۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۶۰۷۰۵۶
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

افراد کم ظرفیت سریع جبهه حق را خالی می کنند

افراد کم ظرفیت سریع جبهه حق را خالی می کنند
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که سستی و کم ظرفیتی موجب خروج انسان از مسیر حق می شود، گفت: در طول تاریخ نمونه این مسأله زیاد هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم در در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) با اشاره به فرازهای دیگری از نامه 31 نهج البلاغه اظهار داشت: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در فرازها دستورات کاربردی را بیان می‌ کنند که بکار گیری آنها می‌ تواند زمینه سعادت انسان را فراهم کند.

وی افزود: ما مأمور هستیم که جانب دار حق باشیم و با باطل مقابله کنیم، دین به ما دستور می‌ دهد که این گونه باشیم، قرآن کریم نیز دستور می‌ دهد که عدالت داشته باشید چراکه عدالت به تقوی نزدیک تر است؛ جانب داری خوبی ها و مقابله با بدی ها اصل اساسی در اسلام است که در سخن امیرمؤمنان(ع) نیز به آن اشاره شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: گاهی در زندگی اتفاق می‌ افتد که دفاع و جانب داری از حق با برخی از منافع انسان در تعارض واقع می‌ شود، یعنی اگر بخواهم از حق جانب داری کنم گاهی به موقعیت فردی و اجتماعی ام لطمه وارد می‌ شود ولی دین ما دستور می‌ دهد که حق گو باشیم هرچند بر علیه خودمان باشد.

وی با اشاره به این که در دفاع از حق نباید منافع شخصی در نظر گرفته شود، گفت: اگر انسان ساخته شده باشد سختی ها را تحمل کرده و با باطل مقابله می‌ کند ولی اگر سست و کم ظرفیت باشد زود از حق جدا می‌ شود، یکی از کسانی که این مسیر را انتخاب کرد عمر بن عاص است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: عمر عاص و امثال او اسلام ظاهری آورده بودند ولی به شرطی که در تضاد با دنیا و منافع آنها در نباشد، عمرعاص وقتی که عثمان کشته شد برای این که اظهار بی طرفی کند از مدینه راهی فلسطین شد و جایی را برای اسکان انتخاب کرد؛ بعد از مدتی که امیرمؤمنان(ع) با عده ای دنیا پرست مواجه شد که بیعت شکنی می‌ کردند، معاویه از شام نامه ای به عمروعاص نوشت و از او به شام دعوت کرد، دنیا بر او چیره شد و فجایع و اتفاقات ناگواری در صفین اتفاق افتاد.

وی بیان داشت: همین فرد بعد از مدت کوتاهی در مصر در بستر مرگ قرار گرفت و با بدترین حالت ممکن از دنیا رفت و مرگ سختی داشت، این آدم همان شخصی بود که راه حق و باطل را تشخیص می‌ داد ولی باطل را انتخاب کرد و در مسیر دنیا قرار گرفت همچنانکه خودش گفت علی(ع) دین است ولی معاویه هم قدرت است و هم دنیا و من نمی توانم دنیا را رها کنم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که معمولا افراد دنیا پرست در زندگی کامیاب نمی شوند، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) قبل از جریان جنگ احد خطبه ای ایراد کردند، در این خطبه شبیه همین نکته را دارند، می‌ فرمایند: «به من وحی شده است هرکس که مشغول کار حرامی باشد خداوند بین او و آن چیز جدایی می‌ اندازد».

وی ابراز داشت: امیرالمؤمنین(ع) می‌ فرماید انسان عاقل فراز و نشیب های زندگی را می‌ بیند، بندگی خدا را می‌ کند چراکه از فردای خودش خبر ندارد؛ قرآن مجید: مؤمنان با تقوا این طور نیست که فقط آخرت را داشته باشند بلکه خداوند دنیای آن را هم تأمین می‌ کند، از این رو انسان عاقل خدا و دین را با هیچ چیزی معامله نمی کند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: حضرت ادامه می‌ دهند که در زندگی با ناملایمات دست و پنجه نرم کن، حق را بگو هرچند در تعارض با منافع تو باشد؛ این کلام حضرت باید تیتر شده و همیشه پیش روی ما باشد تا همواره به آن عمل کنیم./1330/ج

ارسال نظرات