونه از میان آن‌ها مرا آزاد کردى؟ فرمود: جبرئیل از سوى خداوند به من خبر داد که در تو پنج خصلت است که خدا و پیامبرش آن‌ها را دوست دارند؛ غیرت‏ شدید بر خانواده‏ات، سخاوت، اخلاق نیکو، راستگویى و شجاعت. وقتی آن مرد این سخن را شنید مسلمان شد و اسلام نیکویى یافت و همراه با پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به سختى جنگید تا شهید شد.

این‌ها بخشی از روایات درباره غیرت است که به روشنی جایگاه این صفت را آشکار می‌سازد.

اینکه مرد نیازمند چنین خصلتی نسبت به خانواده است؛ از صفات پیامبران و صفات ایمان است و خدا و پیامبر چنین صفتی را دوست دارند گویای اهمیت غیرت است که جای خالی آن در جامعه امروز مشهود است. /۹۹۹/ی702/س

بابک شکورزاده
ارسال نظرات