۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۶۰۷۱۰۰
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

برخورد انقلابی امام علی با اشرافی گری الگویی برای حاکمان اسلامی

برخورد انقلابی امام علی با اشرافی گری الگویی برای حاکمان اسلامی
استاد حوزه علمیه درباره سیره برخورد انقلابی امام علی(ع) با فساد اقتصادی و اشرافی گری، گفت: حضرت با غارتگران بیت المال مماشات نمی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی شریف استاد حوزه علمیه، در جلسه معرفتی ماه مبارک رمضان که در حسینیه بزرگ فاطمةالزهرا(س) برگزار شد، در خصوص سبک و سیره امیرمومنان علی(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امام علی(ع) حاکمی عادل و عدالت گستر بودند.

وی با بیان اینکه  امام زمان(عج) هنگام ظهور جهان را پر از عدل و داد می‌کنند، ادامه داد: تا زمانی که جهان تشنه عدالت نباشد امام زمان(عج) ظهور نمی کنند.

حجت الاسلام شریف با اشاره به اینکه امام زمان(عج) از پس پرده غیبت خارج می شوند تا ریشه ظلم و فساد را نابود کنند، ابراز کرد: امام علی(ع) نیز زمانی که بر مسند حکومت تکیه زدند منادی عدالت بودند و به شدت با فساد و تباهی مبارزه کردند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر کسی بخواهد عدالت گستری امام زمان(عج) را درک کند باید دوران حکومت امام علی(ع) را مطالعه کند آن هنگام خواهد فهمید امام عصر(عج) چگونه عدالت را در جامعه نهادینه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه انسان ها هنگام ظهور عقلشان کامل می شود، اظهار داشت: انسان به واسطه عقل نسبت به خداوند شناخت پیدا می کند و به عبادت حضرت حق اهتمام می ورزد، انسانی اگر عقلش کامل شود همه اعمال او الهی می شود و جز در مسیر بندگی، خدمت به خلق، رفع تبعیض و فساد گام برنمی‌دارد.

حجت الاسلام شریف با بیان این مطلب که حکومت امام علی(ع) کمتر از 5 سال به طول انجامید اما در همین زمان اندک سه جنگ از سوی مسلمانان بر ایشان تحمیل شد، گفت: کسانی با امام علی(ع) به مبارزه برخواستند تنها ادعای مسلمانی داشتند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: بارها پیامبراکرم(ص) خطاب به همسران خویش و مسلمانان هشدار داده بودند که با امیرمومنان(ع) ستیز نکنند و هر کس به این کار اقدام کند دوزخ جایگاه او خواهد بود؛ اما مسلمانان بدون توجه به جایگاه امام علی(ع) سه جنگ خوارج، نهروان و صفین بر حضرت تحمیل شد.

وی بیان داشت: نخستین اقدامی که امام علی(ع) در دوران حکومت خویش انجام دادند مبارزه انقلابی با فساد اقتصادی و اشرافی گری بود ایشان دست دزدان را از بیت المال کوتاه و بر اساس عدالت اقدام به تقسیم بیت المال در میان مردم کردند.   

حجت الاسلام شریف با تاکید بر اینکه رشد و تعالی تنها در مکتب اهل بیت(ع) امکان پذیر است، گفت: انسان ولایتمدار همه اعمال خود را بر اساس دستورات ولی انجام می دهد.

استاد حوزه علمیه شب قدر را با فضیلت ترین ایام سال دانست و خاطرنشان کرد: بهترین دعا در شب قدر درخواست عافیت دنیوی و اخروی و بهترین اعمال مذاکره علمی است./813//202/خ

 

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات